روز شنبه آخرین مهلت ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری است، افراد با تصور داشتن توانایی حل مشکلات بی‌شمار کشور در چهار سال آینده وارد ستاد انتخابات شدند که این قاعده درباره تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مستثنی نیست؛ کسانی که آخرین‌ بار در اسفند ۹۸ خود را در معرض رای مردم قرار داده بودند.

نمایندگانی که سودای پاستور دارند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ۲۸ خرداد برگزار می شود، انتخاباتی بسیار مهم که هیچ فردی شکی در اهمیت آن ندارد. شاید با همین نگاه تعداد بیشماری از چهره‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی و حتی رییس قوه قضاییه، معاون اول رییس جمهوری و رییس پیشین قوه مقننه داوطلب انتخابات شدند تا خود را در معرض رای مردم قرار دهند.

این وضعیت شامل تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم می شود؛ در بین ۵۹۲ داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، نام ۶ نماینده پارلمان نیز به چشم می خورد. کسانی که خود را وکلای ملت در مجلس می دانند و در اسفند ۹۸ از مردم در حوزه های انتخابیه خود رای گرفته بودند تا برای چهار سال پیگیر امور آنها در پارلمان باشند. البته که طبق اصل ۸۴ قانون اساسی «هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر نماید.»

در این گزارش به سوابق فعالیت این ۶ نماینده مجلس داوطلب برای انتخابات ریاست جمهوری به ترتیب حروف الفبا پرداخته شده است:

مسعود پزشکیان

مسعود پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان و نماینده اصلاح طلب تبریز، آذرشهر و اسکو است. پزشکیان نایب رییس اول مجلس دهم و سابقه نمایندگی در دوره های هشتم و نهم را دارد.

او سابقه حضور در دولت هشتم به عنوان وزیر بهداشت و درمان را نیز دارد و هرچند در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۲ ثبت نام کرد اما از کاندیداتوری انصراف داد.

پزشکیان پس از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری در توضیح دلیلش برای ثبت نام در انتخابات اظهار کرد: آنچه من را مصمم به حضور در انتخابات کرده، این است که تصور می کنم تنها راه برون رفت از مشکلات اتکا به علم و انسان هایی با این بارو است. بدون دانش و آگاهی هر تصمیمی، منجر به مشکلات امروز کشور می شود. بدون مشارکت مردم و تعامل با مردم امکان برون رفت از این مشکلات نداریم.

وی با بیان اینکه اگر سیستم را درست کنیم، با فساد و رانت مقابله می شود، تصریح کرد: اگر FATF  داخلی را پیاده کنیم، رانت خواران نمی توانند پول خواری کنند. اگر یارانه ها را به افراد راحت طلب و ثروتمند نداده و به نیازمندان بدهیم، مشکلات معیشتی اقشار ضعیف بهبود می یابد. نمی شود با افرادی که سال ها مسئولیت داشته و مسبب مشکلات هستند راه را ادامه داد. باور غلطی است که فکر کنیم این افراد می توانند مشکلات را حل کنند. آزموده را آزمودن خطاست. باید به جوانان و زنان و همه اقوام اتکا کرد.

سید شمس الدین حسینی

سید شمس الدین حسینی نماینده اصولگرای تنکابن، رامسر و عباس‌آباد و عضو کمیسیون برنامه و بودجه است. حسینی در کارنامه اش سابقه تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی در سال آخر دولت نهم و چهار سال دوره دهم را دارد.

حسینی پس از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: با توجه به شرایط کشور بویژه در عرصه اقتصادی خدمت ملت اعلام آمادگی کرده ام. وقتی مشکلات کشور، اقتصادی است باید مردم به اقتصاددان مراجعه کنند.

او این را هم گفت که تجربه زیادی در زمینه مسائل اقتصادی دارد و هدف اصلی اش اصلاح امور اقتصادی است لذا باید نظام حکمرانی اقتصادی کشور تغییر کند. مردم باید در ثروت و درآمد کشور سهیم باشند. من صنعت نفت را از ملی شدن به مردمی شدن تبدیل می کنم. مردم باید سهامدار شرکت ملی نفت باشند تا مردم از افزایش قیمت نفت بهره مند شوند. صندوق ثروت ملی را ایجاد می کنم. برای اصلاح سیستم تامین مالی کشور، تکمیل طرح هدفمندی یارانه ها، تامین مالی مسکن مهر برنامه دارم.

علیرضا زاکانی

علیرضا زاکانی نماینده اصولگرای قم، عضو کمیسیون اصل ۹۰ و رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی است. او سابقه نمایندگی در دروه های هفتم، هشتم و نهم را نیز دارد.

زاکانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲ و همچنین ۱۳۹۶ نیز ثبت نام کرده بود که در هر دو بار صلاحیتش برای پست ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان احراز نشد.

او هم با برشمردن مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور اظهار کرد: این شرایط امید را در دل مردم به ویژه جوانان آینده‌ساز کشور کم‌رنگ کرده و انتظار از دولت آینده برای سامان دادن و کارآمد ساختن حکومت در ارائه خدمت به مردم و تسریع پیشرفت کشور در گام دوم انقلاب اسلامی را بالا برده است. تا دیروز تصمیمم بر نیامدن بود و همه تلاش خود را معطوف به تبیین شرایط سخت کشور و انسجام جبهه انقلاب نمودم، اما آرایش جدیدی در صحنه رقابت شکل گرفته است. تمام نمادهای فساد، اشرافیت سیاسی و ناکارآمدی به صحنه آمده‌اند.

وی با بیان اینکه مسببان وضع فعلی سودای دولت سوم روحانی را در سر می‌پرورانند، گفت که  در پاسخ به نیاز جبهه انقلاب و با اهتمام به منطق وحدت، پذیرفتم به میدان بیایم تا ان‌شاءالله با زمین زدن شبکه فساد و نفوذ، ایرانی قوی و پیشرفته محقق شود.

محمدرضا صباغیان

محمدرضا صباغیان نماینده اصولگرای مهریز، بافق، بهاباد، ابرکوه و خاتم و عضو کمیسیون امور داخلی و شورهای کشور است. او سابقه نمایندگی در دوره دهم را نیز دارد.

صباغیان هدف خود از داوطلبی در انتخابات را تغییر رویکرد در مدیریت اجرایی کشور عنوان کرد و گفت: با مدیریتی که طی چندین دهه گذشته تجربه کرده ایم، اکثر دولت ها در ایستگاهی مشابه متوقف شده اند و نارضایتی و بی عدالتی به قوت خود باقی مانده است.

وی مشکل اصلی کشور را بی توجهی به قانون و مقررات و دور زدن قانون توسط برخی عنوان کرد و گفت: متاسفانه امروز نه مردم عادی بلکه مسوولان، متنفذان و صاحب نظران قانون را دور می زدند و ریل قانون را خراب می کند لذا برنامه ام بر اساس محور قرار دادن قانون و مقررات است.

فریدون عباسی

فریدون عباسی دوانی نماینده اصولگرای کازون و کوه چنار و رییس کمیسیون انرژی مجلس است. او سابقه ریاست سازمان انرژی اتمی در دولت دهم را دارد.

عباسی نیز پس از ثبت نام گفت که دولت ما «نخبگانی» نام دارد و شعار ما «بازگشت به مردم با صداقت» است؛ دولت جدید باید بتواند شرایط اقتصادی را تغیییر دهد که این تغییر با تکیه بر توان داخلی، دیپلماسی فعال، پیگیری نظریه مقاومت و توام داشتن نظریه گفت وگو و میدان ممکن است. ما همچنین به انسجاد داخلی نیازمندیم. دولت من ارتباط تنگاتنگی با مجلس خواهد داشت. 

او این را هم اضافه کرد که باید تلاش کنیم همه سلایق سیاسی در چارچوب نظام  برای حل مشکلات کشور بیش از گذشته وارد عرصه شده و به مردم اعتماد کنیم. برنامه های من این است که از همه توان داخلی کشور، اصناف، سازمان های مردم نهاد، اساتید و نخبگان در جهت حل مشکلات استفاده کنیم. باید به صورت اضطرای مشکل اشتغال را حل کنیم که مسکن می تواند موجب رونق اشتغال شود. ارتباط با کشورهای همسایه و آسیا از اولویت برخوردار است. گفت و گوهای اقتصادی باید در سفارتخانه های ما انجام شود و سفرا باید ویژگی های تبلیغ کالا و فرهنگ ایرانی داشته باشند. 

امیرحسین قاضی زاده هاشمی

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نماینده اصولگرای مشهد و کلات و نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی است. او سابقه نمایندگی در دوره‌های هشتم، نهم و دهم را نیز دارد که در دو دوره قبلی پارلمان عضو هیات رییسه بود.

قاضی زاده با بیان اینکه اسم دولت خود را «سلام» گذاشته، اظهار کرد: چون سلام به ایران جدید و نسل جدید است. آمده‌ایم به سلام مردم جواب بدهیم و والسلام بگوییم به همه دعواهای سیاسی. دو سال است در اندیشکده ای با حضور صد متخصص برنامه و گفتمان تحول خود را تهیه کرده‌ایم. این گفتمان دنبال حاکم کردن مردم است. ما ۱۹ برنامه داریم که هشت برنامه اولویت‌دار است. ما برنامه‌های خود را تا سطح پروژه‌ها مشخص کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، با توجه به اینکه طبق اعلام وزارت کشور و بر اساس جدول زمان بندی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، اسامی داوطلبان توسط وزارت کشور از ۵ تا ۶ خرداد منتشر می شود، باید منتظر ماند تا معلوم شود کدام نماینده مجلس داوطلب در این انتخابات، توانسته از سد شورای نگهبان بگذرد. البته احتمال انصراف هر یک از آن ها هم دور از ذهن نیست.