پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری/ دویست و سی و ششمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت روز یکشنبه به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور برگزار شد و در ابتدای جلسه گزارش سازمان برنامه و بودجه درباره «تحقق وعده‌های مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری در سفرهای استانی» مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

گزارش رئیس جمهور از دستاوردهای دولت در سفرهای استانی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در این گزارش که در سرفصل‌های مختلف ارائه شد، اقدامات انجام گرفته در دو بخش تکمیل طرح‌های نیمه تمام و وعده‌های معوق مانده از دولت‌های گذشته و به بهره‌برداری رسیدن طرح‌های آغاز شده در این دولت، تشریح شد.

رئیس جمهور پس از ارائه این گزارش با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید از ابتدا رویکرد جدیدی به سفرهای استانی داشت،گفت:از ویژگی‌های مهم این سفرها در این دولت، انجام کارشناسی دقیق با نگاه آمایش سرزمینی و پرهیز از وعده ‌های غیرعملی بوده است.

روحانی با تاکید بر اینکه اقدامات دولت در سفرهای استانی مبتنی بر مطالعات توسعه‌محور، کاهش تعداد مصوبات و پرهیز جدی از مصوبات غیرکارشناسی ‌شده و آنی بوده است، افزود: حاصل این تصمیم مهم، ایجاد هماهنگی در طرح‌ها و افزایش چشمگیر میزان تحقق وعده‌ها بوده است. حاصل این رویکرد علاوه بر جلوگیری از تضییع منابع کشور در طرح‌های نیمه تمام این بود که اعتماد مردم استان‌ها به تحقق وعده‌های دولت افزایش پیدا کرد.

رئیس جمهور اظهار داشت: از دیگر تلاش‌های دولت که با اهتمام و جدیت انجام گرفت به سرانجام رساندن دستورات مقام معظم رهبری در سفرهای استانی ایشان بوده است که یکی از بارزترین نمونه‌های این امر، طرح آب‌های مرزی و زیرکشت بردن صدها هزار هکتار زمین در استان‌های خوزستان و ایلام بوده است.

روحانی گفت: در این سال‌ها، نتیجه عمل به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری را در سفرهای استانی شاهد بودیم که کشور توانست به تنهایی در برابر این حجم از فشارها مقاومت کند و اگر چه فشار و سختی زیادی نیز به مردم وارد شده است، اما در بدترین شرایط توانستیم حجم صادرات کشور را بالای 40 میلیارد دلار حفظ کنیم و ضربه اساسی آمریکا به درآمد ارزی کشور از صادرات نفت را به طور نسبی خنثی کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه اکثر مصوبات در استان‌ها عملیاتی و محقق شده است که این مساله تأثیر زیادی بر ارتقای سرمایه اجتماعی داشته و دارد، خاطرنشان کرد: در 3 سال گذشته با وجود همه فشارها، فعالیت‌های عمرانی کشور در استان‌ها متوقف نشد و از سویی سرمایه زیرساختی کشور در حوزه‌های مختلف ریل، آزادراه و سد جهش پیدا کرد و از سوی دیگر دسترسی مردم به مسکن، گاز، اینترنت و بیمارستان با رشد بی‌سابقه‌ای افزایش یافت.

روحانی با تاکید بر اینکه ارزش این دستاوردها زمانی روشن‌تر می‌شود که بخش عمده‌ای از این خدمات در زیر آتش سخت‌ترین تحریم‌ها در دوره جنگ اقتصادی انجام شده است، پژوهشگران و تلاشگران رسانه‌ای را به بازگو کردن واقعیت‌های جنگ اقتصادی و پیروزی بر آمریکا در این جنگ دعوت کرد.