سرتیپ ایرج سلفی شاهرودی، یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری سیزدهم برنامه‌های خود را برای اداره کشور تشریح کرد. او می‌گوید برای لبیک به سخنان رهبری احساس تکلیف کرده و آتش به اختیار وارد این کارزار شده است و به نفع هیچکس هم کنار نمی‌رود. سفلی شاهوردی تاکید می‌کند تا دیروز از مرزها دفاع کرده و امروز به میدان آمده تا از اقتصاد و معیشت مردم دفاع کند.

کاندیدای انتخابات 1400: از هر استان یک نفر در کابینه من حضور دارد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

متن کامل مصاحبه سرتیپ "ایرج سلفی شاهرودی" با برنا به شرح زیر است:

انگیزه شما برای ورود به عرصه انتخابات چه بود؟

من یک انگیزه بیشتر نداشتم و آن این است که فرمان حضرت آقا  را مبنی بر اینکه «کشور در شرایط حساس و پیچیده سیاسی و اقتصادی است و احتمال اشتباه انسان های تازه کار و ابتدایی زیاد است و دیگر فرصت آزمون و خطا نداریم و نیاز امروز کشور به یک فرمانده کهنه کار است»، آتش به اختیار آمدم و در باب تکلیف و وظیفه ورود کردم که انشالله بتوانیم تغییری اعمال بکنیم. به عنوان یک ظیفه که تا دیروز عرصه دفاع از مرز و بوم و جان مردم را انتخاب کرده بودم ریل را عوض کرده تا این دوره با این همه قدمت این عرصه دفاع از جان مردم را به عرصه دفاع از اقتصاد و مال و معیشت مردم تغییر دهیم.

در این راستا با رویکرد مبارزه با فساد فراگیر و رانت خواری که در جامعه هست، تبعیضات ناروا و جلوگیری از بروز نارضایتی که باعث می شود یک مدیریتی از نظام را ناکارآمد جلوه دهد نظم و انضباط دهیم.

شعار ما هم این بود که امنیت و رفاه، تولید و شایسته سالاری ایجاد کنیم و اصل موضوع این است که خود را فدای ملت کرده و گفته ایم « ما برای شما هستیم»،این شعار ارتشیان هم بود که ارتش فدای ملت و افتخار می کنیم که الگو و اسوه خود در راستای کاری صیاد شیرازی و حاج قاسم سلیمانی می دانیم و بر آن عهدی که در قرآن بستیم هستیم.

از روز اول که به خدمت نظام رفتیم با خود این شعار را داشتیم که با شما پیمان خونین بسته ایم و جان ما همچون گروگان بر سر پیمان ماست.

با توجه به اشاره ای که به شعارتان داشتید، در راستای عملی کردن شعارتان چه برنامه هایی دارید؟

قطعا اولین نفری بودم که برنامه دادم، تیم کاری ما به گونه ای عمل کرد که همان روز برنامه کاری خود را تحویل شورای نگهبان دادم و دولت من این وضعیت را دارد که آینده ما تقریبا از راستای به کار گیری نیروهای مردمی با تکیه بر آحاد ملت شریف ایران است یعنی از بین نخبگان در کل کشور هر استان یک وزیر و یا یک نفر از اعضای کابینه دولت باید حضور داشته باشد و این ترکیبی مقدس است و تقریبا تغییر ریل مدیریتی دادیم تا بتوانیم یک تقسیم عادلانه ای را از امکانات و ثروت و قدرتی که در مملکت وجود دارد بین تمام استان ها شکل گیرد.

اگر این روند را ادامه دهیم قطعا جامعه طعم شیرین عدالت را خواهند چشید و این سبک مدیریتی ماست، ترکیبی را اعمال کرده ام که یک الگوی مدیریت جهادی را به جامعه نشان دهم. 40 سال در بعد نظامی گری و دفاعی کار کردیم و موفق هم بودیم، در جامعه ما ناکارآمدی ارتش و نیروهای مسلح اصلا وجود ندارد. 

در کابینه خودتان چقدر به بانوان و جوانان میدان می دهید؟

بانوان، نیمی از جامعه ما هستند ولی متاسفانه روند تجربه کاری در بعد مدیریتی را تاکنون اعمال نکرده اند. یعنی اگر بگوییم نصفی از مدیران ما باید از این قشر باشند شاید واقعی نباشد چرا که ممکن است تجربه نداشته باشند اما اینکه باید شروع کنند را ما تا سطحی که بتوانند خود را در معرض این امتحان قرار داده و به عنوان یک مدیر موفق نشان دهند ما تا مرز 50 درصد به کار می گیریم و حق مسلم این نیروی پای کار دانشمند و پویایی است که می تواند بر جامعه حاکمیت داشته باشد.

چه برنامه ای برای سیاست خارجی دارید؟

اگر بخواهیم بعد تعامل با دنیا را مطرح کنیم طبیعی است که سیاست ما عین دیانت ماست، اگر ما در اسلام مرز و بوم می شناسیم این سیاست در کشورهای همسایه عین برادر و هم دین اول در کشورهای مسلمان و بعد هم در کشورهای دیگر جاری و ساری کنیم. این تعامل دو جانبه ای است که هر کشوری که به توانمندی ما از بعد اعتقادی وضعیت اخلاقی و ابعاد مختلف توجه کافی را لازم داشته باشد ما هم متقابلا همان روند را داریم. با تمام دنیا می توانیم روابط فیمابین داشته باشیم مگر آنهایی که با ما قطع رابطه دارند و دشمنی را با ما به اثبات رسانده اند. تکلیف این مجموعه و رژیم ها جداست. اگر روحیه استکباری و برتربینی  را در آمریکا نبینیم و از بالا به پایین نگاه کنند و اگر روابطی اینجا حاکم نیست علت آن از ناحیه نظام جمهوری اسلامی ایران  نبوده و اصل دیدگاه به عملکرد نامطلوب آن کشورها و دیدگاهی که نسبت به جمهوری اسلامی ایران دارند و همه سیاست گذاری های آنان ضد ملت ایران است.

در راستای برجام اگر بخواهیم به اصل مطلب یعنی روابط بین ایران با کشورهای جهان را در نظر بگیریم پنجره ای است که دنیا به روی ایران باز کرده تا بخواهند بر اساس آن روابط بین ایران و دنیا را برقرار کنند اما  به جای این پنجره باید راه و دروازه باز کنند و این میسر نمی شود مگر اینکه اول به تعهدات خود عمل کرده و بعد که راستی آزمایی انجام شد به تعهدات اولیه برجام برمی گردیم و نباید دوباره مورد بازنگری قرار گیرد. این یک قراردادی است که بسته شده حالا با هر کاستی  و مشکلی که وجود داشته امضا شده ما وفا داریم و اگر مشکلی هست از ناحیه آمریکاست. برجام می تواند یک آینده روشنی را برای جمهوری اسلامی با ارتباط با کشورهای غربی و شرقی برقرار کند و اگر این محدودیت را بردارد شکل اقتصادی نظام ما هم پویا شده و نفت ما به فروش می رسد. اقتصاد شاید شکل اولیه را به خود بگیرد و می تواند تاثیر به سزایی داشته باشد.

آیا تمایل دارید به نفع کسی کنار بروید یا در این خصوص با کسی رایزنی داشته اید؟

خیر. ما بر مبنای وظیفه ای که داریم به میدان آمده و به نفع کسی هم کنار نخواهیم رفت. کار خود را مستقل ادامه داده و در این راستا مشکلی را احساس نمی کنیم.

برای شور و مشارکت مردم در انتخابات باید چکار کرد؟

شور و مشارکت مردم به عملکردهای ما برمی گردد یعنی اگر جناحی خوب عمل می کرد این ناکارآمدی خود را نشان نمی داد و نارضایتی در مردم ایجاد نمی کردند، سطح مشکلات را کاهش می دادند شور و مشارکت بسیار بیشتر از این می شد که الان انتظار می رود ولی ما باید به خود برگردیم، مردم آماده بوده و از نظر مشارکتی مشکلی ندارند، مسئولین اگر عملکرد خود را اصلاح بکنیم مردم مشکلی در این راستا ندارند. باید به خود بنگریم و عملکرد خود را مورد بازنگری قرار دهیم مردم هم پای کار خواهند آمد.

درصد تایید صلاحیت خود را چقدر بالا می دانید و آیا در این زمینه با شورای نگهبان رایزنی کرده اید؟

 ما در جامعه ای که داریم انتخابات را حق مسلم تمام آحاد ملت می دانیم و نه یک قشر خاص، یعنی همه افراد در مقابل رای یک دیدگاه و یک حرف دارند، حق بین یک مسئول عالی رتبه دو رای نیست و حق یک کشاورز کشور کمتر از یک رای نیست بنابراین یکسان بودن رای برای همه شرط کافی و لازم است. اینجا هم در بعد شرکت در انتخابات نباید اکتفا کنیم به چهره شناخته شده یک مجموعه، نخبگان زیادی در این کشور هستند و حق مسلم آنهاست که در انتخابات شرکت کنند و کاندیدا شوند. فرض کنید ما یک عمر کار امنیتی و دفاعی در پشت صحنه کردیم تا نظام امن بوده و امنیت آن پایدار باشد ولی همان جایگاه با همان ویژگی های کسانی که در آشکارا دارند داریم. در سایه کار امنیتی و دفاعی کرده‌ایم و قطعا اعضای شورای نگهبان به این نکته توجه دارند که نباید به آن که رسانه ای است به آن توجه کنند و آنکه غیر رسانه ای است به آن توجه نشود ملاک آنها انسان های با دین و مجتهدی است و در بحث حقوقی افراد حقوقدانی هستند یعنی حق مسلم افراد را باید بدانند. انتظار مطالبه اینگونه افراد در جامعه اگر در نظر گرفته نشود در حق آنها اجحاف خواهد شد.

کلام آخر؟

در راستای امورات 40 سال خدمت یکی از کارهای ساختاری ما جلوگیری از بروز نارضایتی بوده و همه نارضایتی‌ها به بیکاری، فساد و رانت خواری، مسکن  برمی گردد که اولویت اصلی دولت ما در آینده همین است که ظرف 6 ماه اول شکل و قواره ای به معیشت و مشکلات مردم داده و بعد کار را روی ریل بعدی بگذاریم.

گفتنی است، سرتیپ ایرج سلفی شاهرودی در انتها رزومه خود را اینگونه تشریح کرد:

 دکترای مدیریت اطلاعات پنهان راهبردی از دانشگاه اطلاعات و امنیت کشور و تحت لیسانس دانشگاه علامه طباطبایی هستم. این وضعیت را برای خود افتخار می دانم که حتی دوره کارشناسی ارشد را به عنوان علوم سیاسی با گرایش امنیت ملی طی کردم.

دارای 32 درصد جانبازی بوده و همه طول مدت مناطق جنگی حضور داشتم، در دوران جنگ فرمانده تکاور و ویژه بودیم همه عملیات ها را شرکت کرده و موفق بودیم. در دوران جنگ یک درجه تشویقی گرفته و بعد از آنجا جذب سازمان حفاظت اطلاعات ارتش شدم به گونه ای که در دوران طلایی فرماندهی تصدی مختلفی را داشتم مثلا با درجه پایین ترین درجه خدمتی که ستوان یکم باشد در مسائل استراتژی یعنی در شغل سرتیپی و جایگاه ویژه به عنوان فرمانده مناطق مختلف از جمله فرمانده استان لرستان و مرکزی و ایلام، فرمانده خراسان ها، شرق کشور و جنوب کشور و به عنوان فرمانده حفاظت اطلاعات به عنوان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در سطح کل کشور مسئولیت با درجه سرلشکری هستم که این وضعیت را برای خود یک افتخار می دانم که امنیت را توانستیم در مجموعه نیروهای مسلح و ارتش امنیت پایدار و سازگار با نظام جمهوری اسلامی ایران برپا کردیم.

 در سالهای اخیر هم به عنوان مسئول اطلاعات راهبردی و برآورد تهدیدات اطلاعات و امنیت ستاد کل نیروهای مسلح در خدمت عزیزان بودیم که انشالله بتوانیم با تمام وجود آنچه را در چنته داریم به منصه ظهور رسانده و در خدمت ملت شریف ایران باشیم.