یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت:با افزایش صادرات کالا باید درآمد ارزی را بیشتر کرد تا با یک اتفاق بازار ارز بهم نریزد و با کمبود ارز مواجه نشویم.

جلیلی: نباید با یک اتفاق بازار ارز به هم بریزد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایسنا، سعید جلیلی امشب در گفت و گوی خبری شبکه دو سیما با اشاره برنامه خود برای مدیریت بازار ارز ،اظهار کرد: یکی از برنامه‌های مهم دولت  ارزآوری باید باشد. نگاه حداقلی جلوگیری از نوسان بازار ارز است که ما را به موفقیت نمی رساند.

وی ادامه داد: کشور را نباید فقط اداره کرد بلکه باید جهش داد. امروز کشور فرصت های بسیار ارزشمندی دارد که با مدیریت صحیح‌ کشور می تواند جهش پیدا کند. برای ارزآوری باید چنین نگاهی داشت. برنامه ما این است که همه دستگاه ها ارزآوری داشته باشند، نه اینکه مصرف کننده ارز باشند. به جز وزارت نفت باید همه وزارتخانه ها ارزآوری داشته باشند مثلا وزارت کشاورزی، صنعت و نیرو و غیره برای ارزآوری برنامه داشته باشند. باید وزارتخانه ها بستر تولید داخلی برای صادرات را فراهم کنند.

 

این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری همچنین تصریح کرد: هنر و وظیفه رییس جمهور این است که دستگاه ها را  هم افزا و هماهنگ کند. نباید هر وزارتخانه یک برنامه و رویکرد داشته باشد مثلا وزارت خارجه نباید بگوید من دنبال دیپلماسی هستم و به صادرات کالا کاری ندارم.

جلیلی در ادامه با اشاره به اینکه باید با نگاه جهشی کشور را اداره کرد، گفت: با افزایش صادرات کالا باید درآمد ارزی را بیشتر کرد تا با یک اتفاق بازار ارز بهم نریزد و با کمبود ارز مواجه نشویم.

وی درباره برنامه خود برای رونق مسکن خاطر نشان کرد: تامین مسکن وظیفه دولت و حق مردم است. گاهی از منشور حقوق شهروندی رونمایی می کنیم که تاثیری در زندگی مردم ندارد. ساخت مسکن از حقوق مردم است. کاهش ساخت مسکن به ۴۰۰ هزار در سال نگران کننده است‌. به دلیل ضعف در مسکن، آمار ازدواج هم کاهش یافته است. دولت باید برنامه جدی برای ساخت مسکن داشته باشد. در این هشت سال تکمیل مسکن مهر کند شد.مسکن مهر مدل خوبی بود که باید نقایص آن برطرف شود. با اعطای تسهیلات و اختصاص زمین باید کاری کرد که حداقل در سال یک میلیون مسکن ساخته شود.

 

این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری درباره تامین کالاهای اساسی و معیشتی برای اقشار ضعیف، گفت: هشت سال در دولت سایه برنامه تهیه کرده ایم تا معیشت مردم بهبود یابد. در سه سال اخیر۵۵ میلیارد دلار ارز۴۲۰۰ تومانی برای معیشت  اختصاص یافته اما به گفته خود آقایان بدرستی به دست مردم نرسیده است.مشکل توزیع وجود دارد، ولی امروز با فناوری پیشرفته و هوشمند کردن دولت می توان مانع بروز این مشکلات شد. مردم نباید در صف بایستند. در برنامه ما مغازه دار دنبال مردم می رود.

جلیلی با بیان اینکه ۱۳ قلم کالا حتما باید به دست مردم برسد تا تغذیه مناسبی داشته باشند، اظهار کرد: برنامه ای داریم که هر خانواده با یک حساب بانکی و تلفن همراه به کالا برسد. برنامه دیگر ما این است که سهم مردم از مصرف انرژی  را به خود آنها می دهیم که نام آن را طرح وان گذاشته ایم. در این طرح مردم هرچه خواستند انرژی مصرف کنند و اضافه آن را واگذار می کنند. برای این موضوع زیرساخت هم نیاز ندارد، زیرا همه خانواده ها حساب بانکی و گوشی همراه دارند.

وی اضافه کرد: طرح دیگر ما  این است که براساس بودجه فعلی برای تفریح مردم اماکن تفریحی دولتی که شش ماه سال خالی است  رایگان در اختیار مردم قرار می گیرد.

وی درباره برنامه خود برای انحراف از خصوصی سازی گفت:  موارد متعددی وجود داشت که نشان داد در واگذاری ها سوء مدیریت وجود داشته است. خصوصی سازی برای مشارکت مردم برای ارتقای کارآمدی بود نه اینکه هپکو که هزار میلیارد تومان سرمایه داشت، تولیدش به صفر برسد. هپکو با ده میلیون تومان واگذار شده است.بعضی شرکت ها بخاطر رد دیون واگذار شده است در حالیکه باید این شرکت ها مسئولانه واگذار شود.واگذاری باید مشروط به ارتقای کارآمدی باشد. باید واگذاری ها شفاف باشد و به اهلیت افرادی که شرکت ها واگذار می شود خیلی دقت کرد. معیارهای واگذاری باید دقت شود.

جلیلی درباره برنامه خود برای مدیریت بازار سرمایه، افزود: تولید باید بیشتر از پول باشد تا تورم ایجاد نشود.از سال۵۲ تا۹۸، میزان پول کشور بیش از۴۲ هزار برابر و تولید ۱/۷ برابر شده است.

وی با تاکید بر اینکه توجه به بازار سرمایه برای افزایش تولید است نه افزایش واسطه گری و سفته گری،خاطرنشان کرد: در بورس سوءمدیریت شده است. بورس نباید کوره ای برای سوزاندن سرمایه مردم باشد. دولت امکانات لازم در بورس برای افزایش تولید و ارتقای سرمایه مردم دارد. ما در این زمینه برنامه داریم. با تامین مالی توسط مردم برای ساخت پالایشگاه می توان سود به مردم داد و از سویی اجازه نداد تحریم نفتی به کشور فشار بیاورد. در حال حاضر مشکل این است که وزیر نفت، اقتصادی و صمت دولت هرکدام نظر متفاوتی در این زمینه  دارند و با هم هماهنگ نیستند.

جلیلی درباره برنامه خود برای مقابله با فساد اقتصادی، تصریح کرد: فساد یک طیف است یعنی اگر کسی در کار تعارف کرد ،کار نمایشی کرد، جدیت نداشت اینها همه فساد است. برای مقابله با فساد یا با خود مفسد برخورد می کنید یا  نظارت می کنید یا سازوکاری ایجاد می کنید که فساد رخ ندهد. شکل گیری بانک های اطلاعاتی اجازه بروز فساد نمی دهد. چرا مجوزفروشی در کشور رخ می دهد؟ این ها خنده دار است.