با توجه به ثبت‌نام نامزدهای ریاست جمهوری و آغاز رقابت‌های انتخاباتی، زین پس شاهد سخنرانی‌ها، مناظره‌ها، اعلام مواضع و فعالیت نامزدها و طرفداران آن‌ها در عرصه رقابت‌های انتخاباتی خواهیم بود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نکته بسیار مهمی که باید بر فضای انتخاباتی حاکم باشد، رعایت کامل اخلاق انتخاباتی و اخلاق سیاسی است. چرا که اگر خدایی نکرده رقابت به تنش، کشمکش، آشفتگی و اقدامات خلاف قانون منجر شود، نقض غرض خواهد شد. زیرا انتخابات، نماد مشارکت سیاسی مردم است تا حضور مردم را به نمایش بگذارد اما اگر خدایی نکرده، خارج از اخلاق انتخاباتی فعالیت انتخاباتی صورت بگیرد، برعکس موجب مایوس شدن مردم می‌شود.

اگر مردم در رقابت‌ها شاهد دست زدن به هر اقدامی، استفاده از هر حربه‌ای، تهمت زدن و توهین کردن توسط کاندیداها و طرفداران‌شان باشند، مایوس می‌شود. زیرا می‌بینند که این افراد برای رسیدن به قدرت دست به هر کاری می‌زنند. پس مشارکت کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین، از این به بعد باید نشان دهیم که ما به سرآمد رعایت اصول دموکراسی و مردم‌سالاری دینی رسیده‌ایم و در رقابت انتخاباتی، اخلاق انتخاباتی، وجدان انتخاباتی و اداب انتخاباتی را رعایت می‌کنیم. 

یکی از مهم‌ترین اهرم‌ها و خطوط اخلاق انتخاباتی، رعایت قانون است. به این معنا که اگر تمامی نامزدها، احزاب، گروه‌ها و جریان‌های سیاسی حامی هر کاندیدا مر قانون حرکت و مقررات را رعایت کنند، قطعا بداخلاقی انتخاباتی اتفاق نمی‌افتد. قانون نیز شفاف و روشن است. یعنی پیش از ثبت‌نام، حین ثبت‌نام، پس از تاییدصلاحیت‌ها، دوران رقابت‌های انتخاباتی و پس از انتخابات، باید تابع قانون باشیم و از قوانین پیروری کرده و مطابق قانون کارمان را پیش ببریم. اگر این گونه پیش برود، دیگر نیازی به بداخلاقی، تنش، کشمکش و درگیری نیست. 

امروز تمامی دشمنان و معاندان جمهوری اسلامی ایران، منتظر به هم خوردن انسجام و ایجاد تفرقه میان مردم هستند تا این که گروه‌ها و جریانات سیاسی به جان یکدیگر بی‌افتند، شروع به وارد کردن توهین و تهمت به همدیگر کنند تا کشور ما را انگشت‌نما کنند و مردمسالاری‌دینی را به سخره بگیرند.

بنابراین، در ابتدا همگی باید قانون را رعایت کنیم و فعالیت‌هایمان در چارچوب قوانین باشد و دوم این که اخلاق انتخاباتی را رعایت کنیم. به این معنا که اگر در مرحله‌ای  قانون و مقررات جلوی ما را نمی‌گیرد، خودمان آن را رعایت کنیم. ما حق نداریم به دیگری تهمت زده و با آبرویش بازی کرده و او را تخریب کنیم. انتقادها باید سازنده و منصفانه و نه مخرب باشند.

بنابراین، در گفتگوها و زمانی که از تریبونی استفاده یا در مناظره‌ای شرکت می‌کنیم، حواسمان باشد تا طرف مقابل‌مان تخریب نکرده و تهمت ناروا وارد نکنیم و فضا را به سوی تنش و درگیری نبریم. 

نکته آخر این که هم جریانات و هم حامیان‌ آن‌ها و کاندیداها، به شدت مراقب وعده‌ دادن‌های توخالی و غیرعملی و غیراجرایی باشند. پس حواسمان به وعده‌هایمان باشد تا بنا بر بیانات مقام معظم رهبری، اگر پایان چهار سال دوره ریاست جمهوری  وعده‌ها را جلوی‌مان گذاشتند، شرمنده نشویم و نگوییم وعده‌هایی دادیم که اجرا نکردیم.

اگر این چند نکته رعایت شود، ان‌شاءالله انتخاباتی باشکوه، رقابتی و جدی خواهیم داشت که با مشارکت بالای مردم رو به رو خواهیم شد.