کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه روزهای باقیمانده تا روز انتخابات مهم است، گفت: ممکن است مناظره‌ها تاثیر زیادی در تعداد شرکت کنندگان نداشته باشد اما در شکل‌گیری افکار همان کسانی که می‌خواهند شرکت کنند، موثر است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ناصر ایمانی در گفت‌وگو با ایرنا درباره آرایش انتخاباتی این دوره از انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: از میان کاندیداهای موجود، پنج نفر اصولگرا، یک نفر اصلاح طلب و یک نفر هم غیرجناحی است که نمی‌توان او را اصلاح طلب یا اصولگرا نامید.

وی تصریح کرد: از جهت اینکه چه تعداد از این افراد تا روز رای گیری در رقابت‌ها خواهند ماند، به نظر می‌رسد یک یا نهایتا ۲ نفر از انتخابات کناره گیری خواهند کرد که تعبیر کناره‌گیری یک نفر تعبیر دقیق‌تری است. با این اوصاف روز انتخابات، پنج یا شش کاندیدا داریم که مردم می‌توانند به آنها رای بدهند.

این کارشناس مسائل سیاسی درباره احتمال تغییر در فضای انتخاباتی گفت: تجربه‌های انتخابات‌های گذشته مانند انتخابات ۷۶، ۸۴ و ۹۲ نشان می‌دهد که در یک هفته پایانی انتخابات ممکن است اتفاقات شگرفی بیافتد هم از جهت مشارکت و هم از جهت تغییر کاندیدایی که به نظر می‌رسید امکان بیشتری برای رای آوری دارد و ناگهان مردم همه چیز را تغییر می‌دادند.

ایمانی افزود: اساسا، سال‌هاست که تئوری هیجان انتخاباتی در همه کشورهای دنیا اجرا می‌شود. زمانی در کشورهای بزرگ، انتخابات برنامه محور بود و کاندیداها با ارائه برنامه‌هایشان به اثبات کارآمدی خود می‌پرداختند. چند دهه است که این تئوری کنار گذاشته شده و عمدتا دست اندرکاران سعی می‌کنند با هیجانی کردن فضا هم کاندیدایشان را پیروز کنند و هم مشارکت را بالا ببرند و این موضوع در مورد انتخابات های ایران هم صادق است.

مردم امکان خلق شگفتی را دارند/ گفتمان نامزدهای انتخابات مشترک است

وی در ادامه برخی تحلیل‌ها مبنی بر مشخص بودن نتیجه انتخابات این دوره ریاست جمهوری را غلط دانست و افزود: در این زمینه قطعیتی در رابطه با نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ وجود ندارد و مردم می‌توانند روند تحولات را تغییر دهند و شگفتی بیافرینند.

ایمانی درباره احتمال ائتلاف یا کناره‌گیری نامزدها به نفع یکدیگر را گمانه زنی رسانه‌ای ارزیابی کرد و درباره تقابل کاندیداها با یکدیگر گفت: در اینکه آقای محسن رضایی و آقای رئیسی در برخی از زمینه‌های اداره کشور بالاخص در عرصه اقتصادی اختلاف نظرهایی دارند شکی نیست. در اینکه آقای سعید جلیلی با آقای رئیسی در عرصه سیاست خارجی هم ممکن است اختلاف نظر داشته باشند در این هم شکی نیست اما بعید است این افراد بخواهند باهم فضای رقابتی ایجاد کنند زیرا همه این آقایان از یک دیدگاه فکری بوده و گفتمان اساسی آنها مشترک است.

مناظره‌ها در شکل‌گیری افکار رای‌دهندگان موثر است

وی، احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم را بعید دانست و گفت: روزهای باقیمانده تا روز انتخابات مهم است. ممکن است مناظره‌ها تعداد شرکت کنندگان را به طور قابل توجهی زیاد نکند اما در شکل‌گیری افکار همان کسانی که می‌خواهند شرکت کنند، موثر است. ما در چندین انتخابات شاهد بودیم که در هفته آخر ناگهان صحنه به هم خورد و این اتفاق امسال هم ممکن است بیافتد و انتخابات به دور دوم کشیده شود اما اصولا احتمالش ضعیف است.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی گفت: اگر اصولگراها احتمال دهند انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود ممکن است فشار بیشتری روی کاندیداهایشان بیاورند که برخی از آنها انصراف دهند اما اگر ببینند انتخابات دو دوره‌ای نخواهد بود ممکن است اجازه دهند همه کاندیداها تا روز آخر حضور داشته باشند مگر اینکه یکی از آنها خودش بخواهد انصراف دهد.

ایمانی درباره وضعیت آرای خاکستری و تاثیر آن در انتخابات ۱۴۰۰ نیز گفت: اصولگرایان توانایی پایینی برای جذب آرای خاکستری دارند و اصلاح طلبان بیشتر این پتانسیل را دارند که آرای خاکستری را به میدان بیاورند. تفاوت این دوره از انتخابات در این است که اولا آرای خاکستری خیلی خاکستری هستند و ترغیب آنان برای حضور در انتخابات خیلی سخت است. اصلاح طلبان هم که بیشتر از اصولگرایان توان جذب آرای خاکستری داشتند در این دوره رمقی و مقبولیتی ندارند که بتوانند محرک حضور مردم پای صندوق‌های رای باشند بنابراین خیلی تصور نمی‌کنم با ادامه این فضا، اتفاق ویژه‌ای بیافتد.

وعده‌های مالی ناشی از ضعف کاندیداهاست

وی در واکنش به وعده‌های یارانه‌ای و پولی و وامی برخی کاندیداهای انتخابات نیز گفت: متاسفانه از چند انتخابات گذشته یک سنت سیئه‌ای در کشور شکل گرفته و آن دادن وعده‌های مالی مشخص توسط کاندیداها بود. مردم اگر می‌خواهند صداقت یک کاندیدا را محک بزنند ببینید کدامشان از این وعده‌های مشخص مالی نمی‌دهند.

 کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: این وعده‌ها اصلا معلوم نیست قابل تحقق باشد و اگر هم محقق شود هزینه سنگینی بر روی بودجه کشور وارد کرده و تورم سرسام‌آوری به مردم تحمیل خواهد کرد و در نهایت همان مبلغ داده شده را از جیب آنها درخواهد آورد.

 ایمانی اضافه کرد: این وعده‌ها نشان دهنده ضعف جایگاه مردمی کاندیدا و تلاش وی برای پوشاندن این ضعف است. اتفاقا یکی از ملاک‌های مردم برای رای دادن باید این باشد که کاندیدا وعده مالی مشخص ندهد.