ایلنا/ نشنال اینترست در تحلیلی تاکید کرد که مذاکره‌کنندگان ایالات متحده بهتر است عاقل باشند و با در نظر گرفتن انگیزه‌هایی که به تهران پیشنهاد می‌دهند، محتاطانه عمل کنند.

توصیه رسانه غربی به آمریکایی ها درمواجهه با مذاکره کنندگان ایرانی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
k ٢.٤
٢

 

ایلنا/ نشنال اینترست در تحلیلی تاکید کرد که مذاکره‌کنندگان ایالات متحده بهتر است عاقل باشند و با در نظر گرفتن انگیزه‌هایی که به تهران پیشنهاد می‌دهند، محتاطانه عمل کنند.

نشنال اینترست در گزارشی با اشاره به انتخابات ایران و مذاکرات وین نوشت: انتخاب ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب ایران، از سخت‌تر سیاست خارجی تهران خبر می‌دهد، مذاکرات در وین پیرامون توافق هسته‌ای معروف به برجام حتی ممکن است شانس کمتری برای توافق در روزهای اخیر داشته باشد توافقی که دونالد ترامپ آن را پاره کرد و بعد از خروج از این توافق به اعمال تحریم‌ها علیه ایران پرداخت و ایران در واکنش به تحریم‌های آمریکا علیه ایران به کاهش تعهدات خود پرداخت و تولید اورانیوم را افزایش داد.

در ادامه این گزارش آمده است: منتقدان برجام خواستار یک توافق جدید و جامع‌تر به جای بازگشت به شرایط محدود برجام هستند تا امکان این که ایران به سلاح برسد را برای همیشه از بین ببرد، با این حال، هیچکس نباید تصور کند که داشتن سلاح هسته‌ای هدف ایران است.

نشنال اینترست با اشاره به اینکه تاریخ نشان می‌دهد که بسیاری از کشورها فناوری‌های پیشرفته هسته‌ای  را می‌خواهند اما ممکن است خواهان بمب هسته‌ای نباشند، تصریح کرد: دلایلی وجود دارد که برخی معتقدند ایران نیز بدون توجه به تصمیمات ایالات متحده در مورد تحریم‌ها و حتی مدت‌ها پس از پایان برجام، ممکن است حداقل در آینده قابل پیش‌بینی به دنبال سلاح هسته‌ای نباشند. بنابراین، مذاکره‌کنندگان ایالات متحده بهتر است عاقل باشند و با در نظر گرفتن انگیزه‌هایی که به تهران پیشنهاد می‌دهند، محتاطانه عمل کنند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: به همه این دلایل، کشورهای دارای فناوری هسته‌ای غالباً عجله‌ در ساخت سلاح هسته‌ای را به نفع خود نمی‌دانند. ایران نیز احتمالاً عجله زیادی نخواهد کرد تا بتواند پتانسیل هسته‌ای خود را به یک زرادخانه واقعی تبدیل کند. با این وجود، اگر با تهدیدهای قریب‌الوقوع روبرو شود‌، ممکن است محاسبه دیگری انجام دهد. اگر ایالات متحده بقای ایران را تهدید کند، این ممکن است تمایل تهران را برای حرکت سریع به سمت ساخت سلاح‌های هسته‌ای به منظور نشان دادن قدرت یا جلوگیری از حمله، به طور قابل توجهی افزایش دهد. بنابراین، تهدیدهای نظامی با هدف جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای می‌تواند از قضا نتیجه‌ای را تحمیل کند که واشنگتن سال‌ها تلاش کرده است از آن جلوگیری کند.