«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی از عدم آمادگی برخی طرف‌های مذاکرات وین برای آغاز دور هفتم خبر داد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وی در این خصوص در توییتی اعلام کرد: گفت‌وگوهای وین درباره برجام به محض این که همه کشورهای مشارکت‌کننده آمادگی آنچه دور پایانی مذاکرات تصور می‌شود را داشته باشند، ادامه پیدا خواهد کرد. 

این دیپلمات روس افزود: که هنوز این مسئله محقق نشده است. برخی از مشارکت‌کنندگان به زمان بیشتری نیاز دارند. به نظر می‌رسد ما زودتر از هفته آینده (روز دوشنبه) در وین دیدار نخواهیم کرد. 

پیشتر پایگاه اینترنتی شبکه آمریکایی «بلومبرگ» در اشاره به گفت‌وگوهای برجامی وین نوشت، مذاکراتی که ماه‌هاست در جریان بوده اکنون با چشم‌انداز تاخیرهای جدید و افزایش این خطر مواجه است که در احیای توافق با شکست مواجه شود. 

طبق این گزارش، چهار منبع ناشناس در خصوص این مذاکرات گفتند نماینده‌ها طبق برنامه این هفته در وین گرد هم نمی‌آیند و مطمئن نیستند دور هفتم مذاکرات برای چه زمانی برنامه‌ریزی خواهد شد. 

طبق این گزارش، در حالی که تاکنون «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دو بار قریب‌القوع بودن رسیدن به نتیجه در مذاکرات را پیش‌بینی کرده بود، به دلیل کوتاه نیامدن ایران و آمریکا از مواضعشان این روند (رسیدن به نتیجه) متوقف شده است. 

وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در اظهاراتی جدید درباره وضعیت مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای ایران گفت که مذاکرات غیرمستقیم آمریکا با ایران در وین باعث شده که برخی موانع (احیای برجام) برداشته شود اما هنوز برخی اختلافات اساسی وجود دارد.

وزیر خارجه دولت جو بایدن در سخنان تازه خود بدون اشاره به مسئولیت آمریکا در نقض تعهدات خود در برجام، دست پیش را گرفت و مدعی شد که «توپ در زمین ایران است».

به ادعای آنتونی بلینکن، ایران است که باید تصمیم بگیرد که آیا آماده بازگشت به تعهدات خود در توافق هسته‌ای (برجام) است یا خیر.

وزیران خارجه آمریکا و فرانسه هم اخیرا طی کنفرانس خبری مشترک در پاریس، موضع طلبکارانه‌ای درباره توافق هسته‌ای ایران گرفته بودند و مدعی شدند که آنها منتظر تصمیم تهران در زمینه بازگشت به برجام هستند.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در رد اظهارات وزرای خارجه آمریکا و فرانسه اعلام کرد: ایران هیچ وقت برجام را ترک نکرده که بخواهد به آن برگردد، بلکه این آمریکاست که باید تصمیمش را بگیرد و با لغو تحریم‌های غیرقانونی و اجرای موثر تعهدات قطعی خود، به توافق بازگردد.

پیشتر خبرنگار روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در توییتی اعلام کرده بود انتظار نمی‌رود دور هفتم گفت‌وگوهای احیای برجام در وین زودتر از یکشنبه آغاز شود.