وزیر امور خارجه در اظهارنظری تأمل‌برانگیز از همزمان کردن اقدامات واشنگتن و تهران جهت اجرای کامل تعهدات برجامی سخن گفت. این در حالی است که اولا این آمریکا بود که از برجام خارج شد و ثانیا، این رویکرد، بازی در پازل طرف عهدشکن است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کیهان: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در مصاحبه‌ای تصریح کرد که می‌توان مکانیسمی را برای هماهنگ‌سازی و همزمان کردن اقدامات واشنگتن و تهران جهت اجرای کامل تعهدات برجامی به کار گرفت.

ظریف در مصاحبه‌ای اختصاصی با سی‌ا‌ن‌ان گفت: «لازم است دولت آمریکا به برجام برگردد و ایران آماده خواهد بود فوراً [این اقدام] را پاسخ دهد. زمان، مهم نیست، مسئله این است که آیا ایالات متحده -دولت جدید [آمریکا]- می‌خواهد سیاست‌های شکست‌خورده دولت ترامپ را دنبال کند یا نه.» کریستین امان‌پور پرسید آیا ممکن است از مکانیسمی برای حل و فصل اختلافات بر سر اینکه کدام طرف باید نخست به برجام برگردد استفاده کرد. ظریف گفت: می‌توان مکانیسمی برای همزمان‌ کردن یا هماهنگ‌ کردن آن (بازگشت ایران و آمریکا به برجام) داشت.

اظهارنظر تأمل‌برانگیز ظریف درباره همزمان کردن اقدامات ایران و آمریکا جهت اجرای کامل تعهدات، در حالی است که این آمریکا بود که از برجام خارج شد. در حال حاضر نیز ایران هیچ اصرار و عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد، بلکه مطالبه اصلی و البته منطقی ایران، رفع تحریم‌ها از سوی آمریکاست و این وظیفه آمریکا و اروپا است که طبق تعهد خود در برجام، تمامی تحریم‌ها را لغو کنند.

به عبارت دیگر، اگر تحریم‌ها برداشته شد، بازگشت آمریکا به برجام معنا می‌دهد و البته مسئله خسارت‌ها که جزو مطالبات ایران است در مراحل بعدی دنبال خواهد شد.

بر همین اساس اظهارنظر آقای ظریف درباره همزمان کردن اقدامات واشنگتن و تهران جهت اجرای کامل تعهدات برجامی، بازی در پازل طرف عهدشکن است.

ظریف در بخش دیگری از این مصاحبه به سؤال «کریستین‌ امان‌پور» که گفت مصوبه مجلس شورای اسلامی ایران در صورت اجرایی شدن ناقض تعهدات ایران در برجام خواهد بود اینطور پاسخ داد: «آن اقدامات، نقض تعهدات ما نخواهد بود، بلکه بخشی از روند کاهش تعهدات ما خواهد بود؛ چون اینها تعهدات داوطلبانه‌ای بودند که ما به آنها پایبند شدیم.

وی افزود: بازرس‌های آژانس اخراج نخواهند شد، بلکه بازرسی‌های آژانس محدود می‌شوند، چون همان‌طور که می‌دانید در حال حاضر ایران تحت شدیدترین مکانیسم‌های نظارتی آژانس نسبت به هر جای دیگر دنیا قرار گرفته است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها و بارها در ایران بازرسی انجام داده و ما این را محدود خواهیم کرد.»

وزیر امور خارجه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا به طور کامل تعهداتش در توافق هسته‌ای را اجرا کرد و به کشورهای اروپایی که وعده جبران آثار این خروج را می‌دادند برای عمل به تعهداتشان فرصت دارد.یک‌سال بعد که دولت‌های اروپایی نتوانستند به تعهداتشان عمل کنند جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد طبق مفاد مندرج در توافق هسته‌ای طی چند گام تعهداتش در توافق هسته‌ای را کاهش خواهد داد.

ظریف خاطرنشان کرد: ایران از آن زمان به بعد تعهداتش به محدودیت‌های مندرج در برجام در زمینه غنی‌سازی، میزان ذخائر اورانیوم و تحقیق بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته کنار گذاشته است. تهران علاوه‌بر این کار بر روی یک خط مونتاژ جهت ساخت اورانیوم فلزی را هم از سر گرفته است.