حجت‌الاسلام روحانی دیروز(چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت با‌ اشاره به اهمیت خرداد ماه در تاریخ انقلاب اسلامی، گفت: ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ خرداد روزهای بسیار مهم در تاریخ انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران است. ۱۳ خرداد همان روزی است که امام بزرگوار آن سخنرانی معروف را در عصر روز عاشورا و در مدرسه فیضیه ایراد کردند. روز عاشورا در سال ۴۲ روز ۱۳ خرداد بود و سخنرانی معروف امام(ره) موج بزرگی را در سراسر ایران به وجود آورد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وی افزود: اساس تفکرات امام(ره) در نهضت اسلامی و در انقلاب اسلامی بر مبنای مردم بود. ایشان آگاهی مردم را اولین رکن اساسی برای نهضت و انقلاب می‌دانستند. آماده شدن مردم برای حرکت عمومی و سپس قیام همگانی را مسیر و حرکت نهضت اسلامی تا رسیدن به مقصد و پیروزی می‌دانستند.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود بار دیگر به دفاع از کارنامه دولت خود با آمار و ارقام غیرواقعی روی آورد و گفت: غربی‌ها تصور می‌کردند با فشارهای خود باعث شوند که ما نهایتا تا سال ۹۸ دوام بیاوریم و ناچار شویم از بانک مرکزی استقراض کنیم. در این شرایط فکر می‌کردند ما استقراض خواهیم کرد و تورم و مشکلات اقتصادی متعددی برای کشورمان به‌وجود خواهد آمد. البته برخی از اقتصاددانان در کشور خودمان هم می‌گفتند در سال ۹۸ تورم کشور سه رقمی می‌شود اما این‌گونه نشد چرا که دولت در بودجه خودش حتی یک ریال هم از بانک مرکزی نگرفت و همچنین از پایه پولی استفاده نکرد و این کار بزرگی در عرصه اقتصادی بود

دولت تدبیر و امید، رکوردار بی‌رقیب نرخ تورم

رئیس‌جمهور روز گذشته درحالی سه رقمی نشدن نرخ تورم را به‌عنوان دستاورد خود به مردم ارائه کرد که دولت او علاوه بر عبور از نرخ تورم پیش‌بینی شده از سوی صندوق بین‌المللی پول، رکوردار دومین نرخ تورم سالانه در تاریخ جمهوری اسلامی است و اتفاقا در این دوره برخی اقلام خوراکی تورم سه رقمی را نیز تجربه کرده‌اند.

بالاترین تورم نقطه به نقطه دو دهه اخیر، بالاترین تورم سالانه دو دهه اخیر، بالاترین تورم ماهانه دو دهه اخیر، بالاترین تورم موارد خوراکی و کالاهای اساسی و...، همگی بدون هیچ رقیبی در اختیار دولت روحانی قرار گرفته است.

بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران، برنج خارجی در دوره یک‌ساله ۱۰۹ درصد و لپه ۱۱۹ درصد، عدس 137 درصد، هندوانه 166 درصد گران‌تر شده‌اند. این یعنی تورم ۳ رقمی در دوره مدیریتی آقای روحانی به اقتصاد ایران بازگشته است.

همچنین سر جمع تورم بسیاری از اقلام (مسکن، خودرو، ارز و طلا، کالاهای اساسی) در دولت ایشان، 700 تا 800 درصد بوده و با تقسیم بر 8 سال، سه رقمی مدنظر را در کالاهای تعیین‌کننده پر می‌کند!

آقای روحانی، مدعی تورم تک‌رقمی و افزایش ارزش پول ملی بود؛ قرار نبود با وجود به ثبت رساندن بالاترین نرخ تورمی ‌پس از دولت ‌هاشمی، سر مردم منت بگذارد که تورم سه رقمی نشده است!

اما او که دولتش رکورد همه تورم‌ها را شکسته، در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ که کشور با نرخ‌های تورمی ‌کمتری مواجه بود، مواضع بسیار تند و انتقادی نسبت به دولت وقت بابت افزایش تورم اتخاذ می‌کرد که اکنون بازخوانی آنها قابل تأمل است.

روحانی در آن سال‌ها عوامل رشد تورم را سوءمدیریت دولت، کسری بودجه دولت و رشد بی‌رویه نقدینگی عنوان می‌کرد و ربط دادن رشد تورم و گرانی‌ها به تحریم‌ها را نیز بهانه‌جویی دولت می‌خواند. روحانی همچنین بارها تأکید داشت که بانک مرکزی هر نرخی می‌خواهد برای تورم اعلام کند، اما مردم واقعیت تورم را در جیب خود احساس می‌کنند.

استقراض 15 میلیاردی دولت و ادعاهای روحانی!

از سوی دیگر رئیس‌جمهور بار‌ها اعلام کرد، از بانک مرکزی استقراضی نداشته، اما رئیس کل بانک مرکزی در یک برنامه تلویزیونی در ابتدای سال جاری رسما اعلام کرد که استقراض در سال‌های ۹۸ و ۹۹ انجام شده است.

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی همچنین 9 بهمن‌ماه پارسال در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس گفت: سال گذشته از مجموع حدود 15 میلیارد دلار کالای اساسی که وارد کشور شد، هفت میلیارد دلار آن از ذخایر و منابع بانک مرکزی تأمین ارز شده است. در سال جاری نیز از 8 میلیارد دلار ارز در نظر گرفته شده برای واردات کالای اساسی، 5 میلیارد دلار آن توسط بانک مرکزی تأمین شده است.

در واقع، این اظهارات همتی نشان می‌داد که 12 میلیارد دلار از مجموع 23 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی کالاهای اساسی در سال‌های 98 و 99 از محل ذخایر بانک مرکزی تامین شده یا به عبارت بهتر، دولت این رقم را از بانک مرکزی استقراض کرده است.

هیچ‌کسی نمی‌تواند بگوید «برجام» بد است؟!

روحانی گفت: امروز همه بحث مذاکره را مطرح می‌کنند و می‌گویند اگر ما بیاییم بهتر مذاکره می‌کنیم. الحمدالله پس مذاکره را قبول کردید. «اهلا و سهلا»، شما تشریف بیاورید، برای ما این مسئله مهم نبود و مهم این بود که بفهمید راه، مذاکره و تعامل با جهان است. الحمدلله این موضوع را در این هشت سال فهمیدید.

وی اظهار داشت: ما به دستاوردهای بزرگی در این هشت سال رسیدیم و به عقب برنمی‌گردیم. ما به نقطه‌هایی رسیدیم که هیچ‌کسی نمی‌تواند به عقب بازگردد. امروز هیچ‌کسی نمی‌تواند بگوید برجام بد است. اگر می‌تواند چنین موضوعی را مطرح کند، خُب بگوید.

این ادعای رئیس‌جمهور در حالی است که هشت سال است همچنان مذاکره می‌کنیم و شش سال است دنبال حق از دست رفته خود توسط کلاهبرداران غربی می‌دویم! در اثر این روند انحرافی، اقتصاد ایران در رتبه‌بندی جهانی شش رتبه سقوط کرد؛ و اکنون شش رتبه پایین‌تر از شرایط قبل برجام قرار دارد. بیست درصد کوچک‌تر، توام با زدن رکورد‌های رکود و تورم!

برجام حتی اگر درست تنظیم، و درست اجرا می‌شد که نشد، حداکثر می‌توانست 10 تا 20 درصد مشکلات را برطرف کند و 80 درصد بقیه، به معطلی ظرفیت‌های داخلی و موانع پیش‌ روی آن برمی‌گشت.

تا پایان دولت، بیماری کرونا را مهار می‌کنیم

وی افزود: ما گفته بودیم که تا پایان این دولت، کرونا را مهار می‌کنیم و باید بگویم که از قله به سمت سرازیری در حال حرکت هستیم. بنده دست مدافعان سلامت را می‌بوسم و باید بگویم که کار بزرگ روی دوش آنان و کل ملت ایران بوده است؛ همگی همکاری کردند تا ما به اینجا رسیدیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: با ادامه واکسیناسیون در کشور روز به روز شرایط بهتری را در این زمینه خواهیم داشت. ما تا پایان دولت، بیماری کرونا را مهار خواهیم کرد. همچنین در ساخت واکسن داخلی برای مقابله با کرونا به تحول بزرگی دست خواهیم یافت. بر این اساس، وعده‌های ما در زمینه رفع تحریم‌ها و مقابله با کرونا تاکنون محقق شده است.