پس از گزارش منابع فلسطینی درباره ورود هیأتی از مصر به نوار غزه، منابع مصری خبر دادند که این هیأت پیامی از جانب تل‌آویو برای رئیس دفتر سیاسی حماس درباره اقدامات اخیر او آورده است

مصر نامه رسان رژیم صهیونیستی به حماس شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در همین ارتباط، منابع فلسطینی روز گذشته خبر دادند که هیأتی از سازمان اطلاعات مصر به ریاست «احمد عبدالخالق» مسئول پرونده فلسطین برای سومین بار پس از اعلام آتش‌بس وارد نوار غزه شده است.

منابع مصری در این خصوص به روزنامه «العربی الجدید» خبر دادند که قاهره به جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اطلاع داده که رایزنی‌های آتی  باید شامل مذاکره بر سر تبادل اسرا باشد و تل‌آویو به شدت اصرار دارد که این مسئله را به هرگونه موضوع مرتبط با دست‌یابی به آتش‌بس یا بازسازی غزه ربط دهد.

این منابع اضافه کردند،‌ از جمله دیدارهای مهمی که در دستور کار هیأت امنیتی مصر در این خصوص قرار دارد، دیدار با «مروان عیسی» عضو دفتر سیاسی و معاون فرمانده «کتائب عز الدین القسام»‌ شاخه نظامی حماس به منظور تسهیل روند مذاکره بر سر تبادل اسراست.

این منابع گزارش دادندکه «حماس بر جدایی مسئله تبادل اسرا از هر گونه مذاکره مروبط به آتش‌بس طولانی‌مدت یا بازسازی غزه پافشاری دارد»‌ و در عین حال تأکید کرده است: «این تبادل کاملا برعهده فرماندهی کتائب [القسام] است».

از سوی دیگر، منابع مصری گمانه‌‌زنی‌های مطرح شده در برخی تحلیل‌های بین‌المللی درباره امکان جنگ مجدد در روزهای آتی را دور از ذهن قلمداد کردند و در عین حال تأکید کردند که دولت آمریکا و برخی از کشورهای غربی تعهداتی بین‌المللی مبنی بر جلوگیری از هرگونه جنگ جدید در خاک فلسطین ارائه کرده‌اند.

طبق گفته منابع مذکور، فشارهایی علیه تل‌آویو درباره به تعویق انداختن پرونده تخلیه ساکان محله «الشیخ جراح»  شهر قدس اعمال شده است و همچنین هیأتی که از راه گذرگاه «بیت حانون» وارد نوار غزه شده و با رهبری جنبش حماس و نمایندگان دیگر گروه‌های مقاومت دیدار کرده‌اند به موضوع تثبیت آتش‌بس پرداخته‌اند.

در این گزارش اشاره شده است که ورود هیأت مذکور به غزه چند روز پیش از سفر هیأت‌های حماس و جنبش جهاد اسلامی به قاهره به منظور آغاز مذاکرات بر سر تثبت آتش‌بس و روند بازسازی نوار غزه صورت گرفته است.

منابع مصری خبر دادند که هیأت مصری پیامی برای سطوح عالی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین به‌ویژه «یحیی السنوار» رئیس‌ دفتر سیاسی حماس در نوار غزه آورده بود که در این پیام درخواست‌هایی درباره «آتش‌بس، عدم تحریک مقامات اسرائیلی، اکتفا به اظهارات،‌ کنفرانس‌ها و رژه‌های نظامی» مطرح شده بود.

بر اساس این گزارش، تل‌آویو از رفتارهای یحیی السنوار که با اقدامات اخیر خود مقامات اسرائیلی را در برابر افکار عمومی در شرایط سختی قرار داد، ابراز عصانیت کرده است.

مقامات اسرائیلی دارند اشاره دارند به کنفرانس مطبوعاتی اخیر یحیی السنوار که در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره اعلام تل‌آویو برای ترورش گفته بود تمایل دارد در حملات رژیم صهیونیستی شهید شود و برای اثبات اظهارات خود پس از اتمام کنفرانس با پای پیاده تا خانه‌اش رفت و به ارتش رژیم صهیونیستی ۶۰ دقیقه مهلت می‌‌دهد تا او را ترور کند (جزئیات بیشتر).

منابع مصری در پایان توضیح دادند که هدف از سفر هیأت مصری به نوار غزه زمینه‌سازی برای ورود «عباس کامل» رئیس سازمان اطلاعات مصر به نوار غزه و رام‌الله است تا او در سفر آتی خود به فلسطین، بسته‌ کمک‌های مصر برای بازسازی نوار غزه و نظارت بر روند این روند را با توافق کامل تمام گروه‌های فلسطینی و با هماهنگی تل‌آویو اعلام کند.