رسالت/ فارغ از کاربردهای نظامی و غیرنظامی پهپادها، رشد سریع فناوری‌ها در حوزه تولید و کاربرد آن‌ها در جهان، اهمیت و تأثیرگذاری آن بر معادلات و ایجاد قدرت بازدارندگی حتی برای بازیگران غیردولتی به صورت چشمگیری افزایش یافته است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

معصومه پورصادقی/ فارغ از کاربردهای نظامی و غیرنظامی پهپادها، رشد سریع فناوری‌ها در حوزه تولید و کاربرد آن‌ها در جهان، اهمیت و تأثیرگذاری آن بر معادلات و ایجاد قدرت بازدارندگی حتی برای بازیگران غیردولتی به صورت چشمگیری افزایش یافته است. به‌کارگیری پهپاد در منازعات غیروسیع و عمدتا از دو دهه پیش در منازعاتی که یک‌طرف آن دولت‌ها و    طرف دیگر آن گروه‌های کوچک‌تر مسلح و نظامی بوده، رواج داشت، در این منازعات دولت‌ها از پهپاد برای به اصطلاح «قتل‌های هدفمند» استفاده می‌کردند.   همین موضوع، مباحث حقوق بشری را در حوزه بهره‌برداری از پهپاد در منازعات نیز ایجاد کرده است که به‌ویژه بعد از ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا در بغداد، تبدیل به گزارشی کامل از این واقعه و ارائه آن به شورای حقوق بشر در شهریور سال گذشته شد.  امروزه پهپاد تبدیل به ستون‌های اصلی بسیاری از منازعات و جنگ‌ها شده است و با قاطعیت می‌توان گفت که پهپادها تعیین‌کننده بسیار مهمی در معادلات جنگ‌های آینده خواهند بود. این امر امروز هم اتفاق افتاده است اما با بهره‌برداری همزمان از فناوری‌های پهپادی و هوش مصنوعی، می‌توان پیش‌بینی کرد که این ابزار جنگی در آینده‌ای نزدیک جایگزین بسیاری از جنگ‌افزارهای انسان‌محور، سنگین، کم‌تحرک و گران‌قیمت خواهد شد.

 پهپادها بازیگران مهم و تأثیرگذار

 فناوری پهپادی تنها در امور نظامی نیست  بلکه به عنوان یکی از نسل‌های جدید فناوری‌ها برای خدمات‌رسانی معمول و رایج شهروندی نیز قابل بهره‌برداری هستند. این فناوری‌ها می‌تواند موجب پدیداری بسیاری از شاخه‌های پیشرفته فرعی شود و لذا نباید به فناوری‌هایی به صرف پرنده‌ای خدمات‌رسانی و مبارز از دور هدایت‌شونده، نگاه شود. 

اگر ربات‌ها  اربابان آینده روی زمین خواهند بود قطعا رهبران آینده آسمان‌های بالای سر ما خواهند بود و این موضوعی است که باعث شده بسیاری از کشورها در مسیر توسعه فناوری‌های مربوط به این حوزه، اقدام کنند.  

کشورمان نیز از بیش از دو دهه گذشته در رشدی شتابنده و با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی و البته غیرعادلانه، با اتکا  بر دانش و هوش جوانان ایرانی در بخش‌های مختلف در این حوزه پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته است که بسیاری از صاحب‌نظران و ناظران بر آن اعتراف دارند. این توانمندی بومی، موجب نگرانی بسیاری از کشورهایی شده که ایران در این حوزه هیچ وابستگی به آن‌ها ندارد و تحلیلشان از آینده این است که در جهان و در منطقه پرتنش خاورمیانه، چه با کاربردهای نظامی و چه کاربردهای غیرنظامی،آن‌ها بازیگرانی مهم و تأثیرگذار خواهند بود و قدرت بازدارندگی هم‌سان و بعضا نامتقارنی را در برابر جنگ‌افزارهای غول‌آسا، ایجاد خواهند کرد.

 تلاش برای محدود کردن قدرت و توانمندی   ایران

روز گذشته در خبرها مطلبی مبنی بر درخواست آمریکا و رژیم صهیونیستی برای محدود کردن قدرت و توانمندی ایران و برنامه‌های توسعه‌ای ایران در این حوزه، منتشر شد. بعد از مسائل موشکی، منطقه‌ای  و ادعاهای مرتبط با تروریسم و حقوق بشر، حالا سرفصل جدیدی به ادعاها و مطالبات زورگویانه این دو رژیم نسبت به کشورمان باز شده است. متأسفانه طی سال‌های اخیر و به‌ویژه با نهایی شدن برجام و نشان دادن اشتیاق بسیار زیاد برای انجام مذاکرات هسته‌ای، طرف‌های مقابل و همچنین برخی رژیم‌های منطقه‌ای، در قبال برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، لیستی بلندبالا از خواسته‌های زورگویانه خود را به صورت مرتب در رسانه‌ها و موضع‌گیری‌های خود مطرح می‌کنند تا ضمن جا انداختن آن در افکار عمومی بین‌المللی و ایجاد ترس و وحشت از ایران، امتیازات بیشتری از کشورمان در مذاکرات هسته‌ای بگیرند.  

با برگزاری مناظرات انتخاباتی و تأکید و اصرار‌های عجیب یکی از نامزدها مبنی بر تأثیر بی‌سابقه تحریم‌ها بر وضعیت اقتصادی و توان مالی و ذخایر ارزی کشور، حالا به نظر می‌رسد طرف‌های مقابل متخاصم با ملت و نظام به این باور قطعی رسیده‌اند که وقت مناسبی برای افزایش مطالبات و خواسته‌های ناحق از ایران است؛ آن‌ها احتمالا از مجموعه مناظرات به این نتیجه رسیده‌اند که وضعیت اقتصادی ایران در شرایطی است که ایران برای دستیابی به منابع مالی خود و پیدا کردن امکان مجدد فروش نفت، تن به هر خواسته و موضوعی برای مذاکره خواهد داد.

خواسته نامتعارف

پیام اشتباهی که به ویژه از سوی یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به صورت مرتب به طرف‌های خارجی داده شد و حالا شاهد تبدیل این پیام، به یک خواسته نامتعارف از کشورمان، هستیم.  حال باید گفت که توانمندی   بومی ایران همانند توان موشکی بخشی از حاکمیت و استقلال ایران است که مذاکره بر روی آن قطعا می‌تواند از خطوط قرمز هر دولتی با هر تفکر و اندیشه‌ای در دولت داری باشد.

 آمریکا و رژیم صهیونیستی خواهان کنترل قدرت پهپادی ایران در مذاکرات وین

رژیم صهیونیستی ادعا کرده است که ایران از قدرت نوظهور پهپادی خود که در سایه تحریم‌ها جهش چراغ خاموشی داشته برای فشار به آمریکا در مذاکرات استفاده می‌کند. 

این در حالی است که به نظر می‌رسد آمریکا وارد مذاکراتی سخت با ایران شده است و خود را ناچار به پذیرش شروط تهران درباره توافق هسته‌ای می‌بیند. لذا با همراهی رژیم صهیونیستی قصد دارد بر شکست خود سرپوش بگذارد و بهانه‌جویی‌های مختلفی را مطرح می‌کند.  همچنین خصومت آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه مردم ایران بر کسی پوشیده نیست؛ مردم ایران تجربه‌های ناخوشایندی از رفتارهای این دو رژیم در تمام سال‌های گذشته دارند. تمام تحریم‌ها و فشارهای آمریکا علیه مردم ایران در حوزه‌های مختلف و با بهانه‌های مختلف، نه برای حمایت از مردم ایران است که تمام و مطلقا با هدف حمایت از رژیم صهیونیستی در منطقه خاورمیانه است. سابقه و حافظه تاریخی ایران موردی را به‌خاطر ندارد که ایده و پیشنهادی از سوی آمریکایی‌ها ارائه شده باشد که نفع مردم و منافع ملی ایران در آن لحاظ شده باشد.  

در بیان درخواست‌ها و زیاده‌خواهی‌هایشان همواره چیزی جز از پا در آوردن نظام و شکستن مقاومت مردم ایران را دنبال نکرده‌اند. آن‌ها با هر سیگنال مثبتی از سوی ایران، گستاخی‌شان را بیشتر کرده‌اند.  

از سوی دیگر نیز دولت منتخب و تیم سیاست خارجی باید از هم‌اکنون و متناسب با عرف و رویه‌های معمول مسائل بین‌المللی، این پیام صریح را به طرف مقابل بدهد که باز کردن پرونده این موضوع در مذاکرات هسته‌ای، همان پیام صریحی را دارد که رئیس‌جمهور منتخب در اولین کنفرانس خبری خود در پاسخ به سؤال «احتمال دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا» گفت: خیر.