میخاییل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین، از ساز و کار مالی ویژه تسهیل تجارت با ایران که رئیس جمهوری آمریکا خواهان آن شده است، استقبال کرد.

اولین واکنش روسیه به تصمیم بایدن در مورد ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اولیانوف روز پنجشنبه طی توئیت جدیدی در پاسخ به یک توئیت در مورد سخنان بایدن که حمایت آمریکا را از سرعت بخشی تراکنش های مالی برای خرید کالاها برای ایران از طریق ساز و کار مالی اعلام کرد، نوشت: ما از این رویداد استقبال می کنیم.

وی افزود: اما کانال سوئیسی (ساز و کار مالی) که در زمان حاضر سودمند است، امیدوارم در آینده نزدیک نیازی به آن نباشد. 

اولیانوف خاطرنشان کرد: اگر مذاکرات وین (در مورد برجام) نتایج مثبت داشته باشد، ایران می تواند پس از لغو تحریم ها، از منابع مالی خود بر اساس اراده اش برای خرید کالاهای مورد نظر استفاده کند. 

نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین این توئیت را در پاسخ به توئیت علی واعظ، مسئول بخش ایران در اندیشکدهٔ «گروه بین‌المللی بحران» نوشت که به نقل از خبرگزاری رویترز خاطرنشان کرده بود که بایدن روز سه شنبه از سرعت بخشی تراکنش های مالی لازم برای خرید مقادیر زیاد مواد غذایی و دارو برای ایران از طریق کانال سوئیس حمایت کرده بود.  

همزمان با تداوم تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی آمریکا علیه مردم ایران، جو بایدن در ملاقات با وزیر امور خارجه سوئیس، مدعی حمایت از کانال مالی کمک های بشردوستانه در قبال ایران شده است.

ایگناسیو کاسیس وزیر خارجه سوئیس روز گذشته پس از دیدار وی و رئیس جمهوری سوئیس با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در ژنو خاطر نشان کرد: ما باید مسئولیت چالش‌های جهانی را برعهده بگیریم.

وی در ادامه به فعالیت‌های میانجی میان ایران و آمریکا و همچنین اقدامات بشردوستانه در این راستا اشاره کرد و گفت: این مهم است که ما این مسیر را ادامه دهیم.

وزیر خارجه سوئیس بدون اشاره به تداوم تحریم های ظالمانه و ضدبشری دولت آمریکا علیه مردم ایران که مانع از حتی ارسال دارو برای بیماران صعب العلاج در ایران شده است، گفت که جو بایدن از ایفای نقش سوئیس در مسائل ایران قدردانی کرد و گفت که واشنگتن آماده حمایت از کانال بشردوستانه در این راستا برای ارسال کالا به ایران است.

در این ملاقات درحالی از کانال مالی سوئیس برای تسهیل کمک های بشردوستانه صحبت شده است که دولت جو بایدن همچنان تحریم های ضدانسانی اتخاذ شده در دولت های سلف خود علیه ایران را حفظ کرده است.

بایدن در حالی مدعی حمایت از کانال بشردوستانه تحت مدیریت سوئیس در قبال ایران شده که آمریکا همچنان در مسیر فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران گام برداشته و هنوز هیچ نشانه‌ای از کاهش فشار و تحریم های غیرقانونی که در دولت پیشین آمریکا اعمال شده، مشاهده نشده است.

ایران که برای بیش از یکسال با همه‌گیری کرونا مواجه بوده، در عین حال با چالش کمبود دارو و تجهیزات پزشکی به دلیل تحریم های غیرانسانی واشنگتن روبرو شد اما کاخ سفید نسبت به لغو تحریم ها برای انتقال دارو به ایران بی توجه بوده است.