فرمانده کل سپاه پاسداران در هفته جاری از دستیابی سپاه به دانش ساخت پهپادهای قاره‌پیما خبر داد.

پهپاد جدید سپاه رودست جنگنده آمریکایی زد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سردار حسین سلامی گفت: ما تصمیم گرفته‌ایم در جهان در هر پدیده‌ای جزو کشورهای برتر جهان باشیم و امروز در بسیاری از حوزه‌ها جزو کشورهای برتر هستیم، ما پرنده‌های پهن پیکر بدون سرنشین داریم که هفت هزار کیلومتر پرواز می‌کنند و در هر نقطه‌ای فرود می‌آیند.

از مشخصات کلی که فرمانده کل سپاه در خصوص پهپاد مورد نظر ارائه داده، به نظر می‌رسد که احتمالا این پهپاد همان «پهپاد غزه» است که چندی پیش در حضور سردار سلامی و سردار حاجی‌زاده رونمایی شد و البته توضیح زیادی در مورد آن ارایه نشد.

نکته جالب توجه در خصوص برد پروازی اعلام شده این پهپاد اینکه؛ برد این پهپاد از برد هواپیماهای جنگنده راهبردی اف ۳۵ شرکت آمریکایی لاکهید مارتین هم بیشتر است.

بر این اساس؛ ایران همانطور که چندی پیش نیز رهبر انقلاب بدان اشاره داشتند، گرچه در برد موشکی قائل به برد زیر ۵۰۰۰ کیلومتر است اما در بخش هوایی خود را محدود نکرده و پرنده‌های هجومی خود را با برد بلند طراحی و تولید کرده است.

در حال حاضر به دلایل مختلف از جمله ارزانی، ریسک کمتر سرنگونی، سبک و غیر قابل شناسایی بودن پهپادها، کشورهای پیشرفته با سرمایه‌گذاری قابل توجه به سمت تولید این پرنده‌های راهبردی حرکت کرده‌اند و از این جهت ایران در ردیف یکی از قدرتمندترین تولیدکنندگان پهپادهای راهبردی قرار گرفته است.

این موضوع از چنان اهمیتی برخوردار است که ژنرال «فرانک مک کنزی» فرمانده تروریست‌های سنتکام (ستاد فرماندهی کل نیروهای ارتش آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا) روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین (۲۰ آوریل) در جلسه کمیته نظامی کنگره آمریکا، ایران را تهدیدی روزانه برای آمریکا و متحدانش در غرب آسیا دانسته و هشدار داده بود که استفاده ایران از پهپادهای کوچک و متوسط برای عملیات شناسایی و نیز حمله، بدین معناست که برای اولین بار از زمان جنگ کره، آمریکا فاقد برتری کامل هوایی به هنگام انجام عملیات است.

پهپاد جدید سپاه رو دست جنگنده آمریکایی زد /وحشت آمریکا و اسرائیل از پهپاد غزه

فرمانده سنتکام گفته بود: تا زمانی که ما نتوانیم شبکه‌ای از توانایی‌ها برای شناسایی و انهدام پهپادهای بدون سرنشین را توسعه دهیم، دست بالا را حمله‌کنندگان خواهند داشت.

اظهار عجز فرمانده بلندپایه ارتش آمریکا در برابر توانمندی پهپادی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بیان‌گر این واقعیت است که واشنگتن نیز به برآوردی واقعی از قدرت هوایی ایران رسیده و به طور قطع این رخداد می‌تواند در افزایش توان بازدارندگی ایران نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد.

می‌توان امیدوار بود که با انتشار تصاویر پرواز این پهپاد جدید سپاه و ارائه قابلیت‌های عملیاتی آن، مردم با شیرینی دستاورد بزرگ ‌دیگر دانشمندان حوزه دفاعی کشور آشنا شوند.

علاوه بر این، اظهارات اخیر فرمانده کل سپاه نشان می‌دهد که راهبرد دفاعی هوشمندانه جمهوری اسلامی با وجود تحریم چهل و چند ساله نیروهای مسلح ایران توانسته است با اتکاء به دانش و توان بومی، قدرت بازدارنده قابل توجهی را فراهم آورد که قابلیت دفاع همه جانبه در برابر هر تهدیدی را در اختیار نیروهای مسلح قرار داده است.

توان تکنولوژیک در نیروهای مسلح و تولید روزافزون دانش متناسب با پیشرفت روز افزون علم و فناوری در سطح جهان ضمن آنکه هم اکنون بخش قابل توجهی از نیازمندی‌های بخش غیر نظامی کشور را تامین می‌کند، می‌تواند به عنوان الگو در بخش‌های مختلف کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفته و موجب تسریع در روند تغییر روش‌های غیرکارآمد در حوزه‌های نیازمند به فناوری‌های پیشرفته و روزآمد شود