نماینده شورای نظارت بر صدا و سیما در کمیسیون نظارت بر تبلیغات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مطالبی را درباره فعالیت‌های انتخاباتی مطرح کرد.

جزئیات تعداد مناظره انتخاباتی از زبان نماینده شورای نظارت بر صداوسیما
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سید احسان قاضی زاده هاشمی، نماینده شورای نظارت بر صدا و سیما در کمیسیون نظارت بر تبلیغات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: در کشور ما انتخابات گوناگونی برگزار می‌شود، اما تنها انتخاباتی که برای آن قانون ویژه‌ای در نظر گرفته شده، انتخابات ریاست جمهوری است و برای دیگر انتخابات فصل ویژه و مواردی به نام تبلیغات نداریم.

او افزود: برای انتخابات ریاست جمهوری، قانون انتخابات پبش بینی کرده است که کمیسیون ویژه‌ای تحت عنوان کمیسیون بررسی تبلیغات ریاست جمهوری تشکیل شود که فعالیت این کمیسیون ویژه‌ از زمان تایید صلاحیت‌ها آغاز و تا پایان رای گیری و در صورت کشیده شدن به دور دوم ادامه دارد. این کمیسیون مسئول نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری است و باید سیاست گذاری خاص در این حوزه را انجام دهد.

قاضی زاده هاشمی اظهار کرد: این کمیسیون نحوه برگزاری تبلیغات و محتوای آن که چه به صورت زنده پخش می‌شود یا ضبطی را نظارت می‌کند. راجع کمپین ها، فضای مجازی و هر چیزی که زیرساخت دولتی دارد نظارت دارد. این کمیسیون با تمامی نامزد‌ها ارتباط است و باید موارد این کمیسیون را به همراه ستاد‌های انتخاباتی شان رعایت کنند.

وی ادامه داد: این کمیسیون ۵ عضو دارد که از عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، سید اسماعیل موسوی دبیر ستاد انتخابات کشور، عبدالعلی علی‌عسگری رئیس سازمان صداوسیما، حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور و یکی از اعضای نظارت بر سازمان صداوسیما (سید احسان قاضی‌زاده هاشمی) است که نماینده‌های ۳ قوه نیز هستند.

نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یک ناظر هم وجود دارد که یکی از اعضای شورای نگهبان است. در این قانون آمده است اگر توهین، افترا، نشر اکاذیب و مسائلی دیگری صورت بگیرد تخلف محسوب می‌شود و کمیسیون بر آن نظارت می‌کند. آیین نامه‌ای وجود دارد و درحال تدوین است و همین امروز هم جلسه‌ای برگزار کردیم و به نوعی کار درحال انجام است. قانون اختیارات خوبی را به کمیسیون داده و می‌تواند حق و حقوقی را برای سایر نامزد‌ها در نظربگیرد.

وی ادامه داد: این کمیسیون ویژه‌ای است و اگر نامزدی بدون پایه و اساس صحبت کند، حق و حقوقی را برای دیگران بوجود می‌آورد تا برخورد قضایی صورت بگیرد. اگر فردی صحبت کند، ما در همان برنامه وهمان مناظره وقت اضافه‌ای را برای طرف مقابل در نظر می‌گیریم تا پاسخ دهد. اصل مناظره وجود خواهد داشت، اما تعداد و زمان بندی آن ارتباط مستقیمی با تعیین تعداد نامزد‌ها دارد. صلاحیت افراد تایید شده توسط شورای نگهبان اعلام نشده است. برنامه‌های مان برای مناظره و کم و کیف آن پس از معرفی نامزد‌ها انجام خواهد شد.

قاضی زاده هاشمی اذعان کرد: به دنبال این هستیم تا مناظره‌ها نسبت به سال‌های قبل تغییر کند. به نامزد‌ها و ستاد‌های انتخاباتی شان مفاد قانون را ابلاغ می‌کنیم تا یک مناظره خوب و منطقی داشته باشند. برنامه‌های دیگری داریم تا نامزدهاسی ریاست جمهوری دیدگاه‌های مختلف شان را بیان کنند. به دنبال این هستیم تا مردم در مناظره‌ها شناختی نسبت به نامزد‌ها پیدا کنند و از دیدگاه‌های شان مطلع شوند.

نماینده مجلس گفت: دیروز و امروز جلسه داریم و صحبت می‌کنیم. درحال آماده کردن دستورالعملی هستیم تا مجری آن را قرائت کند و به اطلاع مردم برسد. بنا بر این است تا دقیق حرکت کنیم و تنها مرجعی که نماینده آن در پشت صحنه مناظره می‌تواند اخذ رای کند و به مجری برساند همین کمیسیون است.

او افزود: درحال تدوین ضوابط هستیم. یک مراسم قرعه کشی برگزار می‌کنیم و قوانین را به نامزد‌ها اطلاع خواهیم داد. پیش از شروع مناظره‌ها هم برای مردم قوانین خوانده می‌شود. صدا و سیما مسئول برگزاری تبلیغات انتخابات نیست و مسئول این کمیسیون است و صدا وسیما به عنوان مجری این امر فعالیت می‌کند.