تکاپو های انتخاباتی از مدت‌ ها قبل آغاز شده و نهادهای مجری و ناظر انتخابات، احزاب، چهره‌ های شاخص جریان‌ های سیاسی و نامزد ها، کارزار انتخابات را پیش می‌برند و به گفته رییس ستاد انتخابات کشور، رسما وارد فضای تبلیغات انتخاباتی شده ایم.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روز ۲۸ خردادماه، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شورا های اسلامی شهر و روستا، میان‌ دوره‌ای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. تکاپو های انتخاباتی از مدت‌ها قبل آغاز شده و نهادهای مجری و ناظر انتخابات، احزاب، چهره‌ های شاخص جریان‌ های سیاسی و نامزد های احتمالی کارزار انتخابات را پیش می‌برند.

این گزارش آخرین رخدادها در خصوص انتخابات پیش رو طی شبانه‌روز گذشته را به صورت جمع‌بندی ارایه می‌کند. تازه‌ترین اخبار در مورد تحولات و رویدادهای مرتبط با برگزاری انتخابات و آخرین مواضع نهادهای مسوول در این امر، تشکل‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی انتخابات را در این گزارش می‌خوانیم.

آخرین مواضع نهاد ها در ارتباط با انتخابات

* رییس ستاد انتخابات کشور: رسما وارد فضای تبلیغات انتخاباتی شده ایم

«جمال عرف » معاون سیاسی وزیر کشور و رییس ستاد انتخابات کشور در گفت و گوی تلفنی با برنامه در انتهای الوند اظهار کرد: با مشخص شدن فهرست کاندیدا های نهایی رسما وارد فضای تبلیغات انتخاباتی شده ایم و وظیفه اصلی وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات, برگزاری انتخاباتی سالم و امن است.

عرف ضمن بیان این موضوع که وظیفه اصلی وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات، برگزاری انتخاباتی سالم و امن است؛ گفت: تلاش در راستای مشارکت افزایی، وظیفه همه دستگاه های ملی است و البته وزارت کشور هم تلاشی جدی برای برگزاری انتخاباتی مشارکتی دارد.

* معرفی نماینده تام الاختیار وزیر کشور در کمیسیون تبلیغات انتخابات

وزیر کشور با صدور حکمی سید سلمان سامانی معاون هماهنگی وزارت کشور را به عنوان نماینده تام الاختیار وزیر کشور در کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری تعیین کرد.

*هیات نظارت بر مطبوعات و توصیه‌ های رسانه‌ ای

هیات نظارت بر مطبوعات، در آستانه برگزاری سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، توصیه‌هایی را خطاب به مدیران و فعالان رسانه‌ای صادر کرد.

در متن متن پیشنهادها و توصیه‌های رسانه‌ای هیأت نظارت بر مطبوعات در مورد انتخابات سال ۱۴۰۰ آمده است: رعایت رویه‌های قانونی و اخلاقی، عدم طرح افترا و اتّهام و اجتناب از تخریب نهادهای برگزارکننده و نامزدهای محترم حاضر در صحنه انتخابات، همواره مورد توصیه و تأکید است. هم‌چنین تأکید مفاد قوانین انتخابات و مطبوعات به رعایت حرمت و شأن افراد ایجاب می‌کند رسانه‌ها نسبت به این مهم توجّه ویژه و مسوولانه مبذول داشته، از طرح مباحث و انتشار محتوای مغایر با اخلاق و حقوق قانونی نامزدها خودداری کنند.

*اعلام زمان بندی برنامه تبلیغاتی نامزد ها

مراسم قرعه‌کشی برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری در سالن همایش های صدا و سیما برگزار و به صورت زنده از شبکه های خبر، رادیو ایران، جام جم و رادیو انتخابات پخش شد.

بر اساس قرعه‌کشی انجام شده، برنامه‌های تبلیغاتی هر یک از نامزدها مشخص و اعلام شد. بر این مبنا برنامه های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات این دوره از روز جمعه (۷ خرداد ماه) در شبکه‌های صداوسیما آغاز می‌شود.

*سخنگوی شورای نگهبان:در موردانتخابات ریاست‌جمهوری، قانون فرصتی را برای اعلام شکایت به نتایج صلاحیت‌ ها درنظر نگرفته است

«عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان در این دوره از انتخابات روش متفاوتی را پیش گرفت؟ گفت: شاید ما در این دوره از جهت روش تفاوتی با ادوار مختلف نداشتیم اما در این دوره مصوبه جدیدی را برای شرایط ثبت‌نام کنندگان به وزارت کشور ابلاغ کردیم و حدود ۴۰ نفر را مورد بررسی قرار دادیم.

کدخدایی گفت: پرونده افراد به دقت مورد بررسی قرار گرفت و ساعت‌ ها وقت ما را می‌گرفت. در این دوره از انتخابات، رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن بیشتر مورد توجه اعضای شورای نگهبان بود.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در انتخابات ریاست‌جمهوری ما چیزی به نام رد صلاحیت نداریم در نتیجه قانون فرصتی را برای اعلام شکایت به نتایج صلاحیت‌ها در نظر نگرفته است.

*شورای نگهبان: داوطلبان ردصلاحیت شده میان‌ دوره‌ای مجلس شکایت خود را تحویل دهند

شورای نگهبان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: داوطلبان نمایندگی انتخابات نخستین میاندوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که صلاحیت آنان در مراحل قبلی تایید و به استناد مدارک جدید در شورای نگهبان رد صلاحیت شده‌اند، شکایت خود را تحویل دهند.

*عضو حقوقدان  شورای نگهبان: دلیل رد صلاحیت را به خود نامزدها می‌گوییم

«محمد دهقان» با حضور در  برنامه پرونده ویژه شبکه سه سیما در پاسخ به سوالی که چرا شورای نگهبان  دلیل عدم احراز صلاحیت‌ها  افراد را اعلام نمی کند ؟  گفت: مطابق قانون اساسی، ما صلاحیت‌ها را تایید  و اعلام می‌کنیم و اینجا فقط تایید صلاحیت داریم.

وی افزود: بسیاری از افراد که صلاحیت‌ شان احراز نشده،  شخصیت‌ های مهم کشوری هستند و اگر مطلبی  باشد به خودشان می گوییم. ما نمی‌توانیم موارد را علنی اعلام کنیم زیرا به مصلحت افراد و کشور نیست‌ البته ممکن است افرادی بخواهند مسایلی را مطرح کنند که آن بحث دیگری است  و ما دلایل را به خود طرف می‌گوییم. ما واقعا در تلویزیون نمی‌توانیم بگوییم  فلانی به چه علتی  نتوانسته آرا را کسب کند؛ این موجب پایین آوردن جایگاه طرف می‌شود.

آخرین اخبار از جناح اصولگرا

*بیانیه حزب موتلفه اسلامی در حمایت از رئیسی

در بیانیه حزب موتلفه اسلامی آمده است: ما در این انتخابات پنج شخصیت تراز ریاست جمهوری حزب را مطرح کردیم و از آغاز با توجه به ویژگی‌های آیت الله رئیسی اعلام کردیم که در صورتی که ایشان به درخواست‌های ارزش گرایان برای ثبت نام در ریاست جمهوری پاسخ مثبت دهند نامزد حزب موتلفه اسلامی در انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری ایشان خواهند بود. اکنون نیز با اعلام شورای نگهبان، بر حسب رای قاطع شورای مرکزی و دبیران استان‌ها و شهرستان‌ها و اعضای حزب در سراسر کشور حمایت خود را از ایشان اظهار می‌داریم و از مردم قهرمان دعوت می‌نماییم با حضور گسترده در رای دهی ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ در تحقق بیانیه گام دوم و دستیابی به تمدن نوین اسلامی و دولت کریمه و رفع مشکلات و تکامل و پیشرفت و اقتدار و ایجاد زندگانی شاد و سعادتمند به ایشان رای بدهند.

*حمایت جبهه ایران اسلامی  از رئیسی

«محمدحسین عظیمی» دبیرکل جبهه ایران اسلامی طی بیانیه‌ای از سید ابراهیم رئیسی اعلام حمایت کرد. عظیمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: جبهه ایران اسلامی حمایت قاطع خود را از حضور  آیت‌ الله رئیسی در کارزار انتخابات ریاست جمهوری اعلام نموده و تمام امکانات مادی و معنوی خود را در جهت پیروزی ایشان که پیروزی جبهه انقلاب اسلامی است بسیج می‌ نماید.

در این بیانیه می‌خوانیم: جبهه ایران اسلامی (حامیان انقلاب اسلامی) پس از واکاوی نظرسنجی‌ها و بررسی‌های بعمل آمده به این نتیجه و باور رسید که در میان نامزدهای جریان انقلاب، که اکثراً صاحب صلاحیت اداره کشور می‌باشند، وحدت آفرین و مناسب‌ترین فرد برای برون رفت از وضعیت کنونی کشور که می‌تواند با سکان داری عقلانی، کشتی خدمت به مردم را به ساحل برساند و می‌تواند بار دیگر اعتماد مردم را که در دو دوره قبلی ریاست جمهوری خدشه دار و آسیب دیده را ترمیم نماید، شخصی نیست جز مدیر اصلح، توانمند، پاکدست،انقلابی، کارآمد، معتقد و ملتزم به شعارهای انقلاب اسلامی، آیت‌الله رئیسی؛ لذا این جبهه حمایت قاطع خود را از حضور  آیت‌الله رئیسی در کارزار انتخابات ریاست جمهوری اعلام نموده و تمام امکانات مادی و معنوی خود را در جهت پیروزی ایشان که پیروزی جبهه انقلاب اسلامی است بسیج می‌ نماید.

آخرین اخبار از احزاب و تشکل‌ های اصلاح‌ طلب

*حزب مردم‌سالاری: از هیچ نامزدی حمایت نمی‌کنیم

حزب مردم سالاری در پی اعلام نتیجه بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان و عدم احراز صلاحیت نامزدهای معرفی شده از سوی جبهه اصلاحات ایران بیانیه‌ای صادر کرد.

در بیانیه این حزب آمده است: حزب مردم‌سالاری علی‌رغم آنکه تمایل به قهر با صندوق‌های رأی ندارد و بدون آنکه به‌دنبال تحریم انتخابات باشد اعلام می‌کند در انتخابات پیش‌رو از هیچ نامزدی حمایت نخواهد کرد و اعلام می‌دارد که حزب مردم‌سالاری با هرگونه خشونت‌ورزی هم مخالف است و اعتقاد دارد در سایه نظم و امنیت و قانون‌گرایی، می‌توان در جهت تحقق مطالبات مردم گام برداشت تا به‌ مرور زمان شاهد تثبیت جایگاه تحزب در کشور و همچنین امکان رقابت آزادانه همه سلایق سیاسی در انتخابات فراهم شود.

* انجمن اسلامی مهندسان ایران: در این دوره نامزد نداریم

نجمن اسلامی مهندسان ایران با صدور بیانیه‌ای به ردصلاحیت گسترده داوطلبان انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، واکنش نشان داد.

در این بیانیه می‌خوانیم: این بار در نتیجه روند طی شده آشی که برای مردم پخته‌اند آنچنان شور شده که صدای آشپزهای خودی را هم درآورده است، تو گویی کشتیبان را سیاستی دیگر آمد. انجمن اسلامی مهندسان در این شرایط با دریغ و درد اعلام میکند نه تنها در این دوره امکان معرفی نامزد ندارد که از معرفی هر نامزد نیابتی و دستچین شده نیز خودداری خواهد کرد. 

*مجمع نیروهای خط امام: از امکان معرفی نامزد محرومیم

مجمع نیروهای خط امام در واکنش به ردصلاحیت نامزدهای مطرح انتخابات ریاست جمهوری بیانیه ای منتشر کرد. در بخش هایی از این بیانیه نویسندگان آن نتایج بررسی صلاحیت ها را  به زعم خود مقوم مردم‌سالاری ندانسته و آورده اند: روشن است که مجمع نیروهای خط امام در وضعیت فعلی مانند بسیاری دیگر از گروه‌ها و احزاب سیاسی، از امکان معرفی و حمایت از نامزدی خاص در انتخابات ریاست جمهوری محروم است.

*انتقاد حزب مجمع ایثارگران ازروند بررسی صلاحیت‌ها

حزب مجمع ایثارگران با صدور بیانیه ای نسبت به تایید صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری انتقاد کرد . در این بیانیه آمده است: «حذف صالحان و نیروهای سالم و توانمند از دور رقابت تنها به دلیل مواضع سیاسی و به خاطر احتمال رای آوری آنان را با هیچ قاعده شرعی، قانونی و اخلاقی و هیچ مصلحت سیاسی نمی توان توجیه کرد. »