وقتی موتور هواپیمای آموزشی دچار مشکل شد، خلبان تصمیم به فرود اضطراری در بیابان‌های خراسان‌شمالی گرفت اما این فرود موفقیت‌آمیز نبود و حادثه تلخی رقم خورد.

سقوط هواپیمای آموزشی؛ فوت استادخلبان و دانشجو در بجنورد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ظهر دیروز جواد فیروزکوهی‌فر، استادخلبان و مسئول عملیات شرکت فراسپهر‌ایرانیان در شهر بجنورد به همراه دانشجوی 27ساله‌اش سوار هواپیمای آموزشی شدند تا برای تمرین و آموزش از فرودگاه شهر بجنورد در خراسان‌شمالی به فرودگاه شهر کلاله در استان گلستان پرواز کنند.

استادخلبان 40ساله پیش از این ده‌ها بار با همین هواپیما پروازهای آموزشی را پشت سر گذاشته بود و دیروز نیز درحالی‌که شرایط برای پرواز آماده بود به همراه دانشجویش حامد محمدزاده سوار هواپیما شدند و لحظاتی بعد و پس از هماهنگی‌های لازم با برج مراقبت هواپیمای آنها از باند فرودگاه به پرواز درآمد.

در بین مسیر ارتباط استادخلبان با مرکز کنترل و رادار برقرار بود و به‌نظر می‌‌رسید تا ساعاتی دیگر هواپیما به مقصد برسد اما حدود ساعت13:40دقیقه بود که خلبان با مرکز کنترل تماس گرفت و از بروز ایراد در موتور هواپیما خبر داد. او موقعیت خود را در بیابان‌های حوالی شهرستان گرمه گزارش کرد و گفت که قصد دارد فرود اضطراری کند اما این آخرین تماس وی با مرکز کنترل پرواز بود و پس از آن هواپیما از صفحه رادار محو شد.

با گزارش این ماجرا به تیم‌های امدادی و درحالی‌که احتمال می‌رفت هواپیما دچار سانحه شده باشد، نیروهای هلال‌احمر راهی محلی شدند که خلبان موقعیت آن را اعلام کرده بود. ساعتی بعد آنها با دیدن لاشه هواپیما که در منطقه‌ای بیابانی سقوط کرده بود خودشان را به آنجا رساندند و درحالی‌که امیدوار بودند سرنشینان آن جان سالم به در برده باشند اما متأسفانه با اجساد هر دوی آنها روبه‌رو شدند.

یکی از استاد‌خلبان‌های شرکت فراسپهرایرانیان در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: هواپیمایی که دیروز دچار سانحه شد یک هواپیمای آموزشی سبک ایرانی و ساخت شرکت دانش‌بنیان درنا بود.

وی ادامه می‌‌دهد: این هواپیما در شرکت ما حدود 10سال سابقه پرواز دارد و از آن برای آموزش دانشجویان خلبانی استفاده می‌شود و خودم نیز تا‌کنون با آن هزاران ساعت پرواز کرده بودم و در همه این مدت سابقه خوبی داشت و با هیچ مشکلی روبه‌رو نشده بود. حالا هم مشخص نیست که چرا دیروز موتور آن دچار مشکل و باعث شده بود که خلبان تصمیم به فرود اضطراری بگیرد.

او می‌گوید: استادخلبانی که در این سانحه جانش را از دست داد، یکی از خلبان‌های حرفه‌ای و مسئول عملیات شرکت فراسپهرایرانیان بود که سابقه‌ و مهارت زیادی در پرواز با این هواپیما داشت و هم‌اکنون تیم‌های بررسی سوانح از تهران و مشهد راهی محل حادثه شده‌اند تا مشخص شود که علت این حادثه چه بوده است.

در همین حال سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز با اشاره به سقوط مرگبار این هواپیما و کشته شدن 2سرنشین آن در این حادثه گفت: شرکت مورد نظر در بجنورد و با مجوز سازمان هوایی کشور فعالیت می‌کند. همچنین بررسی‌ها برای مشخص شدن علت این حادثه مرگبار آغاز شده است.