نیمه اردیبهشت ماه روند مذاکرات به گونه‌ای پیش می‌رفت که به نظر می‌رسید قبل از اتمام اردیبهشت توافق اولیه‌ای میان ایران و آمریکا شکل می‌گیرد و حتی عباس عراقچی از رفع تحریم برخی از بخش‌ها خبر داده بود. اما مذاکرات وین چه شد و چرا هنوز به نتیجه نرسیده است؟

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پنجمین دور مذاکرات وین در حالی دیروز به پایان رسید که نماینده ایران در این مذاکرات گفته مسائل جدی و مهمی هنوز کماکمان وجود دارد که باید حل و فصل شود.

اظهاراتی که نشان می‌دهد بر خلاف اظهارات پیشین، مسیر برجام و رسیدن به توافق آنقدر هم که گفته می‌شد هموار نبوده و هنوز مشکلات جدی و مهمی وجود دارد که باید رفع شود.

بازارها از برجام ناامید شدند؟

بازارها اما این مساله را زودتر متوجه شدند. دلار اگرچه در اواسط اردیبهشت ماه به ۲۰ هزار تومان هم رسید اما تنها چند روزی در این قیمت ماند و چون خبر امیدبخشی از مذاکرات ندید دوباره روند صعودی خود را آغاز کرد.

حتی از روز گذشته تاکنون هم، دلار اندکی افزایش یافته که برخی می‌گویند این واکنش بازار ارز به دور پنجم مذاکرات وین است. مذاکراتی که وعده توافق زودهنگام نمی‌‌دهد.

اما مشکل مذاکرات چیست و چرا مذاکرات وین به نتیجه نمی‌رسد؟

مهرداد عمادیف مشاور اتحادیه اروپا چندی پیش در گفتگویی با تجارت‌نیوز اعلام کرده بود که مذاکرات وین پیچیدگی‌های بسیاری دارد. پیچیدگی‌هایی که قابل مقایسه با دور قبلی مذاکرات در سال ۲۰۱۵ نیست.

به گفته عمادیف دور قبل عمده مذاکرات بین ایران و امریکا بود و طرف‌های اروپایی در تلاش بودند تا مذاکرات سریع‌تر به نتیجه برسد. اما این بار اروپای ۳ و کشورهایی چون فرانسه و آلمان نگرانی‌های جدی دارند و به نظر می‌رسد که تا این نگرانی‌ها به نتیجه نرسد، توافق هم حاصل نمی‌شود.

نگرانی فرانسه و آلمان چیست؟

آنگونه که مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا می‌گوید این نگرانی‌ها دو قسمت دارد، یکی نگرانی و ادعای کویت و امارات و عربستان سعودی درباره فعالیت هسته‌ای ایران در منطقه و دستیابی ایران به سلاح اتمی.

دوم ادعای کشورهای اروپای ۳ که به برخی از فعالیت‌ها و پرونده‌های ایران در این کشورها اشاره می‌کنند و می‌گویند برخی از فعالیت‌های ایران خارج از پروتکل‌های مشخص شده است.

به عبارتی به نظر می‌رسد آنچه مذاکرات این دور را دشوار کرده این است که فرانسه و آلمان می‌خواهند هم نگرانی کویت و امارات و عربستان سعودی را در این مذاکرات پاسخ دهند و هم نگرانی‌های اروپای ۳ را. فضایی که به گفته عمادی «هم عمق گفتگوها را پیچیده کرده و هم فضای مثبت گفتگوها را تحت تاثیر قرار داده است.»

اما چرا نگرانی‌های سه کشور عربی برای فرانسه اهمیت دارد؟ به گفته عمادی این مساله مربوط به قراردادهای تجاری و اقتصادی است که فرانسه با برخی از کشورهای منطقه امضا کرده است.

به گفته عمادی «این خواسته فرانسه در چارچوب روابط اقتصادی و قراردادهای بزرگ تجاری است که با سعودی‌ها و تل‌آویو امضا کرده و این کشور حتی مذاکراتی با قطر برای تامین انرژی انجام داده است.»

به عبارتی اکنون ذینفعان برجام و مذاکره میان ایران و آمریکا هم در منطقه و هم در اروپا بیشتر شده است. همین عاملی است که روند مذاکرات را پیچیده و البته کُند کند.

البته قطعا موارد دیگری هم وجود دارد که به مباحثی همچون فعالیت‌های موشکی دفاعی ایران بر می‌گردد. اما هرچه هست نتیجه این شده که روند مذاکرات دشوار شود.

این در حالی است که آنچه از اظهارات مقامات ایرانی بر می‌آید این است که آنها تصور می‌کنند بازگشت به برجام یک شبه ممکن است. همانگونه که دونالد ترامپ اردیبهشت ۹۷ یک شبه از برجام خارج شد.