آزادی/ یوسفیان ملا درباره آینده سیاسی لاریجانی بعد از رد صلاحیت از سوی شورای نگهبان گفت: آقای لاریجانی از این پس در نظام حضور خواهند داشت و میزان این حضور همان قدری است که نظام مصلحت بدلند.

یوسفیان ملا: لاریجانی با این رد صلاحیت حذف نمی‌شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دور از انتظار بود اما حتی علی لاریجانی هم امکان عبور از فیلتر شورای نگهبان را نیافت. رد صلاحیت او اما پیامی به مراتب ویژه و قابل اعتناتر از رد صلاحیت چهره‌هایی مثل تاجزاده و احمدی‌نژاد داشت. او نه رادیکال بود نه حتی اصلاح‌طلب. این چهره اصولگرای میانه‌رو از رقابت‌ها بازماند و این تصور ایجاد شد که فضای سیاسی کشور روز به روز بسته‌تر می‌شود. خودش اما هیچ اعتراضی نکرد و «نجیبانه» کنار نشست. حال باید دید، او که از خیر ریاست مجلس به خاطر ریاست جمهوری گذشته و اینجا هم توفیقی نیافته است، چه سرنوشتی خواهد داشت.


عزت‌الله یوسفیان ملا، نماینده پیشین مجلس و از چهره‌های نزدیک به لاریجانی در گفت‌وگو با «آزادی» گفت: «آقای لاریجانی همیشه به قانون اساسی و قوانین و مقررات کشور اعتقاد داشته و این طور نبوده که هر جا به سود او بود، جواب مثبت دهد و اگر در جایی به سود او نبود در مقابل قوانین بایستد. او در هر شرایطی پایبند به قانون و مقررات و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است و به همین خاطر بعد از رد صلاحیت خود اعلام هم که هیچ اتفاقی رخ نداده که به تصمیم مغایر قانون ختم شود لذا همان‌طور که حق اعتراض را برای خودشان قائل نشدند، از مردم هم خواستند که پای صندوق‌ها حاضر شده و رای بدهند. این نشان دهنده اعتقاد او به قانون است».

وی در پاسخ به اینکه رد صلاحیت فردی مثل لاریجانی چه پیامی به جامعه و افکار عمومی می‌دهد؟ گفت: « بهترین تعبیر را رهبری فرمودند. ایشان گفتند که گاهی گزارش‌ها و تشکیل پرونده‌ها به کیفیتی است که آنچه باید احراز شود، نمی‌شود. به نظر من همان پاسخی که رهبری در پیام خود به مجلس دادند، بهترین جواب است».

یوسفیان ملا افزود: «مردم متوجه شدند که ایشان احسات تکلیف کرده بودند و نامزد شدند. اینطور نبود که اصراری به رئیس جمهور شدن داشته باشند. کما اینکه او رئیس مجلس بود و خیلی راحت از ریاست این قوه کنار رفت. برخی می‌گفتند که این تصمیم را گرفته چون اگر می‌ماند در قم رای نمی‌آورد. این حرف درست نیست چون حتی اگر چنین بود او می‌توانست از تهران و یا آمل وارد شود و حتما استقبال قابل تجهی از او می‌شد اما اصلا نامزد نشد. این نشان می‌دهد که او معتقد است زمانی که از یک پست و مقام عبور کرده باید برای خودت آن را تمام شده بدانی».

این نماینده پیشین مجلس با اشاره به اینکه «لاریجانی قصد کاندیداتوری در انتخابات 1400 را نداشت» گفت: «در نهایت چون احساس تکلیف کردند، وارد شدند و با این اقدام شورای نگهبان دیگر تکلیفی ندارند. از نظر آقای لاریجانی اتفاق نامیمونی هم نیفتاده است. متن و نامه و اظهار ایشان در این باره آنقدر خوب بود که رهبری از کلمه نجیبانه استفاده کردند. این واژه نجیبانه، بار معنایی قابل توجهی دارد و حق مطلب را ادا می‌کند».

وی در پاسخ به اینکه بعد از این عدم صلاحیت آینده سیاسی لاریجانی چه خواهد بود؟ گفت: « ایشان الان مشاور رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند. همچنین کارهای دیگری را که رهبری به ایشان ارجاع کرده‌اند، پیگیری می‌کنند. نباید این ردصلاحیت شدن به معنی حذف لاریجانی دانست. مگر آقای سعیدی‌کیا بعد از رد صلاحیت حذف شد؟! او رئیس بنیاد مستضعفان شد.»

یوسفیان ملا ادامه داد: «رهبری هم تاکید کردند عدم احراز صلاحیت به معنی آن نیست که این افراد صلاحیت قرار گیری در سایر مشاغل را هم ندارند. بنابراین آقای لاریجانی از این پس در نظام حضور خواهند داشت و میزان این حضور همان قدری است که نظام مصلحت بداند. او اهل قهر نیست و دلیلی هم برای این کار وجود ندارد. ما ایشان را در روزهای اخیر مصمم‌تر از قبل برای خدمت به نظام می‌بینیم. او در دفتر کارهایی که به او محول شده را با دقت و جدیت پیگیری می‌کند و میزان ارجاع کارها به ایشان نیز قطعا به نظر نظام بستگی دارد و برای او فرقی ندارد».