ایرنا/ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تذکرات شفاهی به مسوولان دولت دوازدهم و دولت آینده خواستار توجه به گزیش افراد کارآمد در بخش‌های مهم و رفع مشکلات حوزه‌های کشاورزی، نیرو، اقتصادی، راه و شهرسازی و روستایی شدند.

روز پر تذکر نمایندگان مجلس؛ از مرگ خبرنگاران تا وضعیت دامداران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

درجلسه روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی تعدادی از نمایندگان انتظارت از دولت آینده و مشکلات حوزه انتخابی را در تذکر شفاهی مطرح کردند.

«صدیف بدری» نماینده مردم اردبیل در تذکری شفاهی با اشاره به حادثه دلخراش واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران محیط زیست در تاریخ دوم تیرماه گفت: آقای کلانتری نه تنها به شفاف‌سازی این موضوع نپرداخته بلکه با رفتارهایی خارج از عرف و اظهاراتی نسنجیده نمک به زخم خانواده‌های قربانی و شهروندان پاشید.

وی با اشاره به وضعیت فجیع آب و هوای کلانشهرها، ناتوانی در حفظ گونه‌های نادر حیوانی، مظلومیت و به شهادت رسیدن محیط‌بانان و جنگل‌سوزی‌های کشور گفت: آقای روحانی برای تسکین آلام مردم هم که شده به مدیریت غیرمسوولانه آقای کلانتری در سازمان محیط زیست کشور پایان دهید.

«احمد دنیامالی» نماینده مردم انزلی نیز در تذکری شفاهی به وزیر جهاد کشاورزی گفت: جهاد کشاورزی برای آبیاری اراضی کشاورزی پایین دستی نمی تواند یک طرح ارائه دهد، در حالی که بعد از این همه سال، باید بتوانیم شبکه‌های آبیاری را طراحی کنیم. انتظار داریم وزیر کشاورزی به موضوع ورود پیدا کنند.

«سیدحمزه امینی» نیز در تذکر شفاهی خود خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت:  در نخستین فرصت نسبت به پرداخت پول مالکان زمین‌های قطعه ۵ اتوبان هشترود و مراغه اقدام کنید. همچنین حدود ۳ سال از کوبیدن زمین‌های کشاورزان و ساخت جاده می‌گذرد، تنها راه درآمد مردم هشترود از کشاورزی است و اکنون منبع درآمدشان قطع شده است.

وی در تذکر دیگری خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: چرا درمانگاه تأمین اجتماعی هشترود به طور رسمی افتتاح نمی‌شود. عدم افتتاح این درمانگاه به دلیل اشتغال برخی از افراد شاغل به طور غیرقانونی در این درمانگاه است.

امینی همچنین در تذکر دیگری خطاب به وزیر نیرو اظهار کرد: برخی روستاهای  شهرستان‌های هشترود، بخش‌های نظرکهیر و شادیان با کمبود شدید آب شرب مواجه هستند و حتی برخی روستاها آب شرب مورد نیاز برای احشام خود را نیز ندارند.

«غلام رضا شریعتی اندراتی» در تذکر شفاهی خطاب به وزیر نیرو، گفت: شرق استان مازندران جزو پر تنش ترین مناطق آبی کشور است، به همین منظور سد گله ورد در این منطقه طراحی شده است.

نماینده مردم بهشهر و نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با وجود اینکه دو دهه از زمان احداث سد گله ورد می‌گذرد هنوز شبکه پایین دستی این سد بزرگ و احداث پل بر روی آن همچنان ایجاد نشده است از این رو سد مذکور نتوانسته ماموریت خودش را انجام داده و آبگیری شود از این رو مردم منطقه در تامین آب شرب و آب مورد نیاز برای کشاورزی با مشکلات متعددی روبه رو هستند.

وی در تذکری خطاب به وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیرو گفت: دکل بندان شهرستان گلوگاه امروز ماموریت خطوط انتقال نیروی کشور را برعهده دارند و در این مسیر قریب به ۳۰۰ نفر جان باخته و ۵۰۰ نفر با نقص عضو مواجه شدند این در حالی است که این افراد با مشکلات عدیده‌ای برای تامین معاش شان مواجه هستند و علیرغم مکاتبات فراوانی که با مسوولان مربوطه انجام شده نتیجه‌ای حاصل نشده است.

«مالک شریعتی نیاسر»   اولویت اول تیم هماهنگ با فرماندهی واحد اقتصادی در دولت جدید را فعالیت اقتصادی سالم بشمرد و گفت: ریشه های فساد اداری و اقتصادی باید خشکانده شود که در این خصوص مجلس شورای اسلامی به ویژه فراکسیون شهید دیالمه که کارویژه آن فسادستیزی و پیگیری شفافیت است، آماده همکاری با دولت محترم خواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی درخصوص کنکور بیان کرد: مبارزه با مافیای کنکور و قطع نفوذ ناشران کمک آموزشی از نظام سنجش دانشجو یک ضرورت است که دولت باید پیگیری کند. همچنین عدالت آموزشی برای همه ایرانیان به خصوص دانش آموزان پناهجوی افغان یک ضرورت است که رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تاکید داشتند.

رتبه بندی معلمان در سریعترین زمان انجام شود

«رحمت اله نوروزی» نماینده مردم علی آباد در اخطار قانون اساسی، گفت:  از آنجا که آموزش و پرورش سنگ بنای نظام است معلمان انتظار دارند رتبه بندی با نگاهی که مجلس یازدهم دارد هرچه سریع تر به قانون تبدیل شود و از آنجا که مشمول اصل ۷۵ قانون اساسی می شود دولت باید هرچه سریع تر اصلاحات آن را انجام دهد.

وی همچنین در خصوص مشکلات پیش آمده در حوزه آب و برق استان گلستان و دیگر استان های شمالی، گفت: علاوه بر قطعی برق و آب منازل استان های شمالی و گلستان، آب و برق چاه‌های کشاورزی و شهرک های صنعتی نیز قطع می شود اما این مطابق با عدالت نیست و سبب نارضایتی های مکرر مردم شده است لذا وزارت نیرو باید توجه ویژه به این موضوع داشته باشد.

«علی علیزاده» نماینده مردم مراغه نیز در تذکری شفاهی گفت: فرودگاه سهند مراغه به عنوان تنها فرودگاه جنوب استان های آذربایجان شرقی، غربی و شمال کردستان، دچار اخلال در پروازها شده است.

وی افزود: مسوولان سازمان هواپیمایی کشور علت این اخلال را جایگاه سوختگیری اعلام می کنند، متاسفانه در زمان احداث فرودگاه دقت لازم برای احداث این جایگاه صورت نگرفت و هواپیماها تنها می توانند از مهرآباد به سمت سهند پرواز کنند تا با همان سوخت بازگردند، از طرفی برای احداث جایگاه سوخت میان وزرای نفت و راه و شهرسازی اختلاف نظر وجود دارد و هیچکدام زیر بار احداث این جایگاه نمی روند.

علیزاده خاطرنشان کرد: در حالی که فرودگاهی با ۲۰۰ میلیارد تومان، کاملا به روز شده و می تواند تمامی خدمات لازم را ارائه کند، چرا باید از بیت المال ۲ هزار میلیارد تومان برای احداث فرودگاه در محلی که تنها ۵ الی ۱۰ کیلومتر با فرودگاه مذکور فاصله دارد، هزینه شود.

«محمد علی پور» نیز در تذکری شفاهی خطاب به وزیر نیرو، گفت: حوزه انتخابیه بیش از ۲۰۰ روستا با مشکل کمبود آب مواجه است، بسیاری از روستاهای بزرگ در ۲۴ ساعت آب ندارند که مردم این روستاها برای تهیه آب باید به شهرهای همجوار مراجعه کنند لذا از وزیر نیرو می خواهم این موضوع را پیگیری کند.

نماینده مردم ماکو، چالدران، پلدشت و شوط در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:  در بسیاری از روستاها از قطعی ۴، ۵ ساعته گذشته و بعضا به ۱۰ تا ۱۲ ساعت قطعی برق می رسد در حالی که این قطعی برق باعث شده است که بسیاری از روستاییانی که از طریق چاه تامین آب می کردند نتوانند آب مورد نیاز را تامین کرده و با کمبود آب مواجه شدند.

وی افزود: از وزیر کشاورزی می خواهم با توجه به خشکسالی به وضعیت دامداران و کشاورزان رسیدگی کند چرا که بسیاری از دامداران با توجه به کمبود علوفه و نبود امکان نگهداری دام با مشکلات بسیاری مواجه شده اند و در بسیاری از موارد دام مولد را به کشتارگاه فرستاده اند.

مدیران ناکارآمد را در استقلال استخدام نکنید

«محمدمهدی فروردین» نیز در تذکری به وزیر نیرو اظهار کرد: برای حل مشکلات آب کشاورزان شهرستان‌های قیر و کارزین و آب شرب مردم فراشبند و میبند و فیروزآبادهنوز اقدامی نشده و انتظار داریم هر چه سریعتر اقدام عاجلی انجام شود.

فروردین طی تذکری به «مسعودسلطانی‌فر» وزیر ورزش و جوانان نیز گفت: امروز شاهد اعتراضات مردمی و هواداران فوتبالی در مقابل مجلس هستیم؛ بارها طی جلسات، تذکرات و درخواست‌های مردمی را به شما اعلام کردیم. دو باشگاه پرسپولیس و استقلال که توسط شما اداره می‌شود مکانیزم انتخاب مدیران درست و شفافی ندارد، چه پاسخی برای این همه نابسامانی در سیستم مدیریتی دارید؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: امروز به ویژه هواداران استقلال انتظار دارند تا به مشکلات باشگاه و تیم‌شان رسیدگی شود، مدیران ناکارآمد را در استقلال استخدام نکنید بلکه مدیران توانمند و شایسته را در دستور کار قرار دهید تا مشکلات این تیم حل شود.

«غلامرضا مرحبا» نماینده مردم آستارا نیز در اخطاری با استناد به اصل ۲۰ قانون اساسی که ناظر بر حقوق شهروندی، شهروندان همه کشور است، عنوان کرد: سوال من از وزارت نیرو است؛ در شرایطی که در برخی از نقاط کشور سرمایه گذاری های میلیاردی صورت می گیرد، چرا در بخش های دیگر هیچ گونه سرمایه گذاری حتی در حد ۱۰ الی ۲۰ میلیارد تومان برای نجات جان و معیشت مردم صورت نگرفته است.

نماینده مردم آستارا  با بیان اینکه امروز مردم حوزه انتخابیه در بدترین شرایط به لحاظ نبود آب قرار دارند و در بی آبی محض به سر می برند، ادامه داد: برای بیش از ۱۰ روز آب آشامیدنی در کل شهر و روستاها قطع شده و بیش از یکصد هزار نفر جمعیت شهر و بیش از یکصدهزار نفر جمعیت مسافر در وضعیت بهداشتی بسیار نامناسب بسر می برند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: در شرایط فعلی تنها بیمارستان آستارا آب نداشته و چیلرهای به خاطر نبود آب دچار مشکل شده اند و نوزادان و بیماران کرونایی و سایر بیماران در دمای بالای ۴۰ درجه در عذابند.

«علی اکبر کریمی» هم در تذکری شفاهی، گفت: پرسنل شریف شرکت آذرآب اراک با توجه به مشکلات جدی که مدیریت جدید این شرکت به وجود آورده، مطالبات صنفی خود را پیگیری می‌کنند اما هیچ مسئولی آنجا حاضر نشده که پاسخ‌شان را بدهد.

نماینده مردم اراک و کمیجان و خنداب در مجلس با تذکر به وزیر اقتصاد و مدیرعامل بانک کشاورزی که سهامدار عمده این بانک است، گفت: چرا مدیران بازنشسته و بی‌کفایتی که شرکت‌هایی مانند آونگان را نابود کرده‌اند و در بهره برداری از شرکت خودروسازی در جا زده‌اند و هیچ کارنامه موفقی نداشته‌اند دوباره باید در شرکت آذرآب جولان داده و مشغول کار شوند.

 بر اساس بر اساس اولویت قیر رایگان را توزیع کنید

«سیدسلمان ذاکر» در تذکر شفاهی در خصوص قیر، گفت: لازم است شاخص های توزیع قیر مشخص شود و استان های کم برخوردار و محروم در اولویت قرار گیرد.

نماینده مردم ارومیه ادامه داد:  در کشور ۸ هزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد که ۵۰ درصد آن فاقد آسفالت است و باید در این خصوص اولویت ها مشخص شود تا بسیاری از موارد در ۶ ماهه اول و  پیش از آغاز ۶ ماهه دوم سال که سردسیر است، انجام شود.

 نهاده‌های دامی دپو شده در گمرک آزاد شود

«کیومرث سرمدی واله» در اخطاری با استناد به اصل (۴۳) قانون اساسی گفت: دامداران و کشاورزان در حال نابودی هستند و امروز تأمین نهاده‌ها و خوراک دام تبدیل به یک معضل بزرگ در کشور شده است.

نماینده مردم اسدآباد افزود: مقادیر زیادی از نهاده‌های دامی و روغنی در انبارهای بنادر شمال و جنوب به اظهار مسئولان دپو شده و امروز دام‌ها و طیور گرسنه هستند و دامداران در حال کشتن دام‌های مولد هستند. حدود ۴.۵ میلیون تن ذرت دامی و کنجاله‌های سویا و جو دپو شده و به علت عدم تخصیص به موقع ارز و ناهماهنگی در بستر نظام توزیع نهاده‌های دامی و محدودیت‌های ناوگان حمل و نقل داخلی، در حال نابودی است.

«معین الدین سعیدی» نیز در اخطاری با استناد به اصل ۴۳ قانون اساسی، گفت: پیک چهارم کرونا در استان سیستان و بلوچستان مرزهای تراژدی را رد کرده و تبدیل به فاجعه شده است اما وزیر بهداشت می گوید ایران می تواند منبع تامین واکسن برای کشورهای مستضعف باشد. به ایشان می گویم اندکی هم مردم مظلوم سیستان و بلوچستان را مدنظر قرار دهید چرا که چراغی که به خانه روا است به مسجد حرام است.

«علیرضا نظری» در تذکر شفاهی خود گفت: قریب به ۵ تا ۶ میلیون خانواده در داخل کشور مستأجر هستند و از اوایل تابستان در حال جابه‌جایی بوده و مشکلات بسیاری را بر دوش می‌کشند.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: معاونت اقتصادی وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ای را در نظر گرفته که در کلانشهر تهران اجاره‌ها ۲۵ درصد، در کلانشهرها ۲۰ درصد و در شهرهای کوچک ۱۵ درصد برای سال ۱۴۰۰ قرار داده شود که متأسفانه این رویه باعث شده که نزدیک به ۲۵ میلیون نفر که در داخل کشور با مشکلات بسیاری مواجه شوند.