جلیلی: فیلترینگ توئیتر توجیه ندارد رضایی: اشکالات موجود بر سر پیوستن به FATF را دنبال می‌کنم رئیسی: برای خشکاندن ریشه فساد وارد صحنه شده‌ام زاکانی: بهبود معیشت با حرف و توئیت اتفاق نمی‌افتد قاضی‌زاده: می‌توانیم تورم را زیر 5 درصد برسانیم مهرعلیزاده: رقیب در پی انتخابات بی رونق و کاهش مشارکت است همتی: آمده ام تا روحانی آخرین رئیس جمهور نباشد

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جلیلی: فیلترینگ توئیتر توجیه ندارد

سعید جلیلی متولد سال ۱۳۴۴ در مشهد، یکی از هفت کاندیدا  سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است. او دکترای علوم سیاسی دانشگاه امام صادق دارد و عضویت در شورای راهبردی روابط خارجی، دبیری شورای عالی امنیت ملی و فعالیت به عنوان معاون اروپا و امریکای وزارت امور خارجه را در کارنامه دارد. به گزارش مهر، جلیلی در برنامه تبلیغی‌اش که از رادیو جوان پخش شد در معرفی خود و شرح سوابق اجرایی‌اش، گفت: «یک فرزند دارم که دانشجوی رشته برق است. محل زندگی من تهران است و خانه‌ام ۱۲۵ متر است اما الان در خانه سازمانی اسکان داریم چون بزرگتر است. خودروی من پراید است.»

او در ادامه فضای مجازی را یکی از بهترین فرصت‌های موجود برای نسل جوان دانست، اما گفت: دولت باید برای فضای مجازی برنامه داشته باشد و نمی‌تواند آن را رها کند. البته برخی تصور می‌کنند که منظور این است که فضای مجازی بسته شود، اما منظورم این نیست و باید برنامه وجود داشته باشد.

جلیلی از فضای مجازی به عنوان یکی از عوامل مؤثر برای بهبود وضعیت اشتغال نام برد و افزود: برای بنده عجیب است که اینستاگرام باز و توئیتر بسته است. البته قطعاً همه مردم نمی‌خواهند که فضای مجازی به گونه‌ای باشد که به جامعه لطمه وارد شود. این نامزد ریاست جمهوری با بیان اینکه دولت باید برای مسکن و ازدواج جوانان برنامه واقعی داشته باشد و باید حداقل سالی یک میلیون خانه ساخته شود، افزود: هر استانی مزیتی دارد و استان‌های مرزی ما مزیت همسایگی با کشورهای دیگر را دارند. جوان ما به جای کولبری می‌تواند یک صادرکننده خوب باشد. جلیلی ساخت انبوه مسکن را برنامه خود جهت مهار قیمت مسکن عنوان کرد و گفت: باید مسکن را از یک کالای سرمایه‌ای به یک کالای مصرفی تبدیل کنیم و کسی نباید برای اینکه سرمایه‌دارتر شود، مسکن بخرد و نباید به آن به عنوان یک کالای سرمایه‌ای نگاه کند.

این نامزد ریاست جمهوری که در سال‌های گذشته اعلام کرده بود دولت در سایه تشکیل داده است، در پایان این برنامه افزود: در این هشت سال تحت عنوان دولت سایه مسائل را پیگیری کردیم و معتقدیم که با وجود ظرفیت‌هایی که داریم، نه تنها می‌توانیم بر تهدیدات غلبه کنیم، بلکه می‌توانیم جهش هم داشته باشیم و لازمه‌اش این است که اراده جدی در این زمینه داشته باشیم. جلیلی که چند سالی است در توئیتر حساب کاربری دارد، روز گذشته و پس از سال‌ها فیلتر بودن این شبکه اجتماعی در توئیتی کوتاه نوشت: «فیلترینگ توئیتر توجیه ندارد.»

رضایی: اشکالات پیوستن به FATF  را دنبال می‌کنم

«پول ایران را بعد از دلار و یورو قوی‌ترین پول منطقه می‌کنم»، محسن رضایی میرقائد کاندیدای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری این وعده اقتصادی  را در گفت‌وگویی انتخاباتی مطرح کرد. به گزارش ایرنا، رضایی  اصلاح رابطه بورس، بیمه و بانک‌ها با تولید را جزو برنامه‌های اصلی خود عنوان کرد و گفت: اینکه بانک‌ها و بورس را به سمت تولید و سرمایه‌گذاری هدایت کنیم دو طرفه است؛ تولید ایران باید پرجاذبه، بازدهی و سوددهی بالا داشته باشد، لذا ایجاد جاذبه در تولید ملی اولین برنامه من خواهد بود.

او با بیان اینکه بورس، بیمه و بانک‌ها سه قسمت قلب اقتصادند که در کشور ما چون سه جزیره دور از هم عمل می‌کنند، افزود: برای همین شورای تثبیت مالی از این سه نهاد درست می‌کنم. بورس جدای از بانک مرکزی و بانک مرکزی جدای از بورس و هر دو اینها جدای از بیمه نباید عمل کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر تأثیر توسعه صادرات در افزایش بازدهی تولید ملی، درباره FATF گفت:‌ پرونده FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام باز است و اگر دولت من روی کار بیاید، به طور جدی ابهامات FATF را در داخل و خارج از کشور و در دبیرخانه دنبال می‌کنیم. تضمین‌های لازم را می‌گیرم و  سعی می‌کنیم ابهامات برطرف شود و اشکالاتی را که سر راه پیوستن به وجود آمده دنبال می‌کنیم. رضایی همچنین برجام را سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: امریکا باید به سرعت تحریم‌ها را بردارد و اقدام مشروط را نمی‌پذیریم و دیپلماسی را از حالت کاغذی خارج کرده و عملی می‌کنیم. او در ادامه از ایرانیان خارج از کشور دعوت کرد تا برای آبادانی کشور با دولت همراه شوند و گفت: به آنها قول دادم در صورت موفقیت در انتخابات، زمینه سرمایه‌گذاری مالی و حضور معنوی آنها در کشور را فراهم خواهم کرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین با انتشار یادداشتی اینستاگرامی بر اولویت «سیاست خارجی» در دولت «اقدام و تحول» پرداخت و نوشت: سیاست خارجی، در صورتی موفق است که اقتصاد را به حرکت درآورد و درآمد سرانه ایرانیان را افزایش دهد. شرکت‌های پیشران، موتور محرک تولید داخل و توسعه تجارت بین‌الملل هستند. با تکیه بر توان صنعتی و قابلیت‌های فنی مهندسی، مسیر تجارت بین‌‌المللی را می‌گشاییم. اولویت ما کشورهای همسایه و منطقه خواهد بود.» او به همراه این مطلب تصاویری از بازدید خود  از شرکت‌ها و صنایع پیشران از جمله گروه مپنا منتشر کرد.

رئیسی: برای خشکاندن ریشه فساد وارد صحنه شده‌ام

سومین بازدید سید ابراهیم رئیسی در قالب کمپین تبلیغاتی‌اش در شهرک صنعتی عباس‌آباد تهران رقم خورد. کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و رئیس قوه قضائیه صبح دیروز در جریان این بازدید با اشاره به گلایه‌مندی مردم از نظام بانکی کشور، گفت: من در قوه قضائیه جلسات پی‌در‌پی را با مسئولان بانکی داشتم و تلاش‌های فراوانی برای اصلاح وضع موجود کردم اما این اقدامات کافی نیست. باید در سرمنشأ، ریشه فساد را بخشکانیم و من برای انجام این مأموریت بزرگ وارد صحنه شده‌ام.

رئیسی با بیان اینکه «نیازمند یک خیزش عمومی و اجتماعی برای برپایی ایران قوی هستیم و این خیزش نیاز به هم‌پیمانی یک دولت مردمی با نیروهای مولد کشور دارد»، گفت: متأسفانه سال‌هاست این نیروها و پیشرانان حقیقی کشور توسط ساختارهای فسادزا و معیوب، روز به روز در حال ضعیف‌تر شدن هستند.

او فعالان عرصه تولید را پیشتازان اقتصاد و سربازان میدان پیشرفت کشور معرفی کرد و افزود: فقط قدرت نظامی امنیت‌آور نیست بلکه تولید برتر و با کیفیت و قابل رقابت با نوع خارجی نیز تولید قدرت می‌کند و امروز قدرت کشور در گرو اقتدار در تولید است.

رئیسی در این‌باره ادامه داد: اگر از حوزه‌های دفاعی کشور، سرریز فناوری در حوزه صنعت کشور داشته باشیم، پیشرفت اتفاق خواهد افتاد. مردم گله‌مند هستند که چرا کشوری که تولید موشک می‌کند ولی نمی‌تواند خودروی با کیفیت در سطح توقع مردم بسازد این دلیلش این است که سرریز فناوری از حوزه‌های دفاعی به صنعت کشور وجود ندارد و ما در دولت سیزدهم این کار را خواهیم کرد ان‌شاءالله. نامزد ریاست جمهوری سیزدهم با اشاره به عملکرد دو ساله خود در قوه قضائیه گفت: حرکت ما در قوه قضائیه برای مبارزه با فساد و حمایت از تولید گام به گام، قاطع و مورد به مورد بود. او وعده داد که دولتش دولتی مردمی، فعال، چابک و تولیدمحور باشد که اصلاح ساختارهای درونی خود و حمایت از نیروهای مولد را به منظور خوداتکایی و استقلال عدالت محور ایران پیگیری کند.

به گزارش ایسنا، روز گذشته مجید متقی‌فر سخنگوی جبهه پایداری از حمایت تشکل متبوعش از سیدابراهیم رئیسی به عنوان کاندیدای اصلح انتخابات خبر داد.

سعید محمد فرمانده سابق قرارگاه خاتم سپاه و از جمله داوطلبان رد صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری هم دیروز به همراه اعضای ستاد انتخاباتی‌اش با سید ابراهیم رئیسی دیدار و از آمادگی ستادهایش برای حمایت از رئیسی خبر داد.

زاکانی: بهبود معیشت با حرف و توئیت اتفاق نمی‌افتد

به دنبال انتشار توئیتی ‌از عبدالناصر همتی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره «معیشت مردم»، علیرضا زاکانی دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در توئیتی دیگر به او پاسخ داد. زاکانی در صفحه توئیتر خود با استفاده از هشتک «بانیان وضع موجود» خطاب به همتی نوشت: «بهبود معیشت و رفاه با حرف و توئیت اتفاق نمی‌افتد. نتیجه بینش اقتصادی و سیاست‌های اقتصادی جنابعالی و همفکران‌تان طی سال‌های گذشته رشد اقتصادی تقریباً صفر، کاهش ۳۵ درصدی درآمد سرانه خانوار، تورم ۵۰ درصدی و فاصله ۱۶ برابری درآمد دهک‌های بالا و پایین بوده است.» سخنگوی ستاد زاکانی هم  از کمیسیون تبلیغات انتخابات و دادستان کل کشور خواست که به تخریب‌ها علیه زاکانی ورود کنند. مالک شریعتی در صفحه توئیتر خود  با ابراز امیدواری از اینکه تیم‌های نفوذی ترور شخصیت پیش از اقدام، شناسایی و دستگیر شوند، گفت: «لازم است کمیسیون تبلیغات انتخابات و دادستان کل هم به تخریب‌های بی سابقه علیه ‫زاکانی ورود کنند.»

شریعتی همچنین  در گفت‌وگویی گفت: عمده برنامه‌های انتخاباتی در تلویزیون است که این برنامه‌ها به جهت گستردگی و عمق بخشی باعث شناخت مردم می‌شود، چراکه برخی از چهره‌ها آشنا هستند، اما برخی چهره‌ها جدید هستند و می‌توانند نمادی از گام دوم انقلاب اسلامی باشند و آقای زاکانی هم چهره جدیدی است. وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه شانس پیروزی چهره‌های جدید را چطور می‌بینید، گفت: چهره‌های جدید یک شانس خوبی دارند و آن اینکه مردم تصویری از آنها در ذهن‌شان نیست و به عنوان زمین آماده کشت تلقی می‌شوند و نامزد‌های جدید فرصت بیشتری نسبت به نامزد‌های شناخته شده دارند، چهره‌های جدید فرصت پدیده شدن دارند چراکه درخصوص چهره‌های قدیمی مردم تصمیم‌گیری کرده‌اند. شریعتی درخصوص شایعات عدم حضور زاکانی تا پایان انتخابات، با بیان اینکه آنچه که برای ما مهم است توفیق و پیروزی جریان انقلاب است، اضافه کرد: هر نامزدی که از جریان انقلاب بگوید من قطعاً کنار می‌روم اشتباه کرده است و حتی اگر هم بگوید تا آخر در عرصه حضور دارد باز هم اشتباه است، نامزد‌های جریان انقلابی بیش از دو نفر هستند این عقلانیت و هوشمندی در تمام دوستان وجود دارد که در روز‌های پایانی تصمیم واحدی بگیرند که این تصمیم منجر به ماندگاری یک نفر  یا دو نفر از چهره‌های جریان انقلاب باشد.

قاضی‌زاده‌ هاشمی: می‌توانیم تورم را زیر 5 درصد برسانیم

امیر حسین قاضی زاده‌هاشمی برنامه‌های انتخاباتی دیروز خود را با واکنش به عبدالناصر همتی دیگر نامزد انتخابات شروع کرد. او  پیش از این معضل بورس را قابل حل دانسته و گفته بود: «سه روزه می‌شود مشکل حاد بازار سرمایه را حل کرد، به یک دستور حکومتی از رئیس جمهور نیاز دارد.» همتی اما در واکنش گفته بود که بورس مگر مایکروفر است که 3 روزه مشکلش حل شود. قاضی‌زاده‌ هاشمی در پاسخ به همتی در توئیتر نوشت: «‌آقای همتی پس از مدت‌ها سکوت در برابر زیان هزاران میلیاردی مردم، حل فوری سه روزه برخی مشکلات حاد بورس را زیر سؤال می‌برد. جناب همتی به خاطر عملکرد فشل تیم اقتصادی دولت، بورس به کوره ذوب سرمایه‌های مردم تبدیل شده؛ کوره سوزانی که هیزم آتش آن شما بودید.»

قاضی‌زاده ‌هاشمی دیروز همچنین در گفت‌وگویی گفت: به مدت دو سال روی کنترل تورم کار می‌کنیم و می‌توانیم تورم را به زیر 5 درصد برسانیم. به گزارش ایرنا، این نامزد انتخابات افزود: رئیس جمهوری باید یک نگاه ۳۶۰ درجه به همه موضوعات داشته باشد و امنیت، مسائل اجتماعی و فرهنگ را بفهمد و نگاهی خاص برای انجام اصلاحات داشته باشد. او با بیان اینکه دولت یک جریان فکری و یک طبقه اجتماعی است، اضافه کرد: به عنوان نماینده گام دومی‌ها آمده‌ام. نسلی از جوانان نوآور آمده‌اند تا یک تفکر دیگر را بر اداره کشور حاکم کنند.

این من نیستم و ما یک جمع هستیم. وی تأکید کرد: رشد قیمت‌ها طبق آماری که مراکز آمار بانک مرکزی می‌دهد، ۵۰ درصد بوده است یعنی به طور متوسط میانگین قیمت‌ها ۵۰ درصد رشد کرده است. این رشد ۵۰ درصدی 5 درصد می‌شود.

یعنی رشد تورم ۱۰ برابر کمتر می‌شود اما در سال اول به نصف کاهش می‌یابد و ما در سال اول رشد نرخ تورم را به زیر ۳۰ درصد می‌رسانیم و به همین ترتیب تورم به صورت تصاعدی کاهش می‌یابد تا تک رقمی شود.  خبرگزاری صدا و سیما هم خبر داده که قسمت اول مستند تبلیغاتی سیدامیرحسین قاضی‌زاده ‌هاشمی ساعت ۲۰ امروز (دوشنبه) از شبکه یک سیما پخش می‌شود.  

«من فرکانس را عوض نمی‌کنم» نام مستند تبلیغاتی این نامزد ریاست جمهوری دوره سیزدهم است.

مهرعلیزاده: رقیب در پی انتخابات بی رونق است

محسن مهرعلیزاده، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز گذشته در توئیتی نوشت: حریف امکانات و ابزارهای قدرت را در اختیار داشته و اراده ملت را در تضاد با منافع خود می‌بیند. رقیب ما تلاش دارد با کاهش مشارکت مردم و پیروزی در انتخاباتی بی رونق که به یکپارچه کردن قوا می‌انجامد، منافع ملی را فدای منافع خود کند.

مهرعلیزاده که علی رغم برعهده داشتن استانداری اصفهان در دولت یازدهم بیشتر به عنوان رئیس سازمان تربیت بدنی در دولت اصلاحات شناخته می‌شود روز گذشته در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد به تبیین دیدگاه‌های اقتصادی‌اش پرداخت.

مهرعلیزاده که در روزهای گذشته دیدگاه اقتصادی‌اش را تحت عنوان «اقتصاد اجتماعی» به معنای تأکید بر توسعه در عین حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه و جلوگیری از آسیب دیدن آنها از تبعات توسعه اقتصادی تشریح کرده بود در این گفت‌وگو درباره بورس ایران و تنش‌های یک سال گذشته در این بازار،گفت: بورس، بازار مورد نیازی است و می‌توان از این طریق نقدینگی جامعه را به سمت توسعه و تولید، هدایت کرد. اما نباید از بیرون در بورس دخالت کرد.

او دخالت دولت، شرکت‌های بزرگ دولتی و سهامداران حقوقی  در بورس را نقد کرد و با بیان اینکه دخالت دولت و تزریق پول به بورس تنها برای جلوگیری از سقوط بورس توجیه دارد، گفت: مدیریت بورس باید مستقل و کارشناسی باشد.

این کاندیدای ریاست جمهوری همچنین در گفت‌وگویی پیرامون  نحوه مطلوب تعامل دولتش با اقشار مختلف جامعه گفت: دوست دارم جوانان هفته‌ای چهار تا پنج ساعت با حضور رسانه‌ها از بنده انتقاد کنند تا ضعف‌های خود را بدانم و معتقدم رمز موفقیت دولت من در انتقاد جوانان است.

او در پاسخ به سؤالی درباره نظارت بر توزیع و قیمت کالاها در کشور یادآور شد: اگر تورم کنترل شود و قیمت‌ها چندماه ثابت باشد، انگیزه‌های گرانی و احتکار از بین می‌رود.  اجرای صحیح قانون حمایت از مصرف کننده می‌تواند مفید باشد. من در مورد اروپا مطالعه کرده‌ام آنجا هم قانونی مشابه قانون حمایت از مصرف‌کننده که در کشور ما وجود دارد، تدوین شده و توسط اتاق بازرگانی کشورها اجرا می‌شود. ولی نوع ارتباط دولت با اتاق بازرگانی در اروپا به گونه‌ای است که نمی‌توانند تخلف کند. وی ادامه داد: باید ۷۰ تا ۸۰ درصد از عوامل زمینه‌ساز افزایش قیمت‌ها و انگیزه احتکار و تورم را از بین ببریم و تا تورم را از بین نبریم، باید همچنان نظارت داشته باشیم. امروز با تعدد دستگاه‌های نظارتی روبه‌رو هستیم. درحالی که به عقیده من، یک دستگاه نظارتی و یک قانون، ولی پاسخگو باید وجود داشته باشد.

همتی: آمده‌ام تا روحانی آخرین رئیس جمهور نباشد

عبدالناصر همتی هم به جمع معدود سیاستمدارانی پیوست که با حضور در شبکه اجتماعی کلاب هاوس در گفت‌و‌گوی بی‌واسطه با کاربران به پرسش‌هایشان پاسخ داد. همتی که در هنگام انجام این گفت‌و‌گو هنوز خبری از احتمال تعیین جایگزین برای ریاست‌اش در بانک مرکزی منتشر نشده بود، در این‌باره گفت: آقای رئیس جمهوری گفتند حضور شما در انتخابات باعث ایجاد مشکل در سیاست‌های پولی و مالی می‌شود اگر تصمیم شما برای ادامه جدی است فرد دیگری را جایگزین کنیم که من گفتم از نظر من مشکلی ایجاد نمی‌کند ولی شما صاحب اختیارید. کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم با بیان این اعتقاد که «یک رئیس جمهوری اقتصاددان می‌تواند راهگشا باشد و با بینش اقتصادی‌اش قدم‌های جدی بردارد»، گفت: «به عنوان یک اقتصاددان به اقتصاد دولتی اعتقادی ندارم بلکه معتقدم دولت باید کالای عمومی را تهیه کند و در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کند. بنابراین طرفدار کوچک کردن دولت‌ام». همتی با بیان اینکه رقیب انتخاباتی‌اش را قهر مردم با انتخابات می‌‌داند، در ادامه گفت: یکی از افتخارات من این است که سیاست ارزپاشی را متوقف کردم. خیلی از افراد فکر می‌کنند بانک مرکزی، قیمت ارز را بالا برده است اما اصلاً این‌طور نیست. او فوری‌ترین اقدام دولتش را اصلاح و افزایش قدرت خرید مردم اعلام کرد و با بیان اینکه تعامل با شرق و غرب مهمترین شعار دولت‌اش است، افزود: خبرهایی که دارم با مذاکراتی که می‌شود احتمالش زیاد است که این مشکل حل شود اما اگر اتفاقی در مذاکرات نیفتد، حتماً در دولت بنده این مشکلات حل می‌شود. همتی در ادامه گفت: من بانی وضع موجود نیستم اما این برداشت نشود که منظورم این است که دولت بانی وضع موجود است. او بانی وضع موجود را کسانی دانست که اعلام کردند دولت در سایه هستند و تصمیم‌گیری‌هایی می‌کنند. او یادآور شد: مگر تصویب کردن FATF چه بود که ما را معطل کردند. چرا چند نفر باید تصمیمی بگیرند ما عضو FATF باشیم یا نه. دیگر دارم خفه می‌شوم که این حرف‌ها را می‌زنم! امیدوارم کسانی که کمک کردند این وضعیت ایجاد شود بگذارند ما به توسعه اقتصادی برسیم و مردم جیبشان پر شود. او با بیان اینکه، رفع حصر محصورین با تعامل قابل حل است، گفت: آمده‌ام که روحانی آخرین رئیس جمهوری نباشد.

به گزارش ایسنا، روز گذشته اعلام شد که «ولی‌الله فاطمی» عضو هیأت مدیره بانک ملی، ریاست ستاد انتخاباتی همتی را بر‌عهده گرفته است.