ماراتن رقابت انتخاباتی 7 نامزد ریاست جمهوری 1400 با اعلام نتایج بررسی صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان آغاز شد. فهرستی که واکنش های متفاوت و گاه تندی را برانگیخت؛ در گزارشی، کارنامه فعالیت ۷ مسافر پاستور را بررسی کرده ایم.

کارنامه فعالیت ۷ مسافر پاستور
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

شامگاه دوشنبه و در حالی که گمانه  زنی ها در خصوص لیست نهایی تایید صلاحیت شدگان به اوج خود رسیده بود، به ناگاه خبرگزاری فارس با تیتر « دست رد شورای نگهبان به بانیان وضع موجود» از  لیست هفت نفره تایید صلاحیت شدگان رو نمایی کرد: «سید ابراهیم رئیسی،سعید جلیلی، سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی،  محسن رضایی، علیرضا زاکانی، محسن مهر علیزاده و  عبدالناصر همتی.» لیستی که نبود چهره های شاخصی  همچون علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری  و از سوی دیگر وجود افرادی همچون مهر علیزاده که پیش از این در انتخابات مجلس رد صلاحیت شده بودند و علیرضا زاکانی، باعث شد که بسیاری این لیست منتشر شده توسط خبرگزاری فارس را همانند دیگر لیست های انتخاباتی در حد یک گمانه تلقی کنند و حتی در فضای مجازی به آن واکنش طنازانه داشته باشند تا این که از شامگاه روز گذشته رفته رفته احتمال درست بودن این فهرست قوت گرفت و ظهر روز گذشته، لیست نهایی تایید صلاحیت شدگان که به دست وزارت کشور رسیده بود، در اخبار سراسری ساعت 14 اعلام شد و یکی بودن آن با لیست ادعایی فارس و نبود چهره های شاخصی چون لاریجانی به شدت بازتاب یافت و برخی را شوکه کرد. لیستی که نه تنها موجی از واکنش ها در فضای مجازی را به همراه داشت بلکه حتی باعث شد سید ابراهیم رئیسی کاندیدای پرچمدار جریان اصولگرایی نیز از تلاش های خود برای اضافه شدن بعضی از اسامی به لیست تایید صلاحیت شدگان خبردهد: «از دیروز عصر که از نتایج تایید صلاحیت‌ها مطلع شدم، شاید شماها و خود آقایان هم خبر نداشته باشند، من تماس‌هایی گرفتم و در حال انجام رایزنی‌هایی هستم که صحنه انتخابات، رقابتی‌تر و مشارکتی‌تر شود.» در این بین اما روز گذشته اعلام شد که قرعه کشی کاندیداهای تایید صلاحیت شده برای مناظرات که بنا بود روز گذشته انجام شود، به تعویق افتاده است؛ موضوعی که این گمانه را تقویت کرد که ممکن است ترکیب نهایی تایید صلاحیت شدگان دستخوش تغییرات قرار گیرد. هر چند بیاینه های منتشر شده از سوی نامزدهای رد صلاحیت شده این احتمال را ضعیف تر کرد.

انتقادها از شورای نگهبان

در این میان به رغم دفاع برخی کاربران فضای مجازی از این تصمیم شورای نگهبان برخی دیگر از این تصمیم  انتقاد کردند. علی جنتی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد در توئیتی  نوشت: «سرانجام پس از 10 روزبحث ومناقشه، شورای نگهبان نامزدهای مدنظر خود را برای ریاست جمهوری اعلام کرد.یک ضرب المثل فارسی می گوید:«کوه زایید، موش زایید!» بدیهی است با این تعداد کاندیدای پوششی از هم اکنون نتیجه انتخابات روشن است و آن چه در این میان با مشارکت اقلیت قربانی می شود، جمهوریت نظام خواهدبود.» مصطفی فقیهی مدیر مسئول سایت انتخاب نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: «هیچ‌گاه ندیدم شورای نگهبان به دلیل رد صلاحیت و تایید برخی، این چنین از منتهاالیه راست و ارزشی‌ها تا منتهاالیه چپ، مورد نقد و گاه حمله قرار گرفته باشد. شورای نگهبان حتماً باید بابت این تصمیم خود و تحمیل هزینه‌ای سنگین به کشور پاسخگو باشد.» واکنش ها به همین جا ختم نشد و حتی پای اعتراض برخی چهره های اصولگرایی نیز به میان آمد. از جمله پرویز امینی فعال سیاسی در صفحه توئیتر خود با انتقاد شدید از شورای نگهبان نوشت: «شورای محترم نگهبان!... کاری کردید کارستان ! خدا قوت! با یک کاندیدای اصلی(رئیسی) و چند نامزد کمکی و یک مثقال رقیب(مهرعلیزاده_همتی)، مفاهیمی مثل مشارکت، رقابت، انتخابات و رای مردم معنایی دارد؟» کیان عبداللهی سردبیر خبرگزاری تسنیم نیز در اعتراض  به رد صلاحیت شدگان انتخابات ریاست جمهوری نوشت: «آقایان شورای نگهبان ! ۱-انتخابات مطلوب یعنی سلایق مختلف داخل نظام در رقابت باشند و مردم انتخاب کنند ۲-تصمیماتتان باید به لحاظ عمومی قابل توجیه باشد نه این که بخش مهمی از بدنه حزب‌اللهی هم قانع نشوند اولی برگرفته از تاکید آقا درسال۸۴ است و دومی به لحاظ عقلی بدیهی است. حالا خود دانید.»

 قانون‌مداری یا مصلحت سنجی؟

 از سوی دیگر اما کاربرانی نیز معتقد بودند که این رفتار شورای نگهبان به دور از مصلحت سنجی های همیشگی و  منطبق بر قانون   است. در همین خصوص علی جعفری از چهره های نزدیک به سعید جلیلی در توئیتی نوشت: «تا دیروز شورای نگهبان را به خاطر تایید صلاحیت حسن روحانی و جهانگیری، مقصر وضع موجود می‌دانستند؛ حالا که شرکا و بانیان وضع موجود رد صلاحیت شده اند، شورای نگهبان را متهم به مهندسی می‌کنند.»  جعفری در توئیت دیگری هم نوشت: «از یک طرف شورای نگهبان را متهم به مهندسی می‌کنند و از طرف دیگر می‌گویند شورای نگهبان باید در جهت افزایش مشارکت، مهندسی کند. بالاخره شورای نگهبان قانون را اجرا کند یا مهندسی کند؟» البته این سخنان واکنش های جالبی هم در فضای مجازی داشت از جمله محمد دلاوری مجری مشهور در توئیتی نوشت: «فهرست شورای نگهبان موافق هم داره؟ خود رئیسی هم که مخالفه.»  حسین دهباشی نیز در توئیتی واکنش کاملا متفاوتی به رد صلاحیت ها داشت و نوشت: «تک‌تکِ کسانی که نامزد شدند -با امضا زیرِ اوراقِ ثبت‌نام- به قانون اساسی و اصل۹۹ آن (درباره اختیارات ش.نگهبان) اعلام وفاداری کرده بودند. تک‌تک‌شان با همین سازوکار -و با حذف رقبایشان در انتخابات‌های دیگر- کاره‌ای شده بودند. چیزی که عوض دارد، گِله ندارد.» همچنین تعدادی از کاربران با اشاره به پیشتازی قابل توجه سید ابراهیم رئیسی نسبت به سایر نامزدها، این نحوه گزینش شورای نگهبان را به ضرر او تلقی کردند. کاربری در همین خصوص نوشته بود: «رئیسی این چهار سال محبوبیت اجتماعی زیادی به ویژه بین محرومان کسب کرد. در نظرسنجی‌ها هم بالاتر از بقیه بود. رد صلاحیت‌ها ضربه سنگینی به اعتبار و محبوبیت رئیسی هم هست.» یا کاربر دیگری هم گفته بود: «بازنده‌ اول ردصلاحیت‌ها شخص رئیسیه که با این‌که در حالت عادی هم تو نظرسنجی‌ها از بقیه بالاتر بود، الان به خاطر  این وضعیت هدف هجمه قرار می‌گیره و اگه پیروز شه هم جایگاهش سست‌تر می‌شه و حتی اگه بعضی صلاحیت‌ها تغییر کنه بازهم از لحاظ رسانه‌ای ضربه خورده و رقیبش تقویت شده.» از سوی دیگر علی اکبر رائفی پور در توئیتی نوشت: «هیچ کسی در مقابل آبروی نظام خط قرمز محسوب نمی شود! مجلس هرچه سریع تر باید قانونی را به تصویب برساند که مبتنی بر آن علت رد یا عدم احراز صلاحیت کاندیداهای معترضی که اقدام به رسانه ای کردن موضوع کرده باشند، توسط شورای‌نگهبان به اطلاع عموم مردم برسد.»در این بین مهدی فضائلی  معاون اطلاع رسانی دفتر نشر آثار رهبر انقلاب نیز در توئیتی نوشت:« آزمون دشوار و مهم سیاست ورزی مؤمنانه برای دکتر لاریجانی، ان‌شاءا... سربلند بیرون می آیند.»

کدخدایی:رسیدگی به اعتراض نداریم

در این بین کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به انتقادات از رد صلاحیت ها و نبود چهره های شاخص از دیگر سلایق سیاسی گفت:«ملاک و معیار اعضای شورای نگهبان، قانون است و شورای نگهبان بدون توجه به جناح ها و گروه ها تصمیم می گیرد و ممکن است در دوره ای نامزدهای یک جریان بیشتر و در دوره دیگر نامزد های جریان غیر همسو با آن بیشتر باشد.» وی افزود: «چون اصولا در ریاست جمهوری بحث رد صلاحیت وجود ندارد و احراز صلاحیت است، طبق قانون، خود قانون گذار مرحله‌ای برای رسیدگی به اعتراض و شکایت و این گونه مسائل لحاظ نکرده، در واقع وقتی ما اسامی را اعلام کردیم و وزارت کشور هم اطلاع رسانی می‌کند وارد موعد قانونی تبلیغات می‌شویم.»

 آملی لاریجانی علیه شورای نگهبان 

اما انتقادات صریح آیت ا... صادق آملی لاریجانی به عملکرد شورای نگهبان نگاه ها را به خود جلب کرد. این عضو فقهای شورای نگهبان و برادر علی لاریجانی چهره شاخص رد صلاحیت شده، در رشته توئیتی نوشت: «‌از اولین حضور این‌جانب در شورای‌نگهبان در سال 1380، حدود 20 سال می‌گذرد. در تمام این مدت، از شورای نگهبان دفاع کرده‌ام، حتی در سال‌هایی که در قوه قضاییه بودم؛ اما هیچ گاه تصمیمات شورا را تا این حد غیر قابل دفاع نیافته‌ام؛ چه در تأیید صلاحیت‌ها و چه در عدم احراز صلاحیت‌ها.» رئیس سابق قوه قضاییه همچنین  از آن چه «دخالت‌های فزاینده دستگاه‌های امنیتی از طریق گزارش‌های خلاف واقع، در تصمیم‌سازی برای شورای نگهبان» خواند، انتقاد کرد.

بیانیه های لاریجانی  وجهانگیری

علی لاریجانی در بین دیگر نامزد های انتخاباتی مهم ترین چهره ای بود که رد صلاحیتش همگان را شگفت زده کرد تا جایی که علی مطهری که خود در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری نام نویسی کرده بود، با بیان این که رد صلاحیت خودش قابل پذیرش است اما لاریجانی نه، در صفحه توئیتر خود نوشت: «از رد صلاحیت خودم با وجود آن که می‌دانم دلیل قانع‌کننده‌ای ندارد می‌گذرم اما از رد صلاحیت آقای لاریجانی که همیشه گوش به فرمان نظام بوده و تجربه گران سنگی برای امروز نظام داشت در حیرتم!»«استناد به مصوبه شورای عالی امنیت ملی به اقامت یا تحصیل اقوام درجه یک مقامات عالی در کشورهای دیگر، پذیرفته نیست زیرا این شورا حق قانون گذاری ندارد. قانون گذار فقط مجلس است.» لاریجانی نیز که به  دیده بسیاری تایید صلاحیتش حتمی بود، در واکنش به نظر شورای نگهبان در بخشی از بیانیه خود نوشت: «حال آن که روند انتخابات این گونه رقم زده شد، بنده وظیفه خویش را در پیشگاه الهی و ملّت عزیز انجام داده‌ام و راضی به رضای الهی هستم و از همه کسانی که در این مدّت کوتاه، ابراز لطف فرمودند، سپاس گزارم و امیدوارم برای اعتلای ایران اسلامی، در انتخابات حضور یابید.» اسحاق جهانگیری نیز دیگر نامزدی بود که در ترکیب تایید صلاحیت شدگان شورای نگهبان جای نگرفت و او نیز در بخشی از بیانیه خود نوشت: «به خدا پناه می برم و عدم احراز صلاحیت بسیاری از شایستگان را تهدیدی جدی برای مشارکت همگانی و رقابت عادلانه گرایش ها و جریان های سیاسی به ویژه اصلاح گرایان می دانم ...اکنون تکلیف از من ساقط است و پایان فعالیت های انتخاباتی خود را اعلام کرده ...و عموم شهروندان را به مشارکت در انتخابات دعوت می کنم.» مسعود پزشکیان دیگر چهره اصلاح طلب نیز در واکنش به تایید نشدن صلاحیتش در اطلاعیه ای اعلام کرد: «چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی. ضمن تشکر از اقشار مختلف مردم از تمام استان‌های کشور، شخصیت‌ها و احزاب که لطف و حمایت خود را از آقای دکتر پزشکیان اعلام کرده‌اند، اعلام می‌کنیم که ایشان قصد اعتراض به تصمیم شورای نگهبان را نداشته و هیچ گونه رایزنی برای احراز صلاحیت خود نکرده و نخواهد کرد.» محسن هاشمی نیز در اولین اظهار نظر پس از رد صلاحیتش گفت: «سردار سلیمانی امانتدار حق مردم بود، حق انتخاب مردم، بزرگ‌ترین حق‌الناس است. امروز  جامعه ما در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر، در شرایط ملتهب و نگران‌کننده‌ای است. به قول آیت‌ ا... هاشمی رفسنجانی در هر شرایطی نباید با انتخابات و صندوق‌های رای قهر کرد.» 

تمکین ضرغامی و سعید محمد

فارغ از کاندیداهای اصلاح طلب، نامزد های اصولگرا نیز به رد صلاحیت خود واکنش نشان دادند. از جمله عزت ا... ضرغامی در کانال تلگرامی اش نوشت: «بخش‌هایی از طرح مسکن،برنامه‌های بدون بودجه، اصلاح نظام بانکی،نظام مالیاتی، گمرک،  تجارت خارجی و نظام یارانه‌ها در همین جا منتشر شده است.‌ با تشکر از دو سال تلاش شبانه‌روزی مشاوران و کارشناسان و تیم‌های اقتصادی‌ام، به تدریج بقیه‌ طرح‌های آماده شده را برای مدیران آینده، ارائه خواهم کرد.» سعید محمد نیز در توییتی اعلام کرد: «به عنوان سرباز ولایت و پاسدار ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی و با آرزوی سربلندی برای مردم عزیز ایران و با احترام به ارکان نظام مقدس؛ به زودی بیانیه این جانب منتشر می شود.» رستم قاسمی نیز البته ساعاتی قبل از اعلام نهایی نامزدها از کناره گیری اش به نفع جریان انقلاب خبرداد: «با این جمله آمدم (من #رستم_قاسمی سرباز وطن)و حال که تکلیفِ ادامه راه از روی دوش این حقیر برداشته شد خدا را شاکرم و با همین جمله مثل گذشته به رسم سربازی، برای رهایی از وضع موجود تلاش خواهم کرد تا ان شاءا... این انتخابات،پرشور و به نفع اقتصادومعیشت مردم رنج دیده عزیز به اتمام رسد.»

 اصلاح طلبان چه می کنند؟  

حالایکی از سوالات اساسی این است که اصلاح طلبان در نبود گزینه ها ی اصلی خود یعنی جهانگیری، پزشکیان و البته شاید گزینه نهایی خود یعنی لاریجانی، چه می کنند و آیا به سراغ دو نامزد موجود یعنی مهر علیزاده یا همتی خواهند رفت؟ در اولین گام مهر علیزاده که پیشتر در لیست نامزدهای  اصلاحات جای نداشت، پس از اعلام تایید صلاحیت خود در توئیتی با هشتگ کردن اسامی نامزد های شناخته شده اصلاحات یعنی جهانگیری، پزشکیان، شریعتمداری، تاجزاده و شجاعی توئیت زد که « اصلاحات زنده است». او حالا در نبود مدعیان بدش نمی آید که گزینه اول اصلاحات باشد. اما سخنان دیروز کرباسچی دبیرکل کارگزاران نشان داد که اگر بنا به حمایت از گزینه ای در این دوره از انتخابات باشد آن گزینه عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی است نه مهرعلیزاده:« آقای همتی نیروی خوبی است منتها ما نمی‌دانیم ایشان آمادگی ماندن در صحنه و کار کردن در این شرایط را دارد یا خیر؟ و این را باید بررسی کنیم. ما بر اساس این که ایشان به کارگزاران می‌آید یا نمی‌آید، درباره آقای همتی بحث نمی‌کنیم.» او با اشاره به این که همتی عضو کارگزاران است، ادامه می دهد:« ایشان عضو کارگزاران بوده و هیچ وقت هم استعفا نکرده‌اند اما برای ما مسئله اصلی بحث کشور، کارآمدی و حل مشکلات مردم است، باید ببینیم که ایشان در این زمینه چه اندازه می‌تواند کار کند و چه برنامه کاری در این حوزه دارد. البته اصل این موضوع باید در جبهه اصلاح‌طلبان بررسی و بعد درباره آن اعلام نظر شود.»

کارنامه 7 کاندیدای 1400

مروری بر کارنامه فعالیت های 7 گزینه نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ در یک نگاه

 

بالاخره از میان 592 نفر ثبت نام کننده برای انتخابات 1400 ،روز گذشته شورای نگهبان نام هفت نفر را به عنوان نامزد احراز صلاحیت شده معرفی کرد و نام سعید جلیلی، سیدابراهیم رئیسی، محسن رضایی میرقائد، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی در لیست شورای نگهبان دیده می شود و نام هایی همچون علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان و محمد شریعتمداری از رقابت در انتخابات ریاست جمهوری 1400 جا ماندند.

سعید جلیلی -   دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی

سعید جلیلی که دکترای علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق (ع) دارد، دبیر سابق شورای عالی امنیت است و برای دومین بار در جمع کاندیداهای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری حضور دارد. او در سال 92 هم کاندیدا بود که با 4 میلیون و 168 هزار رای (11/36 درصد) نفر سوم شد. جلیلی یکی از دو نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی و عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام است. گفته می‌شود جلیلی در هشت سال گذشته برنامه‌هایی برای اداره کشور آماده کرده است. در انتخابات سال 92، علی باقری کنی رئیس ستاد او  بود، اما هنوز رئیس ستاد او برای انتخابات 1400 مشخص نشده است. جلیلی که حالا 56 ساله است، پیش از این در انتخابات سال 96 هم به حمایت از رئیسی پرداخت و برای او تبلیغ و سخنرانی کرد.

سیدابراهیم رئیسی   - رئیس قوه قضاییه

سیدابراهیم رئیسی، رئیس کنونی قوه قضاییه برای دومین‌بار است که در بین کاندیداهای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری قرار می‌گیرد. اوکه  اکنون 61 سال دارد، پیش از ریاست دستگاه قضا، عهده‌دار مسئولیت‌هایی همچون تولیت آستان قدس رضوی، دادستانی کل کشور، معاونت اول قوه قضاییه و سازمان بازرسی کل کشور بوده است، دکترای فقه و حقوق خصوصی از مدرسه عالی شهید مطهری دارد و همچنین عضو حقیقی و حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده و نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری هم هست. علی نیکزاد نایب‌رئیس کنونی مجلس شورای اسلامی که سابقه عهده‌داری وزارت راه و شهرسازی در دولت احمدی نژاد را دارد چند روز پیش با حکم آیت‌ا... رئیسی، رئیس شورای هماهنگی ستادهای مردمی او شد. نیکزاد در دوره پیش هم رئیس ستاد رئیسی بود.

 محسن رضایی -  دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام

محسن رضایی دبیر کنونی مجمع تشخیص مصلحت نظام با 67 سال سن که دکترای اقتصاد از دانشگاه تهران دارد، مسن‌ترین کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 است. او در سال‌های 84، 88 و 92 نیز در جمع کاندیداهای نهایی انتخابات قرار گرفت، اما در سال 84 پیش از برگزاری انتخابات انصراف داد و در سال‌های 88 و 92 به ترتیب با 681 هزار  و سه میلیون و 884 هزار رای سوم و چهارم شد. رضایی از شهریور سال 60 و زمانی که 27 ساله بود، با حکم امام (ره) فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد و در طول سال‌های جنگ و پس از آن عهده‌دار این نهاد بود. رضایی پس از 16 سال فرماندهی سپاه، به عضویت مجمع تشخیص درآمد و دبیر آن شد. او یکی از منتقدان جدی برنامه‌های اقتصادی دولت‌هاست.

علیرضا زاکانی -  رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس

علیرضا زاکانی هم اکنون رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی است و در آخرین روز از ثبت‌نام ها به وزارت کشور رفت و داوطلب کاندیداتوری انتخابات شد. زاکانی هم سن جلیلی است و 56 سال دارد. اوتحصیلات دانشگاهی اش، پزشکی هسته‌ای بوده‌ و در سال‌های 92 و 96 هم در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرده بود اما در آن دوره ها صلاحیت اش احراز نشد. زاکانی 13 سال سابقه نمایندگی مجلس و یک سال ریاست بر مرکز پژوهش‌های مجلس را دارد. او یکی از منتقدان جدی برجام و تصویب 20دقیقه‌ای آن در مجلس نهم با ریاست لاریجانی است. زاکانی همچنین موسس جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی است و سه دوره دبیرکلی آن را برعهده داشته. تاکنون رئیس ستاد انتخاباتی زاکانی هم مشخص نشده است.برخی منتقدان زاکانی مدعی نبود سابقه اجرایی در کارنامه او هستند و این موضوع را نقطه ضعف او می دانند.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی -  نایب‌رئیس مجلس

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی  متخصص جراحی گوش و حلق و بینی و جوان‌ترین کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 است. او هم 13 سال سابقه  نمایندگی مجلس و یک سال نایب‌رئیسی مجلس یازدهم را دارد. قاضی‌زاده 50 ساله پسرعموی وزیر سابق بهداشت و برادر سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مجلس و عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری است. قاضی زاده که پزشک است و مدتی نیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان بوده، از اعضای اولیه جبهه پایداری است و در سال‌های 92 و 93 سخنگوی این حزب بود، اما اکنون دیگر عضو آن حزب نیست و ارتباط تشکیلاتی ندارد.

محسن مهرعلیزاده  - استاندار سابق اصفهان

محسن مهرعلیزاده دارای  دکترای اقتصاد مهندسی از دانشگاه تیلبرگ هلند واز مدیران ارشد دولت اصلاحات است. او که 65 سال دارد در دولت اول خاتمی استاندار خراسان و در دولت دوم او رئیس سازمان تربیت بدنی بود. عضو فعلی هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش در ابتدای دولت دوازدهم به عنوان استاندار اصفهان انتخاب شد اما تنها یک سال بعد به موجب این که مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان می‌شد، مجبور شد تا از سمت خود استعفا کند. مهرعلیزاده پیش از این نیز در سال 84 برای کاندیداتوری در انتخابات دوره هشتم ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرده بود. در آن دوره با وجود این که صلاحیت وی و مصطفی معین از سوی شورای نگهبان احراز نشد اما به موجب حکم رهبر انقلاب به جرگه نامزدهای تایید صلاحیت شده افزوده شد. او همچنین از نامزدان انتخابات مجلس شورای اسلامی ۱۳۹۴ بود که صلاحیت اش توسط شورای نگهبان رد شده بود.

عبدالناصر همتی -  رئیس کل بانک مرکزی

عبدالناصر همتی 64 ساله سابقه مدیریت بانکی و رسانه‌ای دارد ،در سال 97 و پس از سیف رئیس کل بانک مرکزی شد. در کارنامه او که دکترای اقتصاد از دانشگاه تهران دارد، ریاست بیمه مرکزی ایران، مدیرعاملی بانک‌های ملی و سینا و معاونت صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران به چشم می‌خورد. همتی در سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۷۳ در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کرد و تا معاونت سیاسی این سازمان پیش رفت. او ۹ سال مدیرکل خبر و ۵ سال معاون سیاسی صدا و سیما بود. اگرچه از چند ماه پیش برخی گمانه‌زنی می‌کردند که همتی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری شود، اما در روزها و هفته‌های منتهی به ثبت‌نام هیچ واکنش و موضع‌گیری از سوی وی مشاهده نشد تا این که در روز پایانی و بدون اعلام خبر قبلی، ثبت‌نام کرد. درباره گرایش سیاسی وی اختلاف‌نظرهایی وجود دارد. برخی او را اصلاح‌طلب و برخی دیگر او را مستقل می‌دانند