وحشی‌گری صهیونیست‌ها در روز جهانی قدس امسال، بیش از هر زمانی عود کرده است. در طول ماه مبارک رمضان شهر قدس شاهد درگیری بین نظامیان صهیونیست و نمازگزاران فلسطینی بود اما طی روزهای گذشته شدت این درگیری‌ها افزایش چشمگیری داشته است. علاوه ‌بر این، تصمیم رژیم صهیونیستی برای اشغال خانه‌های 500 فلسطینی در محله «شیخ جراح» در قدس نیز بر آتش این تنش‌ها افزوده است. در روز قدس این درگیری‌ها به اوج خود رسید.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

هلال احمر فلسطین اعلام کرده، در پی یورش نظامیان صهیونیست و تعرض به نمازگزاران در مسجدالاقصی و نیز سرکوب تحصن‌کنندگان در محله «شیخ جراح» قدس حدود 205 نفر زخمی شدند. بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی فلسطین «وفا»، در بیانیه جمعیت هلال احمر آمده، یکی از مجروحان «عدی عدنان غیث» پسر استاندار قدس است که جمجمه اش شکسته و تحت عمل جراحی قرار گرفته است.

در ادامه این گزارش آمده، «به چشم پنج فلسطینی نیز گلوله پلاستیکی اصابت کرده که جراحات آنها شدید است. همچنین سر پنج نفر نیز با این گلوله‌ها زخمی شده؛ مابقی هم از ناحیه دست و پا زخمی شده‌اند. 88 مجروح برای درمان به بیمارستان منتقل شده‌‌اند و هلال احمر 20 نفر را به صورت میدانی درمان کرده است».

پلیس رژیم صهیونیستی نیز گفته در درگیری‌های جمعه شب و بامداد شنبه در بیت‌المقدس 17 نظامی این رژیم زخمی شده‌اند. به نوشته وبگاه شهاب نیوز، نیمی از آن‌ها به صورت سرپایی و به دست نیروهای امدادی مستقر در صحنه مداوا شده و نیمی نیز به بیمارستان «هداسا» منتقل شده‌اند.

درگیری‌های شدید در مسجدالاقصی پس از آن رخ داد که تعداد زیادی از پلیس رژیم صهیونیستی پس از اتمام نماز مغرب به مسجدالاقصی یورش بردند و نمازگزاران را مجبور کردند به زور از این مسجد شریف خارج شوند. از سوی دیگر، تعدادی از فلسطینی‌هایی که در محله شیخ جراح تحصن کرده بودند، در سرکوب نظامیان رژیم صهیونیستی بازداشت شدند. علاوه اینکه نظامیان رژیم صهیونیستی روز جمعه همزمان با روز جهانی قدس، 2 جوان فلسطینی را در اردوگاه «سالم» واقع در غرب جنین به شهادت رساندند

واکنش‌ها

حمله نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی و نمازگزاران با واکنش‌های مختلف جهانی روبه‌رو شده است. «زیاد النخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در واکنش به اتفاقات جمعه شب قدس گفته: «سکوت در برابر اتفاقات قدس ممکن نیست و دشمن باید هر لحظه منتظر پاسخ ما باشد.» او در ادامه از فلسطینی‌ها خواست خود را به مسجدالاقصی برسانند و تا روز ۲۸ ماه مبارک رمضان (که رژیم صهیونیستی برنامه یورش به مسجدالاقصی را دارد) آنجا را ترک نکنند. النخاله گفت: «از هر فلسطینی که می‌تواند خودش را به مسجدالاقصی برساند می‌خواهیم این کار را انجام دهد و تا روز۲۸ رمضان آنجا را ترک نکنند». مساجد قدس هم بسیج عمومی اهالی شهر در نزدیک‌ترین نقطه به مسجدالاقصی برای شکستن محاصره مسجدالاقصی و نمازگزاران در آنجا را خواستار شدند.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) هم در بیانیه‌ای اعلام کرده: «آنچه رژیم اشغالگر بر سر نمازگزاران مسجدالاقصی آورده است نشان می‌دهد که جنگ صهیونیست‌ها علیه اهالی قدس و آزادی عبادت است». «اسماعیل هنیه» رئیس‌دفتر سیاسی حماس در غزه هم درباره پیامدهای حمله نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی هشدار داد و گفت با شماری از مقامات منطقه برای توقف حملات رژیم صهیونیستی علیه نمازگزاران فلسطینی تماس تلفنی گرفته است: «با آتش بازی نکن! ما با هر چه در اختیار داریم از مسجدالاقصی و شیخ جراح دفاع می‌کنیم و شما بازنده این نبرد هستید...دشمن در قدس مرتکب حماقتی شده که از عواقب آن بی‌خبر است».

محمود عباس رئیس‌تشکیلات خودگردان نیز اعلام کرد: «ما از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم به مسئولیت کامل خود در حمایت بین‌المللی از ملت ما و مقدسات ما عمل کند.» «محمد اشتیه» نخست‌وزیر دولت تشکیلات خودگردان نیز گفت: «اتفاقات قدس و الشیخ جراح نمونه جدیدی از سیاست نظام‌مند آواره ساختن فلسطینیان است».

همزمان سازمان ملل متحد نیز ضمن درخواست از رژیم صهیونیستی برای توقف فوری تخلیه فلسطینیان از قدس شرقی تاکید کرد این اقدامات اسرائیل می‌تواند جنایت جنگی تلقی شود.

روز خشم در غزه

در همین ارتباط، فلسطینیان ساکن نوار غزه در حمایت از ساکنان قدس و مسجد مبارک الاقصی دیروز را روز خشم مردمی اعلام کرد و در نواحی مرزی دست به تظاهرات زدند. گروه‌های خودجوشی از جوانان فلسطینی که خود را «بازوهای انتفاضه» نامیده‌اند نیز در غزه اعلام آماده‌باش کردند. بر اساس گزارش خبرگزاری «معا»، در بیانیه ‌این گروه آمده است، از بامداد شنبه ده‌ها بالن آتش‌زا به سمت شهرک‌های صهیونیستی فرستاده شده است. گروه مذکور در ادامه به جمع کردن صدها لاستیک خودرو و آتش زدن آنها در مرز غزه فراخوانده و افزوده است، اعتراض‌های شبانه در مرز غزه آغاز خواهد شد. از سوی دیگر یگان‌های «شهید ودیع حداد» وابسته به جبهه مردمی برای آزادی فلسطین هم در مرز غزه اعلام آماده‌باش کرد. این یگان‌ها اعلام کرد، تمامی ابزارهای مقاومت و در رأس آن بالن‌های آتش‌زا را به کار خواهد گرفت و نبرد آن با رژیم اشغالگر نامحدود خواهد بود.

از سوی دیگر، شبکه صهیونیستی «کان»، خبر داد که پلیس این رژیم همزمان با نزدیک شدن مراسم احیای شب‌های قدر در مناطق مختلفی از فلسطین به‌ویژه در قدس، دستور بالابردن سطح آماده‌باش را برای نیروهای خود در اطراف مسجدالاقصی و شهر قدس اشغالی صادر کرده است. پایگاه خبری «عرب۴۸» به نقل از کان گزارش داد که پیش‌بینی می‌شود که تعداد بی‌سابقه‌ای از نمازگزاران در شب‌ قدر (شنبه و یکشنبه) به سمت مسجدالاقصی حرکت کنند. طبق گزارش این شبکه، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در پاسخ به فراخوان کمیته عالی پیگیری شهروندان عرب، تعداد بسیار زیادی از هیئت‌ها از روستاها و شهرهای عربی در مناطق عرب۴۸ وارد مسجدالاقصی شوند.