رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: ما آزادی داریم، آزادی ما الگو و نمونه است اما آزادی نظارت مردم جهت شفافیت امور مربوط بر مسئولان و پاسخگویی آنها به مردم، نیاز به نهادینه شدن دارد. وی همچنین افزود با وجود بی‌کفایتی برخی مسئولان، مردم افتخار بزرگی را در این دوران سخت در ۲۸ خرداد ثبت کردند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

علیرضا زاکانی امشب در مراسم شکرانه پیروزی آیت‌الله رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری در جمع مردم تبریز که در محوطه ارک تبریز برگزار شد، اظهار داشت: انتخابات ۲۸ خرداد اولین انتخابات گام دوم انقلاب اسلامی بود، این انتخابات از چند جهت حائر اهمیت است، اولین نکته آن حضور با نشاط مردم در عرصه انتخابات بود که با وجود همه بدخواهان، دسیسه‌ها و تحریم‌کنندگان،مردم در انتخابات داخل و خارج از کشور،دست رد بر سینه تحریم‌کنندگان زدند.

وی افزود: با وجود بیماری کرونا، حداقل اهل علم ۱۲ درصد کاهش مشارکت را در پرتو این بیماری امری طبیعی می‌دانستند.

زاکانی گفت: با وجود فشارهای اقتصادی و فشارهای کمرشکنی که بر شما مردم عزیز طی اسن سالها گذشت، دلخوری‌هایی از قبال این فشارهای اقتصادی و بی‌محبتی‌ها برای شما مردم ایجاد شده بود که باعث شد زمینه برای برخی فراهم شود و دوری از صندوق‌های رای را به من و شما توصیه کنند اما با وجود بی‌کفایتی برخی مسئولان، مردم افتخار بزرگی را در این دوران سخت در 28 خرداد ثبت کردند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته دوم، انتخاب نامزدی از جبهه انقلاب، رادمردی فرهیخته و دانشمندی بزرگ و امتحان پس داده با کارنامه درخشان ۴۲ ساله در انقلاب اسلامی و یار و یاوری برای رهبر عزیزتر از جانمان بود.

 انتخابات ۲۸ خرداد منشاء یک تحول و یک تغییر اساسی 

وی تصریح کرد: انتخابات ۲۸ خرداد منشاء یک تحول و یک تغییر اساسی به فضل الهی در کشور خواهد شد لذا انتخاب و انتخابات برای ما یک هدیه بود که در دهه کرامت به دستان بزرگ حضرت علی ابن موسی رضا (ع) به ما عطا شد.

زاکانی خاطرنشان کرد: امروز ما نیازمند یک سلسه اقدامات هستیم، به هر حال این انتخابات بعد از ۴۲ سال با این شور و نشاط مردم و با این منتخب برگزار شد و یک پیام جدید را فراروی جهانیان گشود، جهانیان متوجه شدند که انقلاب اسلامی، انقلابی از جنس انقلاب‌های شکل گرفته اخیر و گذشته نیست، انقلاب اسلامی انقلابی است که در متن جامعه و گستره ایمان مردم و در فطرت انسان‌ها جای خود را باز کرده و از درون فطرت آنها می‌جوشد لذا بعد از 42 سال حضور قهرمانه شما مردم پای صندوق‌ها و انتخاب یک رئیس جمهور مکتبی یک پیام بزرگی برای جهان،منطقه و داخل کشور داشت.

باید شکاف‌های قبل از انتخابات را تبدیل به انسجام و یکپارچگی کنیم

وی افزود: حضور گسترده و شور و نشاط در انتخابات خود حامل پیامی است، ما باید شکاف‌های قبل از انتخابات را تبدیل به انسجام و یکپارچگی کنیم، باید از شرایطی که در گذشته داشتیم عبرت بیاموزیم و همه ملت در کنار هم بر محور نخبگان و شایستگان که الحمدالله در جامعه ما بسیار هستند، منشاء تحول و یک تغییر جدی در کشور باشیم.

زاکانی گفت: امروز در عرصه استقلال فرهنگی و اقتصادی با مشکل مواجه هستیم و خود این امر تهدیدی برای استقلال سیاسی است و ما نیازمند به پاخواستن و ایجاد زمینه استقلال اقتصادی و فرهنگی در کشورمان هستیم.

ضرورت نهادینه شدن آزادی نظارت مردم بر امور مربوط به مسئولان و پاسخگویی آنها به مردم

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما آزادی داریم، آزادی ما الگو و نمونه است اما آزادی نظارت مردم جهت شفافیت امور مربوط بر مسئولان و پاسخگویی آنها به مردم، نیاز به نهادینه شدن دارد.

وی خاطرنشان کرد: ما اکنون صحبت از عدالت می‌کنیم اما با وجود فقر و فساد و تبعیض در جامعه،نمی‌توانیم داعیه عدالت داشته باشیم.

زاکانی گفت: امروز دولت آقای رئیسی و منتخب مردم اراده کرده به فضل الهی ریشه‌های فقر و فساد و تبعیض را در ایران خشک کند.

وی اضافه کرد: امروز حضور مسئولان باید توام با خودباوری با تبعیت از ولی‌امر مسلمین به عنوان یک افتخار بزرگ همچنین خدمت و نوکری شما مردم که بزرگ‌ترین و عزیزترین و در واقع  یادگار نسل‌های آزادیخواه در طول تاریخ تا به امروز هستید، باشد و با جدیت دنبال شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: امروز دولتمردان این کشور بر مبنای شایستگی در تبعیت از ولی خود و در خدمت به مردم می‌توانند استیفای حقوق کرده و در شکستن تحریم‌های ظالمانه دشمن با مقابله هوشمندانه و منطقی با آنها از یک سو و از طرفی با تکیه بر توان داخلی و خنثی‌سازی تحریم آن‌گونه عمل کنند که رفع مشکلات مادی و معنوی این کشور و عبور از موانع بزرگ را گام به گام به چشم خودمان ببینیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نیروهای انقلابی باید ید واحده باشند، اظهار داشت: امروز بعد از پیروزی آنقدری که نیازمند انسجام هستیم، صد برابر آن نیازمند انسجام برای خدمت به مردم هستیم،تازه کار آغاز شده و در پله اول قرار داریم، عده‌ای فکر نکنند کار تمام شده، امروز بعد از چهار رئیس جمهور شرایطی را تجربه می‌کنیم که یار و یاور واقعی ولایت پا به عرصه خدمت گذاشته است و باید نیروهای انقلاب یکپارچه شوند.

استفاده از فرصت‌های منطقه‌ای و جهانی برای خدمت به مردم

وی گفت: با تغییر رویکرد از خارج کشور و تکیه به توانمندی داخلی با یک خودباوری و ایمان همچنین تمسک به حبل‌المتین ولایت فقیه، باید برای یک آرمان بزرگ یعنی خدمت به مردم،توان خود را معطوف به داخل کشور کنیم و برای دستیابی به این امر از همه فرصت‌های منطقه‌ای و جهانی بهره بگیریم.

زاکانی تاکید کرد: آنچه فراروی ماست این است که با شایسته‌سالاری در کشور و با ایجاد زمینه نظارت مردم بر مسئولان و پاسخگو کردن آنها همچنین با حضور و قیام همگانی و مشارکت آنها در ساختن ایران اسلامی، با محور قرار دادن نخبگان و شایستگان در کشور، گامی بلند برای ساختن ایران اسلامی برداریم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: امروز انقلاب اسلامی یک تکلیف بزرگ در گام دوم برای من و شما و همه دلدادگان انقلاب و مملکت قرار داده است و آن هم این است که همه تلاشمان را بکنیم تا بعد از ۴۲ سال، گام اساسی برای ساختن کشوری که از نظر استقلال،آزادی کامل، عدالت موثر ، معنویت بالا و پیشرفت همه جانبه،در یک کلام ایران قوی و پیشرفته و الگو مطابق با خاستگاه انقلاب اسلامی برداریم.

وی افزود: ما باید برای ساخت کشورمان قیام کنیم، وظیفه اساسی ما آن چیزی است که 42 سال پای آن ایستاده‌ایم و امروز لازم است که برای نسل چهارم و پنجم انقلاب اسلامی حرکتی برای انتقال پیام انقلاب داشته باشیم تا بتوانیم به فضل الهی مسیر آینده را با تکیه بر همه قابلیت‌های 42 سال گذشته که به آن افتخار می‌کنیم،هموار کنیم.

 نماینده مردم قم در مجلس تاکید کرد: به فهم و بصیرت ملت خود می‌نازیم،با جدا کردن پلشتی‌ها و کسانی که با اشرافیت خودشان، با ایجاد زمینه رانت در کشور یک بیراهه ایجاد کردند، ضمن تبعیت از ولی‌امر مسلمین و خدمتگزاری شایسته به ملت، ان‌شالله شرایطی را فراهم خواهیم کرد که ملت رشید ایران اسلامی را بر بام جهان خواهیم نشاند.

 زاکانی با بیان اینکه تازه کار آغاز شده است، گفت: دولت مکتبی، خودباور و مردمی جناب آقای رئیسی خواهد توانست در گام دوم انقلاب اسلامی در کنار مجلس انقلابی،دستگاه قضایی فعال و همه نهادهای حاکمیتی و حکومتی در کنار مردم،شرایط کشور را  آن‌گونه تدبیر کنند تا با ظرفیتی خوب، اگر دولت فعلی این ظرفیت را با ۷۰ درصد حضور مردم تحویل گرفت و امروز با ۵۰ درصد ظرفیت تحویل می‌دهد، ما در آینده با تحول گسترده در کشور و نوکری مردم این ظرفیت ۵۰ درصد را تبدیل به ۸۰ درصد کنیم.

 ما بنا نداریم پیروزی در انتخابات را تبدیل به شکاف اجتماعی کنیم

نماینده مردم قم در مجلس با خطاب قرار دادن عملکرد اصلاح‌طلبان تصریح کرد: اگر کوتاهی شده،شماها کوتاهی کردید. اگر کم گذاشتید شما مثل اختاپوس به جان این کشور افتادید و امروز به جای پاسخگوی به ملت انشاء می‌خوانید، این غلط و اشتباه است، ما بنا نداریم رفتارهای غلط شما در گذشته را تکرار کنیم، ما بنا نداریم پیروزی در انتخابات را تبدیل به شکاف اجتماعی کنیم.

مردم سالار و آقای ما هستند

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی به ما یاد داده است که همه داشته‌هایمان برای مردم است و مردم‌ سالار و آقای ما هستند.

زاکانی گفت: در ۴۰ روز آینده با حضور یک دولت مکتبی، تجربه جدید و شیرینی را خواهیم داشت.