نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید در حملات اخیر شبکه تونل‌های حماس ویران شده‌اند. دامنه درگیری میان اسرائیل و فلسطینی‌ها از نوار غزه و به کرانه غربی رود اردن و زدوخورد میان ساکنان عرب و یهودی در خاک اسرائیل گسترش یافته است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز جمعه ۱۴ مه (۲۴ اردیبهشت) در پی حملات پی در پی ارتش این کشور به مواضع حماس و تخریب شبکه تونل‌های این سازمان حاکم بر نوار غزه، از نتایج عملیات نظامی ابراز رضایت کرد و گفت: «چنان که گفتم، ما حماس و دیگر سازمان‌های تروریستی را به سختی خواهیم کوبید، و دقیقا همین کار را خواهیم کرد.»

به گزارش خبرگزاری آلمان، نتانیاهو گفت، حماس تصور کرد که می‌تواند خود را در شبکه تونل‌ها مخفی کند، اما موفق نشد.

بر اساس اطلاعات ارتش اسرائیل، در شب منتهی به جمعه "چندین کیلومتر" از شبکه تونل حماس تخریب شده است.

شلیک سه موشک از خاک سوریه به اسرائیل

روز جمعه ارتش اسرائیل از شلیک سه موشک از سوریه به سوی خاک این کشور خبر داد و اعلام کرد، یکی از این موشک‌ها در خاک سوریه سقوط کرده است. 

گروهی به نام "گردان التحریر فلسطین" مسئولیت پرتاب این موشک‌ها را بر عهده گرفته است. 

گسترش مناقشه به تمام مناطق کرانه غربی

دامنه مناقشه میان اسرائیل و فلسطینی‌ها به مناطق کرانه غربی رود اردن گسترش یافته است. در این مناطق اشغالی چنان درگیری‌ در روز جمعه ۱۴ مه رخ داد که در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. هم‌زمان با موشک‌پراکنی حماس از نوار غزه، ارتش اسرائیل حملات خود در این منطقه را نیز تشدید کرد.

بر اساس داده‌های وزارت بهداشت تشکیلات فلسطینی در شامگاه جمعه ۱۴ مه، ۱۰ فلسطینی در کرانه غربی رود اردن به ضرب گلوله سربازان اسرائیلی کشته و حدود ۱۵۰ نفر نیز تنها در این منطقه مجروح شده‌اند.

یک مقام امنیتی فلسطینی می‌گوید، شدت درگیری‌ها به دلیل سیاست شهرک‌سازی اسرائیل و اعتراضات سنتی روزهای جمعه علیه این سیاست، از زمان انتفاضه دوم در سال ۲۰۰۰ بدین سو بی‌سابقه بوده است.

نوار غزه در روز جمعه هدف حملات پی در پی هوایی و توپخانه قرار گرفت و چندین دستگاه خانه یا به کلی نابود شدند و یا به شدت آسیب دیدند. در شمال شرقی نوار غزه صدها نفر سراسیمه برای نجات خود از خانه‌هایشان گریختند.

نتانیاهو پس از شرکت در یک جلسه در وزارت دفاع اسرائیل گفت: «آنها هزینه گزافی پرداخت خواهند کرد. قضیه هنوز تمام نشده است.» او به تشدید حملات علیه حماس اشاره کرد.

از آغاز درگیری‌ها در روز دوشنبه ۱۰ مه (۲۰ اردیبهشت) بدین سو، تنها در نوار غزه بیش از ۱۲۲ نفر کشته شده‌اند که ۳۱ نفر آنها کودک بوده‌اند. بیش از ۹۰۰ نفر نیز زخمی شده‌اند. این سخت‌ترین درگیری میان اسرائیل و شبه‌نظامیان فلسطینی از سال ۲۰۱۴ بدین سو است.

جاناتان کوریکوس، سخنگوی ارتش اسرائیل تأکید کرد که تاکنون هیچ نیروی زمینی در نوار غزه حضور ندارد. او گفت که ارتش اسرائیل پیش از این به اشتباه خبر انتقال سرباز به نوار غزه را منتشر کرده است.

روز جمعه از نوار غزه نیز بار دیگر ده‌ها راکت به سوی شهرهای ساحلی اسرائیل مانند اشدود و اشکلون و نیز حومه فرودگاه بن‌گورین شلیک شد. از شامگاه دوشنبه تا شامگاه جمعه بیش از ۱۸۰۰ موشک از نوار غزه به سوی اسرائیل شلیک شده‌اند. در مقابل آن، ارتش اسرائیل ۷۵۰ هدف را در نوار غزه بمباران کرده است.

نگرانی جامعه بین‌الملل نسبت به درگرفتن یک جنگ تازه در خاورمیانه رو به فزونی است. شورای امنیت سازمان ملل قرار است روز یکشنبه ۱۶ مه (۲۶ اردیبهشت) جلسه اضطراری و فوری برگزار کند. دو جلسه در طول هفته جاری برگزار شد که بدون بیانیه مشترک پایان پذیرفتند. شرکت‌کنندگان گفته‌اند که در این دو جلسه آمریکا حاضر نشده است اسرائیل را محکوم کند.

از سوی دیگر تنش در خاک اسرائیل میان ساکنان عرب و یهودی شدت گرفته است. در درگیری‌ها خشونت‌آمیز بیش از ۷۰۰ نفر دستگیر شده‌اند. فقط در شب پنجشنبه به جمعه ۱۰۰ نفر دستگیر شدند. حدود یک هزار پلیس مرزی برای تقویت نیرو به شهرهای اسرائیل اعزام شده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا از شهروندان ایالات متحده خواسته است، در مورد سفر احتمالی به منطقه تجدیدنظر کنند. شماری شرکت‌های هواپیمایی، از جمله لوفت‌هانزا و بریتیش ایرویز پروازهای خود به اسرائیل را به دلیل گسترش خشونت‌ها لغو کرده‌اند.