مصوبه و رویکرد عجیب شورای نگهبان در انتخابات پیش‌رو در جریان اصولگرایان تکاپو بسیار ایجادکرده است و انگار با روحیه بیشتری به سوی انتخابات حرکت می‌کنند.

کاندیداهای نظامی برای انتخابات ۱۴۰۰ ائتلاف کردند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مصوبه و رویکرد عجیب شورای نگهبان در انتخابات پیش‌رو چنان به جریان اصلاح‌طلبی شوک وارد کرده که هیچ خبر و تحرک جدید مشاهده نمی‌شود. در جریان اصولگرایان اما کاملا برعکس، تکاپو بسیار است و انگار با روحیه بیشتری به سوی انتخابات حرکت می‌کنند. برخی از مسائل به همان مصوبه تازه و شرط سنی مربوط می‌شود اما بخش عمده‌تر آن به بلاتکلیفی اصولگرایان درباره آمدن و نیامدن رییسی بستگی دارد. 

در دو روزه گذشته شاهد افزایش اظهارنظرها و گمانه‌زنی‌ها درباره ورود رییسی به انتخابات بوده‌ایم. اخباری غیررسمی از جدی شدن کاندیداتوری او رسید و وقتی که محمدجواد محمدی‌نوری، عضو هیات اجرایی شورای وحدت از قطعی بودن حضور او خبر داد به نظر رسید که کار تمام است و نوبت آن رسیده که اصولگرایان همانطور که وعده داده بودند، اجماع کنند. 

محمدی‌نوری با اشاره به رایزنی افراد و جریان‌های مختلف سیاسی برای دعوت از سیدابراهیم رییسی به انتخابات گفته بود که «براساس آخرین ارزیابی‌ها و قرائن موجود،گویا حضور آیت‌الله رییسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ قطعی است و این حضور می‌تواند باعث شکل‌گیری وحدت میان اضلاع اصولگرایی درکشور شود».

 سروری: نامزدی رییسی قطعی نشده!

از قطعیت این موضوع اما خیلی زودتر از آنکه انتظار می‌رفت،کاسته شد. شاهد آنکه پرویز سروری، دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اعلام کرد:«هنوز خبری که بر قطعی شدن حضور ایشان دلالت کند، در دست نیست.» او در مصاحبه‌ای با باشگاه خبرنگاران جوان گفت:«در روز‌های اخیر درخواست‌های فراوانی حاوی دعوت از حجت‌الاسلام رییسی برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری به شورای ائتلاف واصل شده است با این حال هنوز خبری که بر قطعی شدن حضور ایشان دلالت کند، در دست نیست و آنچه در این باب در فضای مجازی منتشر شده صرفا جنبه گمانه‌زنی دارد.» ماجرا فقط این نبود و ادامه بلاتکلیفی اصولگرایان وقتی مسجل شدکه غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت درگفت‌وگویی  از انتظار رییسی برای دریافت اذن رهبری خبر داد و گفت که «اگر از ناحیه رهبری مخالفتی نباشد، مانعی برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ ندارد».

پیش از او نیز محمدرضا باهنر به این موضوع اشاره کرده و گفته  بود که «آقای رییسی برای قوه قضاییه مستقیما منصوب رهبر انقلاب است و قاعدتا اگر ایشان بخواهد برای کاندیداتوری اقدام کند، مقام معظم رهبری باید از این کار راضی باشند».

باهنر در مصاحبه‌ای گفته بود:«آقای رییسی برای قوه قضاییه مستقیما منصوب رهبر انقلاب است و قاعدتا اگر ایشان بخواهد برای کاندیداتوری اقدام کند مقام معظم رهبری باید از این کار راضی باشند، البته متعدد به ما خبر رسیده است هرکسی که به رهبری مراجعه می‌کند و در مورد انتخابات سوال می‌کند ایشان می‌فرمایند که من ایجابا و سلبا هیچ اظهارنظری نمی‌کنم. آقای سیدحسن خمینی هم که اخیرا رفته بودند و سوال کرده بودند هم یکی از موارد استثنا بودکه برای آن هم حتما رهبری یک مصلحت بزرگ‌تری را تشخیص می‌دهند که این اتفاق می‌افتد وگرنه عموما اینگونه است که ایشان ایجابی و سلبی در مورد کسی اظهارنظر نمی‌کند و حتما در مورد آمدن یا نیامدن آقای رییسی هم ایشان اظهارنظر نخواهد کرد اما  خود آقای رییسی باید قاعدتا و اخلاقا این اطمینان‌خاطر را پیدا کند که رهبری مخالف آمدن ایشان نیستند».

غیر از باهنر افرادی چون مصطفی پورمحمدی از زعمای راست سنتی و شورای وحدت و علیرضا زاکانی از لیدرهای جریان اصولگرا صراحتا گفتند که رییسی برای نامزدی نیاز به اذن دارد. موضوعی که اوضاع اصولگرایان را متحول کرد و البته به سردرگمی آنها  هم افزود.

 ائتلاف  نظامی‌ها؟

وضعیت آشفته اصولگرایان که ناشی از روشن نبودن تکلیف کاندیداتوری ابراهیم رییسی است اما تنها نکته قابل‌توجه در این جریان سیاسی نیست. نگاهی به سایر اخبار و تحولات در این جریان نشان می‌دهد که نه آمدن رییسی خیلی قابل اتکاست و نه اجماع روی یک گزینه واحد. شاهد این مدعا نیز دیداری است که اخیرا ۳ نامزد ریاست‌جمهوری اصولگرا با هم داشته‌اند. جلسه محسن رضایی، رستم قاسمی و سعید محمد گویای آن است که نامزدهای ریاست‌جمهوری چندان به کاندیداتوری رییسی اطمینان ندارند. برای همین درست وقتی که با مصوبه جدید شورای نگهبان و تاکید بر سابقه اجرایی زمزمه‌ها درباره ردصلاحیت سعید محمد بالا می‌گیرد،  خبر می‌رسد که او و دو گزینه سابقا نظامی این جریان ملاقاتی داشته‌اند که احتمالا مقدمه یک ائتلاف است. 

توییت محسن رضایی بعد از این دیدار نیز این گمانه را تقویت می‌کند. او در صفحه توییتر خود نوشته بود:«در نگرش اسلامی ایران به مدیریت، «داوطلبی برای مسوولیت» با «تلاش برای کسب قدرت» کاملا متفاوت است. در انتخابات ۱۴۰۰ فارغ از هر نتیجه‌ای، قرار است برادرانه و همه با هم ایران را بسازیم.»

 این طور که به نظر می‌رسد،گزینه‌های نظامی اصولگرا آمدن رییسی را چندان جدی‌ نگرفته‌اند که بخواهند به سود او کنار بکشند برای همین هم در پی ایجاد یک ائتلاف میان خود هستند. 

بگذریم از اینکه طبق اخبار غیررسمی و شایعات، فعالیت انتخاباتی در ستادهای سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف نیز به قوت خود باقی است.