نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تورم مشکل لاینحلی محسوب نمی‌شود و ایران هم تنها کشوری نیست که تحریم را تجربه کرده است، نیاز کشور را تغییر در فهم مسائل و تغییر ساختار مدیریتی دانست.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عصر دوشنبه ۲۷ اردیبهشت طی سخنانی در شیراز با اشاره به آیات شریفه ۱۵و ۱۶ سوره مبارکه مائده، گفت: هدایت در مسیر آرامش و سلامت به وسیله خداوند محقق می‌شود، اما برای کسانی که اهل تابعیت و اهل تمسک به کتاب و نور باشند. 

وی ادامه داد: همانطور که برای سوادآموزی علاوه بر درسنامه به معلم نیاز است، انسان‌ها برای شناخت تجلیات خداوند نیز به راهنما نیاز دارند. 

نایب رئیس اول مجلس گفت: استقلال یعنی تحت سلطه نبودن. سلطه گاهی مستقیم است مثل اشغال نظامی ایران توسط متفقین، و گاهی غیرمستقیم است مثل قرار دادن حاکمی دست نشانده مانند شاه. ولی سلطه نرم افزاری هم داریم که در آن ساختار یک کشور در راستای منافع خارجی است.

وی ادامه داد: برای مثال ما یک سامانه نخبه گزینی درست کردیم و نخبگان کشور را به مدارس خاص و سپس به دانشگاه های خاص می‌فرستیم و هزینه پرورش آنان را می‌پردازیم. اما اینان در نهایت مهاجرت کرده و بدل به نیروی کار ارزان قیمت آمریکا و کانادا می‌شوند. همینطور در بحث سرمایه‌گذاری با تمرکز اشتباه ارزش افزوده، باعث مهاجرت سرمایه از روستاها به شهرهای کوچک و از آنجا به شهرهای بزرگ و سپس به کلان شهرها و از کلان شهرها به تهران شدیم. در آخر هم سرمایه از تهران به خارج از کشور می‌رود. 

قاضی‌زاده هاشمی اضافه کرد: هرسال در هفته دولت و دهه فجر، گزارش عملکرد دولت‌ها منتشر می‌شود و می‌بینیم در تمام شاخص ها اتفاقات بزرگی رخ داده؛ ولی هرچه میگذرد احساسات نامطلوب مردم بیشتر می‌شود و امروز مردم می‌گویند چه فرقی می‌کند که رای بدهیم یا نه.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی افزود: ماشین تمام دولت‌ها در دوره دوم چپ کرد و همه‌شان هم گفتند اختیار نداریم. حتی این دولت که تمام اختیارات عالم را دارد! 

با اشاره به این نکته که مشکل تورم لاینحل نیست، گفت: ما تنها کشور جهان نیستیم که نرخ تورم بالا را تجربه کرده است. ترکیه از سال ۱۹۸۴تا ۲۰۰۴، یک دهه تورم ۵۰ درصد و یک دهه تورم ۷۰ درصد را تحمل کرد. حتی یکسال نرخ تورم در ترکیه به ۱۱۰ درصد هم رسید. ولی توانستند این عدد را حتی به زیر ۵ درصد برسانند. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حال البته یک عده‌ای خواهند گفت کشور ما درآمد ندارد و نمی‌توانیم خودمان را با ترکیه مقایسه کنیم. حتی می‌گویند حجاب مانع سرمایه‌گذاری خارجی است. من به این افراد می‌گویم فرض کنیم روزی دو میلیون بشکه نفت بفروشیم با قیمت متوسط ۴۰ دلار که ۱۲ دلار هم برای هزینه استخراج و حمل و نقل است. با این حساب سالانه حدود ۲۵ میلیارد دلار درآمد خالص دولت از فروش نفت خواهد بود. ولی نیاز کشور ۱۱۰ میلیارد دلار است! و ما در همین سال تحریم هم ۴۱ میلیارد دلار صادرات داشتیم. تازه زمانی هم که صادرات نفتی ما بیش از صد میلیارد دلار در سال بود، باز هم نرخ تورم بالای ۱۵ درصد باقی ماند. انگار فرقی نمی‌کند چقدر نفت بفروشیم.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: اگر یک آدم مومن نمازشب خوان را در بانک مرکزی مسئول کنیم، مشکل ربای پنهان در سیستم بانکی کشور حل نخواهد شد. همانطور که اگر تحریم‌ها رفع شود و تمام  اختلافات با آمریکا هم از بین بروند مشکلات کشور همچنان باقی خواهند ماند. پس به تغییر در فهم مسائل کشور نیاز داریم. موضوع سن نیست، بلکه تغییر ساختار مدیریتی مطرح است. ساختار تامین اجتماعی ما مربوط به سال‌های ۱۳۰۴ تا ۱۳۱۰ است و ما مشغول عوض کردن افراد هستیم.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، دولت احتمالی خود را دولت سلام نامید و گفت: منظور از سلام، سلام به آینده است، سلام به ایران نو. ما نیازمند جهاداکبر برای تغییر ساختار مدیریتی کشور هستیم و به همین منظور در دو سال گذشته در اندیشکده ای راهکارهای این امر را بررسی کردیم. حاصل کار ما در کتابی تحت عنوان فصل پروانگی منتشر شده است. شاید برای اولین بار باشد که گروهی پیش از به دست گرفتن قوه مجریه، به فکر چه کردن هستند.