نماینده روسیه در مذاکرات وین، تاکید کرد که اگر این مذاکرات به طول بیانجامد، چالش‌ها و مخاطرات آن پس از 21 مه (31 اردیبهشت) بیشتر خواهد بود.

نگرانی نماینده روسیه درباره وضعیت مذاکرات وین
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه نزد سازمان های بین المللی در وین امروز (یک شنبه) با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر به اظهار نظر روز گذشته انریکه مورا، معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا واکنش نشان داد که در توئیتی گفته بود، ضرب الاجلی در مذاکرات وین وجود ندارد.

اولیانوف ضمن انتشار توئیت انریکه مورا نوشت: کاملا درست است! ضرب‌الاجلی وجود ندارد اما ۲۱ ماه مه (۳۱ اردیبهشت) هدف است. می‌توان مذاکرات را پس از این تاریخ نیز ادامه داد اما در آن صورت بلاتکلیفی و مخاطرات بیشتر خواهد بود.

اولیانوف ادامه داد: خوب است که تمامی شرکت‌کنندگان در گفت‌وگوهای وین این موضوع را درک کنند.

معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: چهارمین دور مذاکرات وین را برای احیای برجام آغاز کردیم. هیچ ضرب الاجلی وجود ندارد اما به عنوان هماهنگ کننده وجود فوریتی را احساس می کنم. گذر زمان به نفع ما نیست. خوشحالم که می بینم تمام هیئت ها از جمله ایران و آمریکا می گویند که آن ها هم چنین چیزی را احساس می کنند.

به گزارش ایسنا، بنا بر مصوبه مجلس شورای اسلامی، دولت موظف شد تا نظارت های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند (پروتکل) الحاقی را متوقف کند. پس از ابلاغ این مصوبه، ایران و آژانس طی رایزنی‌هایی به توافق رسیدند اطلاعات دستگاه‌های نظارتی آژانس به مدت سه ماه در ایران و خارج از دسترس آژانس نگهداری شود که در صورت عمل طرف‌های برجام به تعهدات خود بازرسان آژانس می‌توانند به این اطلاعات دست یابند و به کار خود در ایران ادامه دهند و در غیر این صورت دسترسی به این داده‌ها دیگر ممکن نخواهد بود. 

ایران و آژانس اعلام کردند که ایران اجرای اقدامات داوطلبانه را از سه‌شنبه (۵ اسفند 99) متوقف می‌کند و دسترسی آژانس به برخی فعالیت‌ها و تجهیزات نظارتی هم برای حداقل سه ماه متوقف می‌شود. ایران از بامداد ۵ اسفند اجرای این اقدامات را متوقف کرد. 

در این بازه زمانی، مذاکرات کمیسیون مشترک برجام با حضور آمریکا در وین در راستای احیای توافق هسته ای از طریق لغو تحریم های آمریکا و بازگشت ایران به اجرای تعهدات داوطلبانه اش در جریان بوده است.