در این مطلب قصد داریم تا با مهم ترین عوامل تاثیرگزار بر روی قیمت ارزهای دیجیتال آشنا شویم و به مهم ‌ترین آن‌ ها اشاره کنیم.

عوامل موثر بر قیمت بیت کوین و ارزهای دیجیتال چه هستند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

از سال ۲۰۰۹ که بیت کوین بر روی شبکه‌ ی بلاک چین ایجاد شد تا به امروز، این بازار مالی دچار نوسانات بسیار شدید قیمتی شده و عوامل متعددی در بالا رفتن و افت قیمت ارزهای دیجیتال تاثیر گذار بوده است. هیچ کس انتظار این را نداشت که بیت کوین سقف ۶۴ هزار دلاری را از خود به جای بگذارد. تغییرات قیمتی این ارز دیجیتال در دو سال اخیر چندین برابر شده و این رقمی فوق العاده است. همین ابر سبب شد سرمایه گذاران زیادی این بازار مالی را برای سرمایه گذاری و معامله گری انتخاب کنند.

در این مطلب قصد داریم تا با مهم ترین عوامل تاثیرگزار بر روی قیمت ارزهای دیجیتال آشنا شویم و به مهم ‌ترین آن‌ ها اشاره کنیم.

اگر قصد سرمایه گذاری و کسب در آمد در بازار های مالی ارز دیجیتال را دارید، می توانید با شرکت در دوره های آموزشی جامع ارزهای دیجیتال به کسب مهارت و دانش معامله گری در این بازار بپردازید.

ارزهای دیجیتال قیمت ثابتی ندارد و در طول زمان دست خوش تغییراتی خواهند شد. ( به جز استیل کوین ها ) و عوامل متعددی در کاهش و افزایش قیمت یک ارز دیجیتال موثر است.

سه عامل موثر و مهم در نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال:

۱- سیستم عرضه و تقاضا:

سیستم عرضه و تقاضا را یکی از مهم ترین دلایل اثر گذاری بر روی قیمت یک ارز دیجیتال می توان نام برد. سیستم عرضه و تقاضا یک فاکتور ساده ی اقتصادی است که بر روی قیمت بسیاری از کالا ها موثر می باشد و محدود به بازار های مالی نمی شود. هر چه تعداد کم تر و محدودی از یک کالا موجود باشد، با افزایش تقاضا قیمت آن کالا افزایش پیدا خواهد کرد. خصوصا کالاهایی که تعداد آن ها محدود است و طی فرایندی پیچیده و خاص وارد بازار میگردند. مانند فلزهای گران بهایی که از معدن ها استخراج می شود به عنوان مثال طلا، به دلیل عرضه‌ی محدود آن، با کاهش موجودی در بازار قیمت آن بالا رفته و با افزایش قیمت همراه خواهد شد. برخی از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین نیز تعداد محدودی از آنها موجود است، پس با افزایش تقاضا در بازار، از تعداد آن کاسته شده و قیمت آن افزایش پیدا خواهد کرد. در تحلیل تکنیکال نیز با استفاده از این اصل، تحلیل گران به بررسی و پیش بینی بازار می پردازند.

image_a96476af2158171b228e1230a28f56867fb058dd

۲- فاکتور های اجتماعی و فعالیت رسانه‌ها از جمله رسانه‌های خبری:

فاکتور های اجتماعی از جمله عوامل تاثیرگزار بر روی ارز های دیجیتال می باشد که احساسات سرمایه گذاران بازار ارز های دیجیتال را مورد هدف خود قرار می دهد. مثالی در این مورد خواهیم زد تا برایتان روشن تر شود. اظهار نظرات افراد مشهور و معروف در مورد ارز های دیجیتال که دارای مقامی می باشند، احساسات کاربران در بازار مالی را مورد هدف قرار می دهد، آن‌ ها میتوانند باعث ایجاد شک و تردید در میان سرمایه گذاران شوند و یا هیجان کاذب به سرمایه گذاران تزریق کنند. همین امر سبب واکنش های احساسی و هیجانی در میان معامله گران شده و اقدام به خرید و یا فروش دارایی خود کنند. با این حال تحلیل گران بازار های مالی معتقد هستند که احساسات و هیجانات مردم در کوتاه مدت، امری طبیعی است. برای مشاوره و سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال به وبسایت آکادمی علی ربیعی مراجعه کنید.

ارزهای دیجیتال به علت طیف گسترده ای از مردم که از سرتاسر دنیا در این بازار معامله گری میکنند و باز بودن آن در ۲۴ ساعت شبانه روز و هر روزی در هفته، نوسانات زیادی را تجربه خواهد کرد. اخباری که در اینترنت منتشر می شود که گاه از ارزهای دیجیتال ( مانند بیت کوین ) حمایت میکنند و یا آن را کلاه برداری می خوانند ( مانند اظهار نظر ترامپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده‌ی آمریکا ) و موارد مشابه می تواند تاثیر بسزایی بر روی قیمت ها بگذارند. مثلا خبر خرید گسترده‌ی بیت کوین توسط شرکت تسلا و قبول بیت کوین به عنوان یک روش پرداختی، باعث افزایش چشم گیر این ارز دیجیتال شد و قیمت آن به ۴۵ هزار دلار رسید.

اما چندی بعد ایلان ماسک در توییتی عنوان کرد که دیگر بیت کوین را به عنوان یک روش پرداختی قبول نخواهد داشت و شرکت تسلا تمام داریی بیت کوین خود را به فروش رسانده است. این خبر باعث کاهش چشم گیر این ارز دیجیتال شد و بیت کوین را تا محدوده ی ۳۰ هزار دلار نیز رساند!

image_8d7317b7078e0a316ba8d43c27874c90b2736ed5

۳- نهنگ ها و تاثیر آن‌ها بر نوسانات بازار:

از مهم ترین علل های نوسانات شدید بازار رمزارز ها می توان به خرید و فروش گسترده‌ی نهنگ ها اشاره کرد‌. نهنگ ها افرادی هستند که مقداری زیادی دارایی از یک ارز دیجیتال را در اختیار دارند و گاهی اقدام به فروش تمام دارایی ارزی خود میکنند و این امر سبب ریزش قیمت آن ارز دیجیتال خواهد شد. افزایش کالا و کاهش تقاضا و ایجاد شک و ترید میان عموم کاربران که فکر می کنند حجم زیادی از سرمایه در حال خارج شدن از شبکه است باعث کاهش قیمت یک ارز دیجیتال خواهد شد.

اگر قصد دارید در بازار ارزهای دیجیتال به سرمایه گذاری و کسب در آمد بپردازید، می توانید با شرکت در دوره‌های آموزشی ارزهای دیجیتال در سایت آکادمی علی ربیعی به یادگیری و کسب دانش معامله‌گری در این بازار مالی بپردازید.