جوان آنلاین: حشدالشعبی در واکنش به حمله جنگنده‌های امریکایی به پایگاه نیرو‌های مقاومت عراق در مرز با سوریه اعلام کرد که از این به بعد، پرنده‌های متخاصم امریکا در عراق امنیت نخواهند داشت: «از این پس جنگ ما با اشغالگر امریکایی نامحدود خواهد بود.»

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه‌های مقاومت عراقی در یک بیانیه مشترک گفته‌اند که از امریکا انتقام خواهند گرفت. حوالی ساعت یک بامداد دو شنبه جنگنده‌های اف-۱۵ و اف-۱۶ امریکایی با دستور مستقیم جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا به مواضع حشدالشعبی در منطقه البوکمال در مرز سوریه و عراق حمله کردند. در این شبیخون شبانه، بر اساس گزارش پایگاه خبری النجبا چهار نفر از تیپ ۱۴ الحشد و گردان‌های سیدالشهدا شهید شدند. خبرگزاری سانا از خسارات مادی به منازل مسکونی و غیرنظامی خبر داده و گفته که یک کودک شهید و سه تن زخمی شده‌اند.

وزارت دفاع امریکا با انتشار بیانیه‌ای ضمن قبول مسئولیت این حمله تأیید کرده که جنگنده‌های امریکا به دستور «جو بایدن» حملات دقیقی را به مناطقی در البوکمال در مرز سوریه و عراق انجام داده‌اند. وزارت دفاع امریکا همچنین گفته انبار‌های سلاح نیرو‌های مقاومت عراق را بمباران کرده و این حمله را در حمایت از نظامیان امریکایی مستقر در عراق انجام داده است: «ارتش امریکا به دعوت دولت عراق و برای جنگ با داعش در این کشور حضور دارد و انجام این حملات یک پیام بازدارنده برای محدود کردن خطرات علیه نظامیان امریکایی است.»‌جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت این حملات نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور بایدن در محافظت از پرسنل امریکایی جدی است. کربی گفت که بایدن دستور داده اقدامات نظامی بیشتری برای پاسخ به حملاتی که منافع امریکا در عراق را هدف قرار می‌دهد، انجام شود. به گفته کربی، «ایالات متحده اقدامات لازم و مناسب را برای کاهش خطرات تشدید اوضاع انجام داده است، اما این یک پیام بازدارنده، روشن و بدون ابهام است.»

خشم از رژه قدرت

حمله سحرگاه دو شنبه امریکا بعد از حمله سه پهپاد انتحارى به چند ساختمان در نزدیکى کنسولگرى امریکا در اربیل انجام شده، حمله‌ای که به گفته بی‌بی‌سی، دست کم ۱۱ بار در سه ماه گذشته تکرار شده و امریکایی‌ها تاکنون فقط یک بار به آن پاسخ داده‌اند. بی‌بی‌سی می‌گوید که حمله اخیر پهپادی به پایگاه امریکا در اربیل «از نگاه واشنگتن خط قرمز محسوب شده» ولی انجام این حمله به فاصله دو روز بعد از رژه نیرو‌های بسیج مردمی عراق در اردوگاه اشرف که مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در آن حشدالشعبی را «یک نیروی مردمی و فرزند عراق و دولت» توصیف کرد، نشان‌دهنده نگرانی فزاینده امریکا از تثبیت وضعیت حشدالشعبی در هفتمین سال تأسیس آن است. یحیی رسول، سخنگوی فرماندهی نظامی عراق حمله نیرو‌های امریکایی را «نقض آشکار و غیرقابل قبول حاکمیت عراق» خوانده و حشدالشعبی در اولین واکنش اعلام کرد که از امریکا انتقام خواهد گرفت. «علی الاسدی»، رئیس شورای سیاسی مقاومت اسلامی نجبا، با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: «به نظر می‌رسد رژه نظامی حشدالشعبی برای اشغالگر و دست‌نشانده‌هایش گران تمام شده و خشم آنان را برانگیخته است که برای جنایتی دیگر در کنار جنایات زشت سابق خود عجله کرده و نیرو‌های مرزبان حشدالشعبی را هدف بمباران قرار دادند.» او نوشت: «به اشغالگر می‌گوییم اقدام زشتی مرتکب شدی و تبعات حماقت خود را خواهی دید.»‌گروه مقاومت «کتائب سیدالشهدا» عراق هم اعلام کرد: «از این پس جنگ ما با اشغالگر امریکایی نامحدود خواهد بود و اولین گام این جنگ، هدف گرفتن پرنده‌های متخاصم آنان در آسمان عراق عزیز ماست.» گروه‌های مقاومت عراقی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرد که در برابر حضور نیرو‌های امریکایی در عراق سکوت نمی‌کنند و انتقام خواهند گرفت. در ادامه این بیانیه، ضمن اعلام اینکه نیرو‌های اشغالگر امریکایی امروز با حمله به نیرو‌های الحشد همچنان در حال ادامه دادن جنایات خود هستند، آمده که انتقام خون این شهدا از مرتکبان این جنایت زشت گرفته خواهد شد و به یاری خدا، دشمن طعم تلخ انتقام را خواهد چشید. همچنین یک منبع امنیتی بلندپایه در مقاومت عراق اعلام کرد: «جنایت حمله هوایی امریکا به مواضع گروه‌های مقاومت در مرز سوریه، بدون مجازات نخواهد بود. حکم انتقام صادر شده است و دشمن امریکایی مرگ را به چشمان خود خواهد دید. حمله در مقابل حمله است و اقدامات آتی شدیدتر خواهد بود.»

در میان سیاستمداران عراق نیز، حمله امریکا با واکنش تند روبه‌رو شد. یحیی رسول، سخنگوی مصطفی الکاظمی، فرماندهی کل نیرو‌های مسلح عراق حمله هوایی امریکا را محکوم کرده و آن را بر اساس تمامی منشور‌های بین‌المللی، نقض آشکار و غیرقابل قبول حاکمیت و امنیت ملی این کشور دانست. سید عمار الحکیم، رئیس جریان حکمت ملی عراق در واکنش به حمله هوایی امریکا به مواضع گروه‌های مقاومت در مرز سوریه گفت: نقض حاکمیت عراق را محکوم می‌کنیم و از دولت می‌خواهیم مسئولیت خود را در این خصوص به عهده بگیرد. ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری هم گفته که ادامه گفتگو با امریکا اتلاف وقت است.

فعالان شبکه اجتماعی توئیتر با ایجاد هشتگ حشدالشعبی، تجاوز آشکار و علنی امریکا علیه یک نیروی رسمی عراقی را محکوم کرده و خواستار پاسخ مناسب به این تجاوز شدند. یکی از فعالان نوشت: «مرگ بر امریکا مادر تروریسم در جهان.»‌فعال دیگری نوشت: «شهادت کرامتی برای ما از جانب خداوند است.»‌یک فعال دیگر نیز نوشت: «حشدالشعبی مایه سربلندی عراق است که توطئه‌های دشمن از جمله امریکا را نقش بر آب کرد.»

تردید در داخل کنگره

مشخص نیست که حمله امریکا به حشدالشعبی که با دستور مستقیم بایدن انجام شده، در داخل امریکا از حمایت دوحزبی برخوردار است یا نه. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا دیروز عصر اعلام کرد که حملات اخیر این کشور به پایگاه‌های حشدالشعبی حامل یک پیام مهم و محکم به این گروه‌ها بود. او گفت: «حمله هوایی اخیر به پایگاه‌هایی در سوریه و عراق، «یک پیام بازدارندگی به شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران و پاسخی به حملات آن‌ها به امریکایی‌ها بود». نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا نیز با دفاع از حمله تجاوزکارانه این کشور به مرز عراق و سوریه، گفت کنگره منتظر دریافت اطلاعیه رسمی و جزئیات بیشتر عملیات دولت است، ولی ایلهان عمر، عضو مجلس نمایندگان امریکا در پیامی توئیتری حمله هوایی امریکا به حشدالشعبی در مرز عراق و سوریه را محکوم کرد و نوشت: «این چرخه ثابت خشونت و مجازات یک سیاست شکست خورده است و هیچ‌یک از ما را امن‌تر نخواهد کرد.» ایلهان عمر اضافه کرد که کنگره امریکا در ارائه مجوز جنگ اختیار دارد و باید مورد مشورت قرار گیرد.