لیز چنی، نماینده مجلس نمایندگان ممکن است نقش رهبری خود را در میان نمایندگان مجلس نمایندگان در حزب جمهوری‌خواه از دست بدهد. او به دلیل عدم وفاداری به ترامپ از سوی برخی جمهوری‌خواهان رئیس‌جمهوری سابق تحت فشار قرار گرفته است و احتمال اخراج او می‌رود. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، چنی نه تنها به استیضاح ترامپ رای مثبت داد، بلکه مرتبا از جمهوری‌خواهان می‌خواست که حقیقت را بگویند. جمهوری‌خواهان می‌گویند تخلف او ادامه انتقادهای لیز چنی از دونالد ترامپ است. لیز چنی از جمهور خواهان خواسته است دست از دروغ گفتن در مورد تقلب در انتخابات بردارند و حقایق را در مورد حمله به کاپیتول هیل، آن‌گونه که وی آن را روز حمله به دموکراسی می‌داند، بگویند.

جنگ داخلی جمهوری‌ خواهان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در حالی که قرار است روز چهارشنبه در مورد سرنوشت این نماینده جمهوری‌خواه تصمیم گرفته شود، این گفته‌ها، لیز چنی را در برخی محافل سیاسی و رسانه‌ها تا حد یک قهرمان بالا برد. با این حال دو منبع ناشناس از جمهوری‌خواهان به رویترز گفته‌اند، انتظار می‌رود جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان برای کنارگذاشتن لیز چنی از کادر رهبری حزبشان به خاطر انتقاد از ادعای بی‌پایه و اساس رئیس‌جمهور سابق آمریکا درباره تقلب در انتخابات، رای‌گیری کنند. یکی از این منابع گفت، جمهوری‌خواهان احتمالا در تاریخ ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) که نشست بعدی برنامه‌ریزی شده‌شان پس از یک تعطیلی دوهفته‌ای است، این رای‌گیری را انجام خواهند داد.

لیز چنی، نفر شماره سه در رهبری جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا و دختر ۵۴ ساله دیک چنی، معاون جورج بوش، رئیس‌جمهوری اسبق جمهوری‌خواه آمریکا اوایل سال جاری میلادی از شورش مشابهی نجات یافت. لیز چنی یکی از ۱۰ جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا بود که به استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به اتهام تحریک هجوم مرگبار ۶ ژانویه به کنگره رای مثبت داد. اما سنای قبلی آمریکا که تحت کنترل جمهوری‌خواهان قرار داشت ترامپ را تبرئه کرد.

کوین مک‌کارتی، رهبر جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کرد، انتقاد لیز چنی از ادعای ترامپ در رابطه با تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به یک حواس‌پرتی و اختلال در پیام‌رسانی این حزب علیه جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا که ترامپ را شکست داد و در ژانویه زمام امور کشور را در دست گرفت، تبدیل شده است. وی به شبکه فاکس نیوز گفت: «هیچ نگرانی درباره رای موافق لیز چنی در روند استیضاح ترامپ وجود ندارد. این نگرانی بیشتر درباره توانایی شغلی است و اینکه بهترین اقدام‌مان برای پیشرفت و همکاری به جای حمله به یکدیگر چه می‌تواند باشد. مک‌کارتی پیش‌تر نیز اعلام کرده بود که اعتمادش را به لیز چنی از دست داده است. در این شرایط همه نگاه‌ها معطوف به میچ مک‌کانل است اما آن‌گونه که نیویورک پست در گزارش خود آورده است، رهبر اقلیت حزب جمهوری‌خواه در سنا قصد دارد خود را از جنجال هم‌حزبی‌هایش در مجلس نمایندگان دور نگه دارد. او در مصاحبه اخیرش نیز گفته تمام انرژی‌اش را معطوف به متوقف کردن طرح‌های بایدن کرده است.  در این رابطه، یکی از سخنگویان لیز چنی در واکنش به این مصاحبه مک‌کارتی گفت: «کل این ماجرا درباره این است که حزب جمهوری‌خواه قصد دارد دروغ‌ها درباره انتخابات ۲۰۲۰ را جاودانه کند و همچنین تلاش می‌کند تا آنچه را که در تاریخ شش ژانویه رخ داد، ماست‌مالی کند. لیز چنی این کار را انجام نخواهد داد. مساله این است.»

این در حالی است که دفاتر مک‌کارتی و چنی هنوز درباره سوالات مربوط به این رای‌گیری احتمالی برای برکناری لیز چنی از رهبری حزب هیچ پاسخی نداده‌اند.

چند جمهوری‌خواه به عنوان جایگزین احتمالی چنی در صورتی که از سمتش برکنار شود، مطرح هستند از جمله «الیز استفنیک»، قانون‌گذار جمهوری‌خواه از نیویورک که به خاطر دفاعش از ترامپ در جلسات استیضاح در آستانه نخستین محاکمه استیضاحش در سال ۲۰۱۹ میلادی، امتیازها و برتری‌هایی به‌دست آورد.رای‌گیری احتمالی در کنفرانس جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان تازه‌ترین کشمکش در جنگ داخلی حزب جمهوری‌خواه میان طرفداران ترامپ و افرادی است که نگرانند ادعاهای بی‌پایه و اساس وی درباره انتخابات توانایی آنها را برای کسب مجدد کنترل مجلس نمایندگان و سنا در انتخابات میان دوره‌ای ۲۰۲۲ متزلزل کند. در این شرایط جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت معتقد است حزب جمهوری‌خواه در بحبوحه فشار اعضای این حزب در مجلس نمایندگان به اخراج لیز چنی از سمت رهبری، نوعی انقلاب کوچک را تجربه می‌کند. به گزارش سی‌ان‌ان، بایدن گفت: «به نظر می‌رسد که حزب جمهوری‌خواه تلاش می‌کند آرمان‌هایش را تعریف کند و در صدد شناسایی آن چیزی است که از آن حمایت می‌کند، این حزب در میان نوع مهمی از یک انقلاب کوچک قرار دارد.» وی افزود: «به نظر من جمهوری‌خواهان در این مقطع، در فهمیدن آنچه واقعا هستند و آنچه از آن حمایت می‌کنند، از چیزی که فکر می‌کردم دورتر هستند.»

چنی، جمهوری‌خواه وایومینگ در نقش خود به عنوان جایگاه سوم رهبری مجلس نمایندگان و رهبران حزب، با مخالفت فزاینده‌ای روبه‌رو است و از جمله دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و کوین مک‌کارتی، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان در تلاش هستند وی را برکنار کنند. بایدن گفت: «من دموکرات هستم و برای دوره‌هایی حزب من نیز شاهد درگیری‌ها و تفاوت‌های داخلی بود. اما به یاد ندارم وضعیت مشابهی را ما نیز تجربه کرده باشیم.»

در حالی که مک‌کانل گفته است که قصد ندارد وارد جنجال مجلس نمایندگان شود اما سابقه نشان می‌دهد که او پیش‌تر در ماه فوریه قصد داشته است تا چنی را از موقعیتی که دارد، برکنار کند. این اقدام درست زمانی رخ داد که چنی به استیضاح ترامپ به دلیل حمله به کنگره از سوی هواداران رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا رای مثبت داد. به جز این مورد که مک‌کانل خواهان برکناری لیز چنی شده بود، در بیشتر موارد او حامی‌اش بوده است. در این ارتباط زمانی که روز چهارشنبه از او سوال شد که نظرش در مورد برکناری لیز چنی چیست، او گفت که تمام انرژی اش را معطوف به متوقف کردن بایدن کرده است. مک‌کانل گفت: صد در صد تمرکز ما متوقف کردن دولت جدید است. ما چالش‌های جدی با دولت جدید داریم و با برتری اندک دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان و سنا که ۵۰ به ۵۰ است و با رای معاون رئیس‌جمهور برتری پیدا می‌کند، آمریکا در آستانه تبدیل شدن به یک کشور سوسیالیستی است و به همین جهت صددرصد تمرکزم روی این موضوع است.

در این راستا تصمیم به درگیر نشدن از سوی مک‌کانل با تحسین برخی از هم‌حزبی‌هایش روبه‌رو شده است و آنها استدلال می‌کنند، گیر افتادن در این مباحث موجب می‌شود تا تمرکز جمهوری‌خواهان از مهم‌ترین موضوع اصلی کشور که همان برخورد با دولت بایدن است، منحرف شود. این نکته اما هنوز وجود دارد که حزب جمهوری‌خواه همچنان پس از کنار رفتن ترامپ از قدرت، دوپارچه است. احتمال بازگشت ترامپ برای انتخابات ۲۰۲۴، موجب شده است همچنان برخی از جمهوری‌خواهان در سنگر وی باقی بمانند. افزون بر این حمایت ترامپ از آنها برای انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره حائز اهمیت است و این قدرت مرد مو نارنجی حزب جمهوری‌خواه را می‌رساند.