مخالف مذاکره نیستم

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سعید جلیلی:

● کشور نباید معطل این باشد که قاتلان حاج قاسم سلیمانی بخواهند به ما عنایتی بکنند یا نکنند. دست ما باید پر باشد تا در مذاکرات بتوانیم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشیم و اهرم فشار به دست مخالفان ندهیم.

● مخالف مذاکره نیستم و خودم مذاکره‌کننده بودم اما معتقدم که نباید همه تخم مرغ‌ها را در یک سبد بگذاریم و بگوییم که گفت‌وگو می‌کنیم و همه مسائل حل می‌شود و این همان رویکرد غلط است.

●اشتغال و گرانی از جمله مسائل مهم مردم است که باید برای آن برنامه داشت. کشور این فرصت و آمادگی را دارد جهشی در تولید داشته باشد و این جهش در تولید می‌تواند اشتغال ایجاد کند.

● بیش از ۲۰۰ کشور در جهان داریم که می‌توانیم با بسیاری از آنها وارد صحبت و مذاکره شد و با برقراری مناسبات صحیح زمینه فعالیت اقتصادی و صادرات را ایجاد کرد و نباید خود را به چند کشور خاص محدود کنیم.

● کسانی که مسئولیت دارند نباید اجازه بدهند فرد یا گروهی دست در جیب مردم بکنند، این مسأله عزم و اراده‌ای جدی را می‌طلبد و اول باید از جناح دوست و خودی شروع کرد تا بتوان در مقابل آن ایستاد.

تجربه دارم و با برنامه آمده‌ام

محسن رضایی:

● تحریم‌ها حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد در وضعیت اقتصادی کشور مؤثر است. اما می‌توان تحریم‌ها را از داخل از بین برد. باید به جوانان اعتماد کنیم.

● هشت سال آینده جزو سخت‌ترین سال‌های جمهوری اسلامی در همه ابعاد بویژه حوزه اقتصاد است. با دانش و برنامه‌ای که آماده کرده‌ام وارد انتخابات شده‌ام کاملاً با برنامه آمده‌ام. تجربه دارم و سخت‌تر از این دوران را هم پشت‌سر گذاشته‌ام.

● با محاسبات دقیق انجام شده، قادر هستیم کل یارانه‌ها را به ۴۵۰ هزار تومان برای ۴۰ میلیون نفر برسانیم.

● شاخص بورس را تا پایان سال به یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد می‌رسانم. بسیاری از آسیب‌دیدگان به دلیل اینکه ارزش سهام‌شان بالا می‌رود در اینجا سود می‌کنند.

● به آقای رئیسی گفتم مبارزه با فساد را از خود قوه قضائیه شروع کنید. اگر قوه قضائیه قوی عمل می‌کرد این فساد به وجود نمی‌آمد.

● پیشگیری از فساد را جدی می‌گیریم و سازمان بازرسی دولتی در دولت خود ایجاد می‌کنم. در دولت خودم در مبارزه با فساد از دانه درشت‌ها شروع می‌کنم.

دولت نباید در بازار دخالت کند

سید ابراهیم رئیسی:

● در قوه قضائیه بیشترین دادگاه‌ها مربوط به برخورد با قاچاق کالاست ولی باید حتماً ریشه قاچاق در دولت خشکانده شود. با نظارت دقیق بر زنجیره تأمین، تولید، توزیع و مصرف کالا، قاچاق به‌طور جدی کاهش می‌یابد و دولت آینده این مسأله را با جدیت دنبال می‌کند.

● دولت نباید در بازار دخالت کند و هر روز با تغییر بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها و تصمیمات متناقض بازار را متلاطم کند اما نظارت از وظایف اصلی دولت است.

● تلاش می‌کنیم با تولید مسکن هم دغدغه جوانان و هم مسأله جمعیت را حل کنیم چرا که مانع بزرگ بر سر راه ازدواج جوانان، نبود مسکن مناسب است. من به جوانان گفته‌ام که آنها ازدواج کنند، ما هم ساخت مسکن را از همان روز نخست دولت پیگیری می‌کنیم و فکر می‌کنم بشود طی ۴ سال ۴ میلیون واحد مسکن ساخت.

● مهمترین راه پیشگیری از فساد فعال کردن سامانه‌های الکترونیک و شفاف‌سازی فرایندها و عملکردهاست.

●  مردمی بودن، ضد فساد بودن و برخورداری از روحیه انقلابی سه مؤلفه برای انتخاب همکاران دولت است.

تمام منافذ فساد را خواهم بست

علیرضا زاکانی:

● از مبارزه با فساد می گویم، به خانواده ام حمله می کنند.

● ناجوانمردی تاکجا؟ (زمان مجلس دهم)پرونده‌ای یک میلیارد دلاری را دنبال می‌کردم، گفتند مگر تو کی هستی؟ گفتم وقتی نماینده مردم بودم گنده هایتان را به مجلس می‌کشاندم؛ الان که خود مردم هستم.

● دولت روحانی با بیلِ تورم، کمر ملت را شکسته و ایران جزو ۵ تورم بالای دنیاست. ریشه‌ اصلی تورم در کسری بودجه، ناترازی شبکه بانکی و فقدان بانک مرکزی مستقل و ساختار نظارتی نامناسب است.

● با اصلاحات ساختاری بودجه و اصلاح سیاستگذاری پولی توسط بانک مرکزی، ظرف چهار سال می‌توان تورم را تک رقمی کرد.

● فردا که رئیس جمهور شدم، منافذ تنفسی فساد را در کشور می‌بندم چراکه بنا است اول جلوی فساد گرفته شود.

● علیرضا زاکانی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در حکمی «شهیده جهانیان» را به عنوان مسئول امور بانوان ستاد انتخاباتی خود معرفی کرد.

نرخ ارز را تک رقمی می‌کنیم

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی:

● در دولت سلام باید به سمت مشارکت عمومی و کاهش سایه و مداخلات دولت در اقتصاد پیش برویم.

● وقتی از اقتصاد مردمی و مقاوم‌سازی اقتصادی سخن به میان می‌آید بنابر بیانیه گام دوم، به معنای رشد همه‌جانبه مشارکت و میانگین‌ها توسط مردم است.

● اقتصاد ما صددرصد دولتی است. چیزی که تحت عنوان تعاونی و بخش خصوصی نام می‌بریم شوخی است. چون اینها پیمانکاران دولت هستند و مجوزها، قیمت‌ها، تأمین منابع و اجازه فروش، صادرات، نحوه به‌کارگیری نیروی انسانی و غیره همگی دست دولت است.

● بنا داریم در ۵۱ پروژه به کنترل تورم و تنظیم آن بپردازیم تا طی چهارسال نرخ تورم را تک رقمی کنیم. نباید اجازه دهیم نرخ ارز به صورت جهشی تغییر پیدا کند. بر همین مبنا بنا داریم در دولت سلام نرخ ارز را تک رقمی کنیم.

●باید از کسانی که نمی‌توانند درآمدهای خود را به روزرسانی کنند یا شخصیت حقیقی و حقوقی دارند حمایت کنیم.

تورم را می‌توان تک رقمی کرد

محسن مهرعلیزاده:

● عمده مشکلات امروز کشور ناشی از سیاست‌های کلان است و الگوهای شناخته‌شده علمی دنیا برای حل مشکلات به کار گرفته شود.

● کشور برای حرکت تولید باید مانع‌زدایی را در پیش گیرد و تجربیات ۴۲ ساله من می‌تواند پشتیبان خوبی در این زمینه باشد.

● در مورد کنترل قیمت‌ها دولت با معلول می‌جنگد و اگر رانت‌ها که ریشه اصلی هستند برداشته شود عامل اصلی از بین می‌رود.

● یارانه‌های ۵ دهک پایین جامعه را باید حداقل ۵ برابر و به خانوارها یک میلیون تومان در ماه پرداخت کرد.

● در روزهای نخست ریاست جمهوری با صدور فرامینی تمامی بخشنامه‌های مانع تولید را از مسیر آن برخواهیم داشت.

● من افراد سالم را سرکار می‌گذارم و چپ و راست و دین و مذهب و قومیت برایم مهم نیست. مهم این است که فرد ایرانی و به دنبال انجام کار است.

● ۲۲۰۰ میلیارد تومان یارانه پنهانی که سالانه صنایع بزرگ دریافت می‌کنند ۱.۷ برابر کل بودجه کشور است. اگر بخشی از آن وارد بودجه شود می‌توان تورم را در ۳-۲ ماه نخست متوقف کرد و به زیر ۳۰ درصد رساند و در انتهای دولت تک رقمی کرد.

اقتصاد را بر سیاست حاکم می‌کنیم

عبدالناصر همتی:

● تاراندن سرمایه‌های انسانی از عرصه‌ مدیریتی کشور، مانعی بزرگ در مسیر توسعه است و تنگ‌نظری‌ها و گزینش‌های تبعیض‌آمیز راه را بر تنفس ساختار تصمیم‌سازی کشور بسته است. من نظام گزینشی کنونی را ضد توسعه می‌دانم.

● برنامه من برای افزایش قدرت خرید مردم، در کوتاه مدت، خریدهای اعتباری است یعنی مردم بتوانند کالا بخرند و بعداً اقساط آن را پرداخت کنند.

● مشکلات ما به خاطر این بوده است که رئیس جمهور همواره سیاستمدار بوده است و سیاست را بر اقتصاد حاکم کردند. من می‌خواهم این را عکس کنم و اقتصاد را بر سیاست حاکم کنیم.

● درمورد رشد اقتصادی نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم. وقتی نااطمینانی در بخش تولید وجود دارد، سرمایه‌گذار پولش را ۵ سال در یک کارخانه نمی‌گذارد که بازدهی بگیرد.

● امیدواریم هموطنان از خارج از کشور به داخل برگردند. ما نباید در زندگی خصوصی مردم دخالت کنیم.

● حداقل باید یک میلیون تومان  یارانه به ۳ دهک پایین جامعه بدهیم. من برنامه‌هایی برای هدفمندسازی یارانه  دارم.