نوام چامسکی فیلسوف برجسته آمریکایی در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی درباره سیاست‌های دولت جدید آمریکا در قبال ایران گفت: در حال حاضر دولت بایدن مشخصا همان موضع ‌ترامپ را در قبال ایران در پیش گرفته است، لفاظی‌ها اندکی متفاوت است ولی اگر به سیاست اصلی نگاه کنی هیچ فرقی با هم نمی‌کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

وی ادامه داد: بحثی بر سر این واقعیت‌ها وجود ندارد آمریکا از توافق خارج شد که ناقض قطعنامه شورای امنیت است - البته اگر کسی به این واقعیت توجه کند- و بدون هیچ توجیهی تحریم‌های بسیار شدیدی را علیه ایران اعمال کرد و حالا در کنار این تحریم‌ها می‌گوید تنها در صورتی به توافق باز می‌گردیم که ایران اول عمل به تعهدات را از سر بگیرد و با عمل به تعهدات موافقت کند و جلو بیاید در غیر این صورت ما به برجام برنمی‌گردیم.

چامسکی درباره اینکه دولت بایدن هنوز این ادعا را دارد که می‌خواهد به توافق هسته‌ای بازگردد ولی بعد از بالا آوردن چماق هویجی به ایران پیشنهاد نداده گفت: ‌ترامپ هم می‌خواست به توافق هسته‌ای برگردد ولی توافقنامه‌ای سختگیرانه‌تر و بایدن هم همان حرف را می‌زند. آنها می‌گویند باید یک توافقی باشد که شامل آنچه که به آن فعالیت ‌تروریستی ایران می‌گویند شود و شامل برنامه موشکی و خیلی چیزهای دیگر شود که اصلاً ربطی به برجام ندارد.

این فیلسوف برجسته آمریکائی در ادامه تصریح کرد: وقتی که سازمان اطلاعات آمریکا در گزارشی که به کنگره ارائه می‌کند تهدیدات ایران را توصیف می‌کند و می‌گوید اگر آنها بخواهند جنگ افزار هسته‌ای را توسعه دهند- که ما از آن بی‌خبریم- این تنها بخشی از راهبرد بازدارنده آنها خواهد بود، چه کسی راهبرد بازدارنده را نمی‌خواهد؟

کشورهایی که می‌خواهند آزادانه دست به ویرانگری و وحشی‌گری در منطقه بزنند.

آنها دو تا هستند آمریکا و اسرائیل که تهدید‌هایی برای ایران هستند.

وی با تأکید بر اینکه هیچ شواهدی نداریم که ایران در حال توسعه سلاح هسته‌ای باشد افزود: تقریباً آنها دارند توانمندی هسته‌ای خود را ارتقا می‌دهند و خود را به آستانه این توانایی نزدیک می‌کنند و اگر لازم شد و مثلاً نیاز پیداکردند فقط پیچ آخر را ببندند. این کاری است که نیمی‌از کشورهای جهان انجام داده‌اند.

این روزها اگر شما انرژی هسته‌ای داشته باشید به داشتن سلاح هسته‌ای نزدیک هستید، احتمالا آنها می‌خواهند گزینه‌های توسعه سلاح هسته‌ای را داشته باشند که شرایط آن هم در حال افزایش است ولی اگر هم داشته باشند برای بازدارندگی مقابل کشورهایی است که همیشه به آنها حمله می‌کنند.

چامسکی ادامه داد: آمریکا در جنگ با ایران است و حملات سایبری آمریکا به ایران طبق چیزی که پنتاگون در یک سند ویژه به آن‌ اشاره کرده جنگی است که پاسخ‌های نظامی را توجیه می‌کند، کشور ما در جنگ با ایران است، ما به این جنگ می‌بالیم و رجزخوانی می‌کنیم و به آن افتخار می‌کنیم، اوباما هم به این جنگ افتخار می‌کرد، اسرائیل هم به ‌ترور مهندسان هسته‌ای ایرانی و حمله به مراکز هسته‌ای و کشتن انسان‌ها افتخار می‌کند.

این فیلسوف برجسته آمریکایی ادامه داد: شواهدی وجود ندارد که ایران بخواهد فراتر از آستانه توانایی تولید سلاح هسته‌ای پیش برود ولی آمریکا و اسرائیل این را هم نمی‌خواهند چرا که آنها بازدارندگی را برنمی‌تابند آنها می‌خواهند هر کسی در منطقه زیر سلطه آنها باشد این سیاست آمریکا در همه جاست.

وی ادامه داد: چرا ما ۶۰ سال بی‌رحمانه به کوبا حمله می‌کردیم؟ تحریم‌ها جنایتکارانه هستند، البته زمان ‌ترامپ به‌طور لجام‌گسیخته افزایش یافتند و توی صورت هر کسی که دلمان می‌خواست لگد می‌زدیم، در میانه بیماری همه‌گیر کرونا مانع دریافت واکسن و کمک‌های پزشکی به ایران شدیم و تا جایی‌که توانستیم مردم را رنج دادیم، نیاز نیست که توضیح دهم که نظام تحریم‌ها به مردم کشورها آسیب می‌زند نه به رهبران!

چامسکی در ادامه تصریح کرد: بیایید به سابقه تاریخی نگاه کنیم، درباره پرونده نیکاراگوئه که اسناد آن به خوبی طبقه‌بندی شده است، وقتی که انتخابات سال ۱۹۹۰ در نیکاراگوئه در حال برگزاری بود، دولت بوش خیلی آشکار و واضح مردم نیکاراگوئه را مطلع کرد که اگر به نامزد انتخاباتی مورد نظر آمریکا رای ندهید به جنگ ‌تروریستی و تحریم‌ها ادامه می‌دهیم و کاری می‌کنیم که زنده نمانید، خوب دست آخر مردم نیکاراگوئه به نامزد انتخاباتی موردنظر آمریکا رای دادند. رسانه‌ها پس از آنچه نوشتند؟ روزنامه نیویورک‌تایمز تیتر زد: پیروزی برای آمریکا در یک بازی عادلانه! این کشوری است که ما در آن زندگی می‌کنیم!