روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در مطلبی با‌ اشاره به مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای ایران نوشت که ایرانی‌ها در این مذاکرات خواستار تعهدی کتبی شده‌اند که بر اساس آن هیچ دولتی از جمله آمریکا نتواند از توافق هسته‌ای خارج شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت ماه 1397 از برجام خارج شد و تحریم‌های شدیدی علیه ایران اعمال کرد.

یک مقام آمریکایی در این باره گفت: خواسته ایرانی‌ها در این زمینه منطقی است اما هیچ دموکراسی‌ای قادر به عملی کردن آن نیست. به‌نوشته نیویورک تایمز، برجام یک معاهده نیست و به همین دلیل جو بایدن رئیس‌جمهور کنونی آمریکا نیز مانند باراک اوباما هرگز قادر نخواهد بود دوسوم آرای سنا برای برجام را به دست آورد بنابراین توافق هسته‌ای با ایران یک توافق اجرایی خواهد بود که هر رئیس‌جمهوری در آمریکا می‌تواند از آن خارج شود درست مثل کاری که ترامپ انجام داد.

پیش از این نیز دیپلمات‌های غربی گفته‌ بودند که جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین به‌دنبال دریافت ضمانت‌هایی است مبنی بر اینکه تجربه خروج آمریکا از برجام در دوران رئیس‌جمهور قبلی آمریکا مجدداً تکرار نخواهد شد.

منابع مطلع از روند گفت‌وگوهای جاری در شهر وین به پایگاه خبری ـ تحلیلی «دیپلماتیک» گفته‌اند این موضوع در زمان حاضر یکی از محورهای اختلاف در این مذاکرات است و ایالات متحده قادر به ارائه چنین تضمینی نیست.

نکته قابل تامل اینکه 23 روز قبل از تصویب برجام در نشست شورای بررسی برجام در شورای روابط خارجی، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤال فواد ایزدی استاد دانشگاه درباره ضمانت اجرایی برجام و چگونگی التزام رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا به این توافقنامه با خنده گفته بود : رئیس‌جمهور بعدی آمریکا (ترامپ) «نمی‌تواند» از برجام خارج شود چرا که اگر خارج شود مقبولیت خود را از دست خواهد داد.

برای تصمیم‌گیری و مشورت درباره توافق به پایتخت‌ها بازمی‌‌گردیم

خبر دیگر اینکه نشست کمیسیون مشترک برجام به منظور جمع‌بندی ششمین دور مذاکرات وین در راستای احیای برجام عصر دیروز (یکشنبه) با حضور هیئت‌های ایران و گروه ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپا در گرندهتل شهر وین برگزار شد.

این نشست به ریاست «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد و طی آن روسای هیئت‌ها ضمن ابراز خرسندی از تلاش‌های مستمر و فشرده تیم‌های کارشناسی، نتایج گفت‌وگوهای دور جاری را مورد ارزیابی مشترک قرار دادند.

«سیدعباس عراقچی» رئیس ‌هیئت مذاکره‌کننده ایرانی در این نشست، ضمن ‌اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در این دور‌ از مذاکرات به‌ویژه در مورد پیش‌نویس متون مذاکراتی، عنوان کرد که موضوعات مهم باقی مانده نیازمند تصمیم‌گیری‌های جدی در پایتخت‌ها خصوصا در کشورهای طرف مذاکره است.

وی‌ از طرف‌های مذاکره خواست تا با جدیت و اراده قوی جهت حفظ و احیای برجام، با واقع‌بینی تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان ضمن تأکید بر این موضوع که بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک هستیم، ابراز امیدواری کرد که در دور آتی مذاکرات بتوان به توافق دست یافت، گرچه نمی‌توان آن را تضمین کرد.

انتظار داریم ایران و آژانس

به توافق برسند

همچنین «انریکه مورا» نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات احیای برجام در وین نیز دیروز یکشنبه گفت، امیدوار است ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به توافق برسند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، مورا در جمع خبرنگاران گفت، ادامه مذاکرات احیای برجام بین طرف‌های برجام و آمریکا، به آینده موکول می‌شود تا نمایندگان این کشورها جهت رسیدن به جمع‌بندی به پایتخت‌های خود بازگردند. این دیپلمات اروپایی بدون ارائه زمان مشخص برای از سر گیری مذاکرات گفت، در این ۶ دور مذاکره پیشرفت‌هایی حاصل شده و کشورهای شرکت‌کننده، هنگام بازگشت به وین نظر روشن‌تری درباره نحوه انعقاد توافق خواهند داشت.

او همچنین گفت انتظار دارد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران بتوانند با یکدیگر به تفاهم برسند و توافق نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران که ۲۴ ژوئن (۳ تیر) منقضی خواهد شد، بار دیگر تمدید شود