یکی از اصلی ترین و مهمترین موضوعات،برای دندان­پزشکان و فارغ التحصیلان این رشته، که قصد مهاجرت از ایران را دارند و به دنبال کسب موقعیت های شغلی بهتر با درآمد بالاتر در کشورهای اروپایی هستند، اعتبار مدارک دندان­پزشکی و نحوه پذیرش آنها در خارج از ایران است. به طور کلی اعتبار مدارک پزشکی و دندان­پزشکی ایران در اروپا و آمریکا به صورت نسبی است. اما برخی از دانشگاه­های داخل کشور مانند دانشگاه تهران یا شهید بهشتی و دیگر دانشگاه­های معتبر کشور، در مجامع علمی دنیا از اعتبار خوبی برخودار هستند.

کدام کشورها مدرک دندان­پزشکی ایران را قبول دارند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اخذ ویزای اقامت برای پزشکان و دندان­پزشکان

پزشکان و دندان­پزشکانی که قصد اخذ اقامت در اروپا یا آمریکا را دارند، بایستی بدانند که مدارک دکترای حرفه ای و دندان­پزشکی ایران در اکثر کشورهای اروپایی مورد تایید قطعی نیست و مدارک آنها به صورت تخصصی کارشناسی و ارزیابی می گردد و نیازمند ترجمه مدرک تحصیلی، معادل سازی و حتی گذراندن دوره های آموزشی به مدت دو الی شش ماه، در مراکز مورد تایید کشور مقصد هستند. همچنین داشتن مدرک زبان بالا در سطح آیلتس 7 به روند پذیرش کمک بسیار زیادی می کند و امری ضروری است.اما با وجود همه اینها مهارت و تخصص در حرفه دندان­پزشکی حرف اول را می زند، و دندان­پزشکانی که تخصص و تبحر بالایی دارند از شانس پذیرش بیشتری برخوردار هستند و پس از اخذ ویزای دائم یا موقت کشورهای اروپایی می توانند فعالیت خود را در کلینیک های دندان­پزشکی یا دانشکده دندان­پزشکی آغاز کنند.

مقصد دندان­پزشکان کدام کشورهای اروپایی است؟

دندان­پزشکی یکی از مشاغل درآمد زا و پر طرفدار در دنیا است. ادامه تحصیل و فعالیت در این زمینه برای افراد زیادی جذابیت دارد که کار ساده ای هم نیست. در بین کشورهای اروپایی کشورهایی هستند که با کمبود نیرو در این زمینه مواجه هستند و اقدام به استخدام پزشکان خارجی می کنند. البته شرایط پذیرش برای کشورهای مختلف تا حدودی متفاوت است. به عنوان مثال برای استخدام دندان­پزشک در آلمان تسلط به زبان آلمانی یکی از شروط پذیرش می باشد. بعضی کشورها محدودیت سنی دارند و یا اینکه متقاضیان متاهل بایستی امکان همراه بردن خانواده خود را بررسی نمایند. در ادامه به بررسی شرایط اعتبار مدارک دندان­ پزشکی برای تعدادی از کشورها که بیشترمورد استقبال از سوی دندان­پزشکان ایرانی قرار گرفته است می پردازیم.

2

اخذ اقامت کاری در آلمان و اتریش

آلمان و اتریش دو کشور صنعتی فوق العاده پیشرفته و دارای مراکز مجهز درمانی، از بهترین کشورها برای مهاجرت دندان پزشکان ایرانی محسوب می شود. همچنین این دو کشور بخصوص اتریش با کمبود نیروی متخصص دندان­پزشک مواجه هستند پس می توان گفت شانس بیشتری برای استخدام متقاضیان دندان­پزشکی در کلینیک های اتریش وجود دارد. اما اعتبار مدرک تحصیلی چه می شود؟ دندان­پزشکانی که در خارج از اتریش تحصیل کرده اند بایستی در یکسری آزمون شرکت کرده و توانایی های دندان­پزشکی آنان ارزیابی گردد که شامل سه بخش آزمون زبان تخصصی مشاغل علوم پزشکی،آزمون کتبی اولیه و آزمون بالینی است.اما دندان­پزشکانی که قصد مهاجرت کاری به آلمان را دارند باید دوره های تخصص بالینی و کلینیکال را در دانشگاه های این کشور بگذرانند یا در مقطع دکترا در رشته دندان­پزشکی پذیرش بگیرند، همچنین نیازمند اخذ مدرک زبان آلمانی در حدB2  نیز هستند. شرط زبان برای کشور اتریش وجود ندارد. پس از اخذ پذیرش متقاضیان باید از بیمارستان های دولتی آلمان یا کلینیک های خصوصی برای خود دعوت نامه کاری دریافت کنند.

3

کانادا، مشهور ترین و مناسبت ترین انتخاب دندان­پزشکان

از جمله دلایل علاقه دندان­پزشکان به اخذ اقامت کاری در کشور مهاجر پذیر کاندا این است که دندان­پزشکان می توانند به صورت خصوصی فعالیت کرده و یا در بیمارستان ها، کلینک ها ، مراکز عمومی بهداشتی مشغول به کار شوند.همچنین کاندا نیز از کشورهای متقاضی برای استخدام دندان­پزشک خارجی است.این کشور با پیشرفت تکنولوژی در تشخیص و درمان بستر مناسبی برای فعالیت های پزشکی فراهم می آورد و یکی از پر درآمدترین کشورها برای دندان­ پزشکان است.دندان­پزشکان بین المللی در کاندا، برای فعالیت در این رشته باید مجوز یا پروانه کاری اخذ نمایند که نیازمند فرآیند معادل سازی مدرک یا گذراندن دوره های تکمیلی و کسب موفقیت در آزمون های کتبی و عملی است همچنین تسلط بر زبان های انگلیسی یا فرانسه از شرایط پذیرش هستند.البته بایستی به این نکته توجه داشته باشید که این آزمون ها تنها برای اخذ مجوز کاری است و برای  گرفتن دعوتنامه و اخذ اقامت از کانال های مربوطه اقدام نمائید.

 

4

هلند و نروژ بهترین کشورها برای مهاجرت دندان­پزشکان

شاید جالب باشد بدانید خدمات دندان­پزشکی در کشور نروژ دولتی است و حدود 8 درصد کل هزینه های دوتی صرف خدمات بهداشتی دهان و دندان می شود. مراقبتهای دندان­پزشکی تا سن 19 سالگی برای کودکان به صورت رایگان است همچنین سالمندان و معلولین شرایط مراقبتی ویژه ای دارند.دندان­پزشکان در کشور نروژ به عنوان کارمند دولت استخدام شده و حقوق های بسیار بالایی دریافت می کنند به طور کلی خدمات دندان­پزشکی در این کشور بیشتر در بیمارستانها انجام می شود. اگر شما دارای مدرک دندان­پزشکی از کشورهای غیر اتحادیه اروپا (ایران) هستید کشور نروژ با اتکا به قوانین اتحادیه اروپا اقدام به جذب دندان­پزشک می کند و با گذراندن دوره های آموزشی ، کسب مهارت و معادل سازی  به آسانی می توانید در نروژ مجوز دندان­ پزشکی کسب کنید! فراگیری زبان نروژی یکی از شروط مهم برای اخذ پذیرش است و خبر خوب اینکه شما می توانید در داخل کشور نروژ اقدام به فراگیری زبان نروژی کنید. کشور هلند یکی از کشورهایی است که فارسی زبانان زیادی در آن زندگی می کنند. یکی از شرایط اخذ ویزای کاری در کشور هلند تسلط به زبان بومی این منطقه است. دندان­­پزشکانی که قصد کار در هلند را دارند بایستی حداقل دارای مدرک B2 زبان هلندی باشند و بتوانند هنگامی که پروسه معادلسازی مدارک آنها در جریان است به سطح C1 زبان هلندی برسند تا بتوانند به راحتی با بیماران خود ارتباط کلامی برقرار نمایند. در واقع تنها راه اخذ اقامت کاری هلند داشتن دانش زبان کافی و انجام پروسه معادلسازی مدارک پزشکی در هلند است. فرآیند معادلسازی مستلزم شرکت در آزمونهایی جهت اثبات دانش و مهارت دندان­پزشک است که پس از قبولی در این آزمونها دندان­پزشکان می توانند دوره کارآموزی خود را در کلینک یا بیمارستانهای هلند آغاز کنند.