رئیس جمهور با تاکید بر اینکه جنگ اقتصادی ترامپ علیه ایران از نظر قیمت کالاها فشار زیادی به مردم وارد کرد و زندگی مردم در این چند سال خیلی سخت شد، گفت: من می فهمم، اصل داخل است اما بدون نگاه به خارج هم نمی شود.

روحانی: زندگی مردم در این چند سال خیلی سخت شد، می فهمم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روحانی در آیین بهره برداری از طرح های ملی وزارت صمت با تاکید بر اینکه در زمینه اکتشاف کار عظیمی انجام گرفت،‌ گفت: در دوران جنگ اقتصادی که می‌خواستند ما را با محاصره بشکنند و اقتصاد کشور را نابود کنند. البته اگر بخش خصوصی ما، مردم، مهندسین و کارگزاران کشور به میدان نیامده بودند علی الظاهر درست پیش بینی کرده بودند.

رئیس جمهور تصریح کرد: سالانه به ۴۰تا ۵۰ میلیارد دلار، ارز  برای واردات مواد اساسی و مواد اولیه برای کارخانجات و تولید نیازمندیم.

روحانی افزود: این ها گفتند اگر ما نفت را قطع بکنیم دیگر درآمدی ندارند و از کجا می‌خواهند درآمد داشته باشند. پس نمی‌توانند واردات داشته باشند. البته کلمه واردات گاهی در ذهن مردم ما منفی است واردات محصول ساخته شده ای که در ایران وجود دارد منفی است و این موضوع جزو واردات منفی هستند. مواد اولیه، تجهیزات، کالاهای اساسی مورد نیاز و دارو که ما نیاز داریم جزو واردات ضروری ماست.

رئیس جمهور با بیان اینکه امسال سال  خشکسالی عجیب و عظیمی بود در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بود گفت: این‌ها می‌گفتند وقتی ما ارز نداشته باشیم و نتوانیم واردات انجام دهیم، در بازار کمبود می‌شود و وقتی چیزی در بازار وجود نداشته باشد، پس قحطی می‌شود. وقتی شد قحطی، جنگ خیابانی و وقتی جنگ خیابانی شد مردم میریزند بیرون و نظام ساقط می‌شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: ظاهر طراحی آن‌ها درست بوده است. البته امریکایی ها عقل درستی ندارند ولی با همین عقل کم شان یک طراحی کرده بودند. ترامپ و پمپئو و بولتون و این آدم های رذلی که همیشه ضد ایران بودند، به قدرت رسیدند.

وی در تشریح اقدامات دولت وملت برای شکست تحریم های امریکا گفت: ما توانستیم به جای نفت محصول دیگر را صادر کنیم و ارز مورد نیاز را به دست آوریم. برای همین آن ها شکست خوردند.

پاسخ روحانی به پیغام احمقانه ترامپ

روحانی افزود: ترامپ احمق پیغام داد ۴ تا ونتیلاتور به شما می‌دهیم؛ من هم گفتم اگر می‌خواهی ما ۴٠ تا به تو می‌دهیم!

ایران سال گذشته ۳.۶ درصد رشد مثبت اقتصادی داشت

رییس‌جمهور اعلام کرد: سال گذشته بیش از هفت درصد رشد صنعتی داشتیم در حالی که بسیاری از کشورها، سال گذشته رشد اقتصادی منفی داشتند و رشد اقتصادی جهان نیز منفی سه بود اما ایران در سال ۹۹ رشد اقتصادی مثبت ۳.۶ درصد داشت. وی با بیان اینکه مردم سختی‌های زیادی کشیدند، افزود: بیش از ۹ درصد رشد صنعتی در سه ماهه چهارم سال گذشته را شاهد بودیم، همچنین بیش از هفت درصد رشد صنعتی داشتیم که موجب مثبت شدن رشد اقتصادی ما در سال ۹۹ شد.

وی ادامه داد: این مسائل کمتر گفته می‌شود. فکر می‌کنند اگر این مسائل را بگویند، به نفع دولت است در حالی که به نفع نظام است. در بسیاری از کشورها رشد اقتصادی منفی بود و رشد اقتصادی جهان نیز منفی سه بود اما در سال ۹۹ رشد اقتصادی مثبت ۳.۶ درصد داشتیم.

روحانی با بیان اینکه خیلی دوست داشتم دولت را با رشد منفی به دولت بعدی تحویل ندهیم، گفت: اکنون دولت را با رشد اقتصادی مثبت ۳.۶ درصد تحویل می‌دهیم. در حالی دولت را تحویل می‌دهیم که تخت آی‌سی‌یو، دو برابر شده است و با تلاش‌های زیادی که انجام می‌شود، ۱۴ هزار تخت بیمارستانی اضافه می‌شود که در تاریخ کشور ما بی‌سابقه است.  

زنجیره تولید فولاد در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تکمیل شد

رییس‌جمهور تاکید کرد: بسیار خوشحالم در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تلاش شد، زنجیره تولید فولاد کامل شود. بحث خام‌فروشی که مطرح می‌شود، کنسانتره داشته باشیم ولی گندله را نداشته باشیم، مقصد نهایی یعنی شمش فولاد را نخواهیم داشت و مجبور به صادرات سنگ آهن می‌شویم.

در هشت سال گذشته، به اندازه کل تاریخ ایران اکتشاف انجام شده است 

به گفته روحانی، در زمینه اکتشاف کار عظیمی انجام گرفت. در هشت سال گذشته، به اندازه کل تاریخ ایران اکتشاف انجام شده است که البته همه این اکتشافات باید راستی‌آزمایی شود، عیار آن را سنجیده و دید آیا استخراج از آنها صرفه دارد.  

۱۱۰ میلیون لیتر بنزین در روز تولید می‌کنیم 

روحانی با بیان اینکه در فرآورده‌ها، محصول را بالا بردیم، خاطرنشان کرد: قبل از دولت یازدهم بنزین را وارد می‌کردیم و مقداری هم بنزین پتروشیمی تولید می‌شد که بسیار آلوده بود ولی در تولید بنزین خودکفا شدیم. الان به تولید ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین در روز رسیدیم که دو برابر شده است.  

تخت‌های آی‌سی‌یو طی یکسال و نیم دو برابر شد

روحانی با تاکید بر اینکه کسی توضیح نمی‌دهد آمریکا چطور شکست خورد و نتوانست ما را به زمین بزند، یادآور شد: شرکت‌های دانش‌بنیان ما را خودکفا کردند. کرونا که آمد، کسی به ما کیت تشخیص نداد ولی عرض یکی، دو ماه کیت تشخیص را تولید کردیم. در ابتدا، فقط دو آزمایشگاه تشخیص کرونا داشتیم اما اکنون ۴۰۰ آزمایشگاه داریم یعنی در یکسال، ۲۰۰ برابر شد.  

وی ادامه داد: ماسک می‌خواستیم ولی کسی به ما ماسک نمی‌داد. ونتیلاتور کسی به ما نمی‌داد. احمق ترامپ به ما پیام داده بود که اگر می‌خواهید چهار ونتیلاتور به شما می‌دهیم که گفتم اگر شما ۴۰ ونتیلاتور می‌خواهید، ما به شما می‌دهیم.

رییس دولت تدبیر و امید با اشاره به دیگر اقدامات دولت در هشت سال گذشته اضافه کرد: در یک سال و نیم گذشته، تخت‌های آی‌سی‌یو دو برابر شد. اگر این کار نمی‌شد از کرونا و ویروس ترامپ شکست می‌خوردیم. کار بزرگی انجام شد که بخشی از این کار مربوط به صنعت و معدن بود.

صادرات و واردات ما ترازش مثبت است

روحانی با بیان اینکه در سه ماه ابتدای امسال صادرات و واردات ما چقدر بوده است، خاطرنشان کرد: اینکه مردم می‌گویند به داخل توجه داشته باشیم، درست است اما بدون توجه به خارج هم غلط است. این همان مسئله‌ای است که مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی گفتند که ما باید درون‌زا باشیم اما بیرون‌نگر هم باشیم. ۱۰ میلیارد و ۲۱۳ میلیون دلار جنس وارد کردیم و در همین سه ماه، ۱۰ و ۶۸۹ میلیون کالا صادر؛ یعنی صادرات و واردات ما ترازش مثبت است.  

وی با بیان اینکه در سه ماهه امسال نسبت به سه ماهه پارسال، ۶۹.۲ درصد صادرات ما افزایش یافته است، ابراز داشت: این آمارها برای ایران و ملت ایران افتخارآمیز است. این ضربه بزرگی به دشمنان ماست. چرا کسانی که این فشارها را ایجاد کردند، امروز به وین آمدند و اصرار دارند مسائل حل شود، چون دیدند ایران قوی است و شکست نمی‌خورد.  

رییس دولت تدبیر و امید در پایان، از مردم ایران، مهندسان، صنعتگران و معدنکاران کشور و همه کسانی مکه در سه سال و نیم گذشته استقاومت کردند، تشکر و قدردانی کرد.