سخنگوی دولت با بیان اینکه در این سالها به طور عجیبی، برخی جریانهای داخلی، چشم و زبان خود را در دیدن و بیان مصائب جنگ تروریستی بسته اند، اظهار کرد: اما به نام حقیقت باید از مخوف ترین جنگ اقتصادی در قرن معاصر علیه زندگی ، معیشت و رفاه یک ملت و دولت در حال توسعه به درستی سخن گفته شود.

انتقاد ربیعی از سوالات مناظره در صداوسیما
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مهمترین بخش اظهارات علی ربیعی به شرح زیر است:

*  آنچه در این روزها در گفتگوهای سیاسی به چشم نمی خورد و به طور عجیب، آگاهانه و عامدانه توسط برخی ها دچار فراموشی شده، جنگ بزرگ اقتصادی و توام شدن آن با پاندمی کرونا می باشد.

* در این سالها به طور عجیبی، برخی جریانهای داخلی،  چشم و زبان خود را در دیدن و بیان مصائب جنگ تروریستی بسته اند.

* این تحریف فقط ندیدن تلاش های یک دولت نیست بلکه نادیده انگاشتن یک مقاومت عظیم مردمی است. 

* امروز، برخی برای اثبات خود، ظاهرا چیزی جز نفی انگاری و تخریب دولت را نیافته اند.

*  امیدواریم که بزودی شاهد برگزاری دور نهایی مذاکرات و به نتیجه رسیدن این گفتگوها باشیم و تا قبل از پایان مهلت قانونی این گفتگوها را به نتیجه برسانیم.

* ما همانقدر که عجله ای در مذاکرات نداریم، با فرسایشی شدن مذاکرات نیز به شدت مخالفیم.

* تمرکز ما بر اتمام مذاکرات در زمان باقیمانده است.

* در حال حاضر مایل نیستم زودتر از آنچه لازم است درباره سایر احتمالات گمانه زنی کنم. 

* تصویب لوایح باقیمانده FATF به طور اصولی ارتباطی به مذاکرات وین برای احیای برجام ندارد و پرونده مستقلی است که تصمیم گیری در مورد آن در اختیار مجمع تشخبص مصلحت نظام است.

* تایید میکنم که امید به تصویب لوایح سی اف تی و پالرمو در صورت احیای برجام تقویت خواهد شد اما تصمیم نهایی در این زمینه بر عهده مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

مشروح اظهارات علی ربیعی را در ادامه بخوانید:

علی ربیعی در نشست خبری هفتگی خود با اشاره به در پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری گفت: در آستانه یکی از رویدادهای مهم سیاسی در کشورمان هستیم. فضای رقابتهای انتخاباتی با نزدیک شدن به روز مهم تصمیم‌گیری مردم برای انتخاب رئیس جمهور آینده، گرم شده است.

وی افزود: فارغ از اینکه نتیجه آرا چه کسی خواهد بود، صندوق و مشارکت، میراث گرانبهایی است از زحمات، ‌تلاش‌ها، زندان‌ها، تبعیدها و خونهایی که خاک وطن را لاله‌گون کردند و جمهوریت را برای فرزندان ایران برجای گذاشتند.

ربیعی تاکید کرد: امام خمینی(ره) دو کلمه «جمهوری» و «اسلامی» یعنی «حاکمیت اسلام» و «حاکمیت مردم» را گره‌گشای همه مشکلات می‌دانستند. به تعبیر صریح بنیانگذار انقلاب اسلامی، جمهوری یعنی مقدرات ملت، دستِ ملت است. ما همه در کنار یکدیگر باید تلاش کنیم تا جمهوریت را، این ثمره چند نسل از پیشینیان‌مان را، ثمره دو انقلاب معاصر ایران یعنی مشروطه و انقلاب اسلامی را همچون گوهری گرانبها پاس بداریم و فارغ از هر فراز و نشیب‌ و گلایه‌ها، این میراث گرانبها را آنچنان قدر بداریم که هیچ تزلزلی به پیکره آن وارد نشود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه جمهوریت فقط در یک حالت به مخاطره می‌افتد و آن وقتی است که جمهورِ مردم، خودباوری خود را برای تغییر سرنوشت و تعیین صحنه، از دست بدهد، تصریح کرد: در آن صورت، عواقب آن برای نسل‌ها باقی خواهد ماند. بنابراین به رغم دیدگاه های مختلف و برخی گلایه ها که امروز مطرح میشود، باید در یک درک عمومی، بدانیم حفظ باشکوه صندقها با مشارکت حداکثری ، ضرورت عبور موفق از بحران های امروز در جهان پرتلاطم ظالمانه در دوره پساتحریم است و متضمن آینده همراه با امید و تحول پیش برنده خواهد بود.

ربیعی یادآور شد: معتقدیم شرایط پیچیده نظام جهانی و احقاق حقوق ایران از اقتصاد جهانی و کسب جایگاه ایران در منطقه و جهان از یک سو، و از سوی دیگر، در دوران پساتحریم، آسیب‌دیدگی‌های اقتصادی و روانی ناشی از جنگ تحمیلی اقتصادی بر مردم و احیای زندگی پساتحریم و کرونا، نیازمند دولتی با سرمایه اجتماعی بالا و اعتماد روزافزون‌ شده بین جامعه، مردم و دولت هستیم.

برای امروز ایران و فردای ایران، ‌مشارکت امری حیاتی است

وی افزود: در صورت مشارکت غیرحداکثری، دولتی که پشتوانه اعتماد اکثریت جامعه را نداشته باشد، برای حل مسائل درهم ‌تنیده داخلی و خارجی ، دچار مشکل خواهد شد. بنابراین برای امروز ایران، برای فردای ایران، ‌مشارکت، امری حیاتی است.

سخنگوی دولت در دفاع از عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم یادآور شد: آنچه در این روزها در گفت‌وگوهای سیاسی به چشم نمی خورد و به طور عجیب، آگاهانه و عامدانه توسط برخی ها دچار فراموشی شده، جنگ بزرگ اقتصادی و توام شدن آن با پاندمی کرونا است. پیش از این نیروهای مخالف جمهوری اسلامی و برانداز،  در یک برنامه حساب شده با این تئوری که انباشت پدیده های منفی ناشی از تحریم و کرونا، منجر به عصیان توده های در مرز استیصال می شود بطور آگاهانه تحریم را به محاق برده و دستاوردهای دولت و ملت زیر سوال می بردند.

ربیعی با بیان اینکه در این سالها به طور عجیبی، برخی جریانهای داخلی، چشم و زبان خود را در دیدن و بیان مصائب جنگ تروریستی بسته اند، اظهار کرد: اما به نام حقیقت باید از مخوف ترین جنگ اقتصادی در قرن معاصر علیه زندگی ، معیشت و رفاه یک ملت و دولت در حال توسعه به درستی سخن گفته شود. این تحریف فقط ندیدن تلاش های یک دولت نیست بلکه نادیده انگاشتن یک مقاومت عظیم مردمی است.

برخی برای اثبات خود، چیزی جز تخریب دولت نیافته اند

وی ادامه داد: امروز، برخی برای اثبات خود، ظاهرا چیزی جز نفی انگاری و تخریب دولت را نیافته اند. برای روشن شدن موضوع و تبیین درست باید کارنامه ۸ ساله دولت را در دو فصل مرور کرد. ارزیابی ۸ ساله دولت، بدون توجه به آثار جنگ اقتصادی مثل آن است که اداره کشور و مدیریت کشور در دهه ۶۰ را بدون آثار جنگ تحمیلی ارزیابی کنیم.

سخنگوی دولت با اشاره به وضعیت آغاز به کار دولت در سال ۹۲ و چهار سال بعد آن، یادآور شد: آغاز به کار دولت با رکود تورمی بی سابقه و انزوای مطلق در عرصه بین المللی همراه بود، به طوری که رشد اقتصادی در سال ۹۱ و ۹۲ به ترتیب ۷.۷ منفی و منفی ۰.۳ درصد و نرخ تورم به ترتیب به ۳۰.۶ و ۳۴.۷ درصد رسیده بود. تدابیر دولت یازدهم در همان شش ماه اول باعث شد تا سال ۱۳۹۳ ، سال خروج از رکود همراه با افت شدید نرخ تورم باشد؛ به طوری که در آن سال، نرخ تورم به ۱۵.۶ درصد و نرخ رشد اقتصادی به ۳.۲ رسید. این در حالی بود که مذاکرات هسته ای در جریان بود و هنوز توافق هسته ای به سامان نهایی نرسیده بود.

ربیعی ادامه داد: در حالی که کشور پس از چند سال طوفانی، با تدابیر دولت در مسیر ثبات و رونق قرار داشت ، یکباره از نیمه دوم سال ۹۳ ، جهان با افت شدید و به نوعی بی سابقه قیمت جهانی نفت روبرو شد. قیمت نفت که برای قریب به یک دهه ، در محدوده ۸۰ تا ۱۰۰ دلار در نوسان بود، به یک باره و در عرض چند ماه به ۳۰ دلار در هر بشکه سقوط کرد. بسیاری از کشورهای نفتی نتوانستند در برابر این شوک مقاومت کنند و بسیاری دچار رکود اقتصادی و برخی دچار تورم شدید شدند.

وی با بیان اینکه سال ۹۴ برای دولت که در کوران مذاکرات هسته ای قرار داشت، سال بسیار سختی بود، تاکید کرد: با این حال، با تدابیری که اتخاذ شد، موفق شدیم با کمترین آثار رکودی و تورمی، از این بحران جدید نیز عبور کردیم و عملا این فشار سنگین در سال ۹۴ را فقط دولت احساس کرد.

سخنگوی دولت یادآور شد: در مجموع، علیرغم همه تنگناها و محدودیتها، دولت تدبیر و امید موفق شد طی سالهای ۹۳ تا ۹۶ ، یکی از دوران طلایی اقتصاد ایران در نیم قرن اخیر را رقم بزند. متوسط تورم در بازه سالهای ۹۳ تا ۹۶ ، یازده و نیم درصد بود و نزدیک به دو سال از این دوره تورم تک رقمی در کشور، تجربه شد.

ادامه دارد...