ایرنا/ نخستین گزارش از جزئیات گزارش‌های دریافتی از طریق سامانه گزارش‌های مردمی تخلفات انتخابانی با عنوان «مردم ناظر» منتشر شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، به منظور ارتقای سلامت انتخابات و افزایش مشارکت مردمی در نظارت بیشتر و دقیق‌تر بر فرآیند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی و انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری، شورای نگهبان سامانه گزارش‌های مردمی تخلفات انتخاباتی به نام «مردم ناظر» را راه اندازی کرده است که اولین گزارش از جزئیات گزارش‌های دریافتی از طریق سامانه «مردم ناظر» به شرح زیر به اطلاع ملت شریف ایران می‌رسد:

از زمان آغاز رسمی فرآیند رای گیری تا ساعت ۱۰:۰۰ صبح روز جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ بیش از ۲۰۰۰ گزارش مردمی، در سامانه مردم ناظر ثبت شده است که بیشترین شکایات از تأخیر در آغاز فرآیند رأی دهی و کندی عملکرد دستگاه‌های الکترونیکی احراز هویت بوده است.

این گزارش‌ها بلافاصله پس از ثبت در سامانه توسط کارشناسان جهت پیگیری و بررسی بیشتر ارجاع شد و برخی نارسایی‌های ساعات اولیه رأی گیری با تلاش عوامل اجرایی و نظارتی برطرف شد.

گفتنی است در این دوره از انتخابات نیز همه مردم عزیز در کنار هزاران نفر از اعضای شبکه نظارت شورای نگهبان در انتخابات می‌توانند از طریق رصد عملکرد عوامل اجرایی و نظارتی، در تأمین سلامت انتخابات مشارکت کرده و زمینه برگزاری یک انتخابات سالم و قانونی با شکوه در روز جمعه ۲۸ خردادماه را فراهم نمایند.

مهمترین تخلفات انتخاباتی شامل اخلال در فرآیند رأی گیری، تبلیغات غیر مجاز، خرید و فروش رأی، تهدید یا تطمیع مردم در امر انتخابات، سوء استفاده از امکانات دولتی، جانبداری مجریان یا ناظران از داوطلبان و کوتاهی عوامل برگزاری انتخابات در انجام وظایف قانونی است که مردم می‌توانند از طریق سامانه «مردم ناظر» به شورای نگهبان گزارش نمایند.

چنانچه گزارش‌های ارسالی مردم بر اساس مواد قانونی، فاقد عنوان متخلفانه یا وصف مجرمانه باشد و یا بصورت کلی، مبهم و غیر مستند ارسال شده باشد قابلیت پیگیری نخواهد داشت.

گزارش‌های دریافتی پس از ارزیابی و صحت سنجی و احراز وقوع تخلف به مراجع ذی‌ربط ارسال خواهد شد و در فرآیند تأیید صحت انتخابات مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

این سامانه به آدرس mardomnazer.shora-gc.ir در دسترس مردم است.