پاسخ نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به یک سوال مشترک؛ مهم‌ترین دغدغه امروز کشور را چه می‌دانید و چه راه حلی برای آن دارید؟

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حدود یک ماه به انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده و اتفاقات این رویداد آینده ساز جز یکی از مهمترین مسائل کشور محسوب می‌شود.

بر آن شدیم تا جواب برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آینده را در کنار هم گذاشته تا شاید تفاوت نگاه‌ها برای مردم بیشتر ملموس شود. در ادامه پاسخ هر یک از کارشناسان را به تفکیک می‌خوانید.

باشگاه خبرنگاران جوان: در صورت ورود مهم‌ترین دغدغه کشور را چه می‌دانید و چه راه حلی برای آن دارید؟

مشکلات مردم را در ۳ بعد معاش، امنیت ، تبعیض و فساد می‌دانم

صادق خرازی دبیر کل حزب ندا و سفیر اسبق کشورمان در فرانسه:  اگر امروز از من سوال شود که مشکلات مردم چیست من مشکلات مردم را در ۳ بعد معاش، امنیت ، تبعیض و فساد می‌دانم که این‌ها عناصر اصلی زندگی مردم را تشکیل می‌دهند. دل بریدگی و دل مشغولی مردم هم در همین جاست که این زندگی شایسته مردم ایران نیست. اینکه کسی به بهانه قدرت بخواهد رفاه اجتماعی را نادیده بگیرد و یا کسی به دلیل رفاه اجتماعی و زندگی مرفه بخواهد امنیت مردم را نشانه بگیرد اقدام مطلوبی نیست.

مردم یک شان و رفتار را در زندگی خود دارند و اگر در این مدت ۴۰ ساله مردم هر روز با یک بحران و گرفتاری و مشکل مواجه بودند این مردم وظیفه و دین خود را نسبت به ایران، انقلاب و اسلام ادا کردند و باز هم انجام خواهند داد. اما در این میان وظیفه دولتمردان چیست؟ وظیفه کسانی که در حکومت هستند چیست؟ آیا صرفا وظیفه شان این است که به زندگی خود و اطرافیان‌شان برسند؟ یا وظیفه شان رسیدگی به تمام اجزای زندگی جامعه است؟

اگر سفری به حواشی شهرهای کشور داشته باشید متوجه درد و رنج و آلام مردم خواهید شد. در این ماموریت‌ها و سفر‌های غیر رسمی که من این روز‌ها به مناطق محروم داشته ام از اینکه روزی در این کشور مسئولیت داشته‌ام شرمسار می‌شوم.

در دنیای امروز مردمی که در مرز‌ها زندگی می‌کنند از حقوق مرز نشینان استفاده می کنند. مراوده و مبادله و زندگی اجتماعی و رفت و آمد دارند. ما چگونه خود را ام‌القرای اسلامی می‌دانیم؟ هم ریشه‌های خودمان یعنی افغانستانی را نمی‌توانیم تحمل کنیم. این‌ها دغدغه‌های امروز زندگی کسانی است که باید دغدغه شان را داشت و نباید نسبت به زندگی امروز مردم بی تفاوت بود.

مردم معتقدند کشورشان خوب اداره نمی‌شود

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور پیشین کشورمان: مردم معتقدند کشورشان خوب اداره نمی‌شود و این ضعف در اداره کشور در بخش‌های مختلفی خود را نشان می‌دهد. مشکلاتی که در درجه اول مردم مستقیما با آن دست به گریبان هستند مساله اقتصادی است و فشار اقتصادی بر مردم بسیار زیاد است؛ به طوری که در حال حاضر بین ۶ تا ۷ دهک جامعه به شدت در فشار اقتصادی قرار دارند و این موضوع در حال گسترش پیدا کردن به دهک هفتم و هشتم است و این وضع خوبی برای جامعه نیست.

بسیاری از مردم مشکل اشتغال و اجاره خانه دارند و مشکل اشتغال برای مردم بسیار سنگین شده است. امنیت روانی و امنیت شغلی مردم از بین رفته است و فشار روحی و روانی بسیاری بر مردم در حال وارد شدن است؛ علاوه بر فشار اقتصادی که خودش به تنهایی می‌تواند افراد را از پا دربیاورد فشار روحی و روانی هم نقش مضاعفی را ایفا می‌کند.

گاهی شما می‌بینید که فشار اقتصادی مانند زمان جنگ بر دوش مردم است، در زمان جنگ فشار اقتصادی بسیاری بر مردم وجود داشت، یادمان نمی‌رود که برای اندکی پنیر باید چندین ساعت باید در صف می‌ایستادیم، اما احساس‌ عمومی‌مان این بود که همه مانند یکدیگر در شرایط یکسان هستیم و به سبب جنگ کشورمان در خطر است و همه مانند هم در حال زندگی هستیم، اما الان شرایط به گونه‌ای‌ است که همه باور دارند منابع و ثروت‌های مختلفی وجود دارد، اما به صورت عادلانه توزیع نشده و درست از آن استفاده نمی‌شود.

اخبار‌ زیادی هم از سو استفاده‌ها پخش می‌شود که رقم این سو استفاده‌ها هم ناچیز نیست، در خبری دیدم که نوشته شده بود فردی ۲۰ میلیارد تومان سو استفاده کرده است و جلب شده است، عده دیگری در واکنش گفتند بیست میلیارد که چیزی نیست؛ اصلا زیر ۳۰۰ میلیارد اختلاس اصلا افت دارد! این موضوعات فشار روحی بسیاری را به جامعه وارد می‌کند. الان آموزش در فضای مجازی دنبال می‌شود در حالی که چند میلیون دانش آموز گوشی هوشمند ندارند، در این زمینه هم ما مراجعات بسیاری داریم.

بر اساس آمار‌ و شاخص‌های بانک مرکزی هر فرد باید حدود ۲۵۰۰ کیلو کالری در روز دریافت کند که اگر ما بخواهیم با حقوق کارگر بر مبنای قانون کار تطبیق دهیم حدود ۶ دهک جامعه نمی‌توانند این میزان کالری را تامین کنند؛ یا باید هر فرد چند شغل داشته باشد که در زمان رکود اقتصادی چند شغل وجود ندارد و الان هم چندین سال است که ما در رکود سنگین اقتصادی قرار داریم، مشکلات اداری و قضائی و همه این‌ها موضوعاتی است که مشکلات اصلی مردم را در هنگام مراجعه در بر می‌گیرد.

در چند سال اخیر خیلی به مردم دروغ گفتیم

محمد صادقی نماینده ادوار مجلس : مشکل اقتصادی جواب اغلب کسانی است که این سوال را جواب می‌دهند، اما غیر از آن مشکلی داریم که قبل از مشکلات اقتصادی باید آن را حل کرد و آن هم عدم اطمینان مردم به مسئولان است. هر برنامه اقتصادی در این شرایط سخت که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، نیاز به مشارکت و اعتماد مردم دارد.

در چند سال اخیر خیلی به مردم دروغ گفتیم و بی مهری کرده و منافع ملی را فدای منافع جریانی و حزبی کردیم؛ حتی گاهی جان مردم را فدای طرح‌های سیاسی خودمان به بازی گرفتیم که خیلی تلخ است. برای اینکه اعتماد مردم را جلب کنیم باید کار‌هایی که کردیم را برعکس انجام دهیم.

مردم اصل هستند و ما خدمت‌گذار آن‌ها هستیم و باید با مردم بخندیم و خوشحال باشیم نه دشمن مردم باشیم. برنامه‌های مختلفی در زمینه اقتصادی دارم که آن‌ها را شرح خواهم داد.

تا زمانی که ثبات اقتصادی نباشد تولید به درستی پا نخواهد گرفت

ناظمی اردکانی دبیرکل حزب جامعه مدیران کشور : مشکلات اقتصادی خصوصا تورم مهم‌ترین مشکلی است که کشور با آن مواجه است؛ این مشکل باعث شده است که نتوانیم از ظرفیت‌های کشور به درستی استفاده کنیم؛ تا زمانی که ثبات اقتصادی نباشد و اقتصاد ملی ناپایدار باشد، تولید به درستی پا نخواهد گرفت. وقتی حجم پول در کشور بالا برود و تولید ثابت مانده باشد یا کاهش پیدا کرده باشد، گرانی پدید خواهد آمد.

برای کاهش تورم از طرفی باید تولید را افزایش دهیم و از طرف دیگر کسری بودجه دولت را به صفر برسانیم که راهکار‌های زیادی برای رساندن کسری بودجه به صفر با استفاده از کوچک سازی دولت و کم هزینه کردن آن و اداره کشور با استفاده از درآمد‌های مالیاتی در نظر گرفته ایم. هم علم و هم منطق می‌گوید که درآمد نفتی پایدار نخواهد بود و باید به سمت اداره کشور با مالیات برویم و درآمد‌های نفتی را به صندوق توسعه ملی واریز کنیم.

نکته دیگری که در کوتاه مدت باید به آن پرداخته شود تقویت بنیه اقتصادی افراد است که در برنامه ما پیش بینی شده و با استفاده از جلوگیری از هدر رفت منابع کشور انجام می‌شود. مثلا شرکت ملی نفت در عین اینکه هدر رفت بالایی دارد، سود آوری بسیار زیادی دارد که اگر مدیریت آن به درستی و به صورت جهادی انجام شود، سود این دارایی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

می خواهیم این طرح را در شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز عملی کنیم و حتی درآمد را به صورت سهامی عام بین مردم منتشر کنیم تا شعار آوردن نفت به سفره مردم را به صورت حقیقی عملیاتی کنیم. سوددهی این شرکت‌ها باید به قدری باشد که دولت به وسیله آن‌ها خود را اداره کند، ولی متاسفانه به قدری ضررده شده اند که برای دولت هزینه ایجاد کردند. باید بنگاه‌های تولیدی را به سمت صادرات محور شدن پیش ببریم و استاندارد سازی در این دستگاه‌ها را نهادینه کنیم. حرکت به سمت پیشران‌های فناوری یکی از مواردی است که می‌تواند تاثیر زیادی در رشد اقتصادی کشور داشته باشد.

امروز در ایستگاه خطرناک اقتصادی قرار داریم

رستم قاسمی وزیر اسبق نفت: واقعیت این است که امروز در ایستگاه خطرناک اقتصادی قرار داریم و شرایط موجود مطلوب نیست و به فقر رسیده ایم. این شرایط اصلا مطلوب کشور ما نیست. ما جزو کشورهای ثروتمند دنیا هستیم و نباید مردم در رنج باشند. کار سختی است که شرایط را بهبود داد اما این کار شدنی است و کشورهایی هستند که از ما خیلی بدتر بودند و شرایط رفاهی مردم آنها هم اکنون خیلی بهبود یافته است.

وزیر نفت احمدی نژاد ادامه داد: دو کشور ترکیه  و چین هم اکنون موفق شده اند و اگر مکتب عمل کردن را جایگزین حرف زدن کنیم مشکلات حل می شود.

این داوطلب نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ توضیح داد: هنوز اعلام کاندیداتوری نکرده ام ولی اگر قرار باشد اعلام کاندیداتوری کنم به نفع کسی کنار نمی روم.

 متکی بارها از سوی رهبری، دولتی‌ها و... گفته شده که مشکل ملموس جامعه ما، مشکل اقتصادی است، باید به رویکرد اساسی در این زمینه برسیم و یکی از مشکلات اساسی کشور ما این است که در موضوعات مختلف اجماع نداریم، کارگزاران جمهوری اسلامی در موارد مختلف باید به اجماع برسند.

سید محمد غرضی وزیر اسبق نفت و پست و تلگراف کشورمان: مهم‌ترین دغدغه مردم را معیشت می‌دانم و این موضوعی است که همه مسئولان معتقدند که با گرفتاری مواجه است. ما کشور ثروتمندی داریم، اما این ثروت توسط گروه‌های رانت‌خوار هدر رفته و مردم در تامین نیاز‌های اولیه خود گرفتارند؛ کما اینکه قطعا از قضیه مرغ  و حواشی آن اطلاع دارید.

امروز کشور با چالش های متعددی خصوصا در بعد داخلی و معیشت رو به روست

محمد عباسی وزیر پیشین ورزش:  امروز کشور با چالش های متعددی خصوصا در بعد داخلی و معیشت رو به روست. انتظار برای امثال بنده این است که در صحنه حضور پیدا کرده و در این مسیر ایفای نقش کنیم. معتقدیم در ایران اسلامی، مردم تعیین کننده هستند. امیدوارم که ملت عزیز ایران بهترین ها را انتخاب کنند.

سعید محمد: امروز مردم خسته هستند، از بی عملی ها، سوء تدبیرها، بی تفاوتی مسئولان، کوچک شدن سفره هایشان، دو قطبی شدن های بی نتیجه، بیکاری جوانان، شرمندگی جوانان، مردم از بی دولتی خسته هستند، مردم امروز نیازمند مرد میدان هستند، مردم نظارت داخل ماشین را نمی خواهند. امروز نیازمند اصلاحات براساس اصول هستیم و امروز نیازمند مدیریت علمی با استفاده از جوانان هستیم، باید بتوانیم جوانان را به درخت انقلاب پیوند بزنیم تا بتوانیم شاهد شرایط جدید در جامعه باشیم