یک دیپلمات پیشین کشورمان تاکید کرد: کشورهایی هستند که تسلیم زورگویی آمریکا می‌شوند، اما ایرانی ها با هزاران سال سابقه تمدن و تاریخ، زیر با زورگویی و قلدری آمریکا نخواهند رفت.

موسویان: ایران تسلیم زورگویی آمریکا نمی‌شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سید حسین موسویان در گفت‌وگویی با اعضاء کمیته شورای روابط خارجی بوستون آمریکا طی مروری خلاصه درمورد بحران هسته ایران، سه نکته را تشریح کرد و گفت: علت عدم حصول توافق هسته ای در طول ده سال مذاکرات هسته ای از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ (۸۲ تا ۹۲)این بود که آمریکا حاضر نبود حق قانونی و مشروع ایران درقالب معاهده عدم اشاعه هسته ای را بپذیرد. علت اینکه مذاکرات از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ (۹۲ تا ۹۴) به نتیجه رسید هم این بود که آمریکا حق غنی سازی ایران را پذیرفت.

وی افزود:  کل برجام هم در دو تعهد درمقابل دو تعهد  خلاصه میشود: قدرتهای جهانی حقوق هسته ای ایران از جمله غنی سازی را پذیرفته و متعهد به رفع تحریمها شدند. ایران هم حداکثر شفافیت را پذیرفت و برای یک دوره محدود هم محدودیتهایی مثل غنی سازی زیر ۵% را پذیرفت.

به گفته وی این توافق درقالب برجام نهایی شد و طی قطعنامه شورای امنیت به تصویب رسید. درعمل هم ثابت شد که ایران به تعهداتش کامل عمل کرد و آمریکا و سایر قدرتهای جهانی هم به تعهداتشان عمل نکردند.ایران درقالب برجام شفافیت حداکثری درچهارچوب مقررات بین المللی را پذیرفته و این تعهدات تا زمانی که قدرتهای جهانی به برجام متعهد باشند، ادامه خواهد یافت ولاغیر.

موسویان درپاسخ به سئوالی راجع به ادعاهای اسرائیل درمورد مقاصد نظامی برنامه هسته ای ایران گفت: همه ادعاهای اسرائیل دروغ است زیرا:

- تعهد ایران به عدم ساخت بمب هسته ای نه تنها بخاطر معاهده ان پی تی و برجام است بلکه بخاطر فتوای مقام عالی رهبرمذهبی ایران درمورد حرمت سلاح های هسته ای و کشتار جمعی است که سایر مراجع مذهبی شیعه هم همین نظر را دارند. لذا اگر ایران از این ان پی تی و برجام هم خارج شود، باز بخاطر فتوای مذهبی، سراغ بمب هسته ای نخواهد رفت.

-اگر ایران میخواست بمب هسته ای بسازد، تا کنون ساخته بود همانطور که به غنی سازی دست یافت درحالیکه آمریکا و همه قدرتهای جهانی مخالف بودند.

- مجلس ایران معاهده عدم اشاعه بمب هسته ای (ان پی تی) را تصویب کرده که تبدیل به قانون شده است. این به معنی تعهد دائمی ایران به نداشتن بمب هسته ای است. ایران درقالب برجام پروتکل الحاقی و مقررات ترتیبات اجرایی کد ۳.۱ را پذیرفت درحالیکه ۸۰ کشور جهان نپذیرفتند.

- اسرائیل تنها کشوردارنده دهها بمب هسته ای درخاورمیانه است، معاهده ان پی تی را نپذیرفته و اجازه بازرسی به آژانس بین المللی انرژی اتمی نمیدهد. حال این مجرم هسته ای، ایران را متهم میکند درحالیکه ایران بمب هسته ای ندارد ، معاهده ان پی تی را پذیرفته و بیشترین دسترسی های تاریخ آژانس را هم داده است.

- ادعاهای آمریکا درمورد مخالفت با بمب هسته ای دروغ است زیرا اسرائیل و پاکستان و هند هیچکدام معاهده ان پی تی را نپذیرفتند و بمب هسته ای هم ساختند و آمریکا هم با آنها دارای رابطه استراتژیک است.

موسویان درمورد مشکلات مذاکرات جاری برجام در وین گفت: مشکلات توافق نهایی برای احیاء برجام به آمریکا و سایر قدرتهای جهانی برمیگردد. زیرا آمریکا حاضر نیست که تضمین دهد که برجام را مجددا پاره نخواهد کرد. سایر قدرتهای جهانی هم نشان دادند وقتی که ترامپ از برجام خارج شد، آنها هم بخاطر ترس از تحریمهای آمریکا، تعهدات برجامی خود را اجراء نکردند. لذا قدرتهای جهانی و در راس آنها  آمریکا حاضر نیستند تعهد بدهند که برجام توافقی پایدار خواهد بود.

وی ادامه داد: مشکل دوم هم گره زدن آینده برجام به بحرانهای منطقه ای است. آمریکا و اروپا در دوره اقای احمدی نژاد حاضر نشدند پیشنهاد ایران درمورد گفتگو راجع به موضوع هسته ای و سایر مسائل منطقه ای را بپذیرند و اصرار بر این داشتند که صرفا درمورد هسته ای مذاکره میکنند. لذا این آمریکا و اروپا هستند که اکنون دبه کرده و مسائل منطقه را پیش کشیده اند.

موسویان درپاسخ به این ادعا که ایران ۱۰% ذخائر انرژی فسیلی نفت را دارد و لذا نیازی به انرژی هسته ای ندارد، گفت: اول باید این سئوال را از آمریکایی ها بپرسید چون آمریکا و غرب درزمان شاه تصمیم گرفتند ایران هسته ای بوجود آورند و بنا داشتند ظرف ۲۰ سال ۲۰ نیروگاه هسته ای درایران بسازند، آمریکا راکتور تهران را در ۱۹۶۷ ساخت و آلمانها نیروگاه بوشهر را ساختند.

وی افزود: بعد از انقلاب درحالی که ایران پروژه های هسته ای شاه را لغو کردند، آمریکا و غرب حتی حاضر به تامین سوخت نیروگاه تهران و تکمیل بوشهر نشدند. این سیاست زورگویانه غرب موجب شد که ایران مجبور شود، سوخت را در داخل تهیه کند.

این دیپلمات پیشین گفت: کشوری مثل امارات با یک میلیون جمعیت بومی با ذخائر نفت کلان، چهار نیروگاه ساخته و ایران با ۸۵ میلیون جمعیت یک نیروگاه هسته ای دارد.عربستان هم قراردادهای گسترده هسته ای با آمریکا و روسیه و چین و اروپا امضاء کرده درحالیکه میزان ذخائر نفت آن بیشتر از ایران است. آمریکا و روسیه هم بیشترین ذخائر نفت و گاز دنیا را دارند و بیشترین پروژه های هسته ای و بمب های هسته ای جهان را دارند. لذا این سئوال شما اگر اصالت داشته باشد اول درمورد آمریکا و قدرتهای جهانی و متحدین آمریکا درمنطقه باید اعمال شود و بعد ایران.

وی ادامه داد: اگر دنبال توافق با ایران هستند، باید دست از استانداردهای دوگانه و تبعیض علیه ایران بردارند. کشورهایی هستند که تسلیم زورگویی آمریکا میشوند، اما ایرانی ها با هزاران سال سابقه تمدن و تاریخ، زیر با زورگویی و قلدری آمریکا نخواهند رفت.

موسویان درپاسخ به سئوالی درمورد مشارکت حداقلی درانتخابات اخیر ریاست جمهوری و احتمال شورش داخلی بخاطر تحریمها و اوضاع اقتصادی گفت:  انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران با مشارکت ۴۸% مردم انجام شد که مشارکت نسبت به انتخابات قبلی کمتر بود. من طرفدار حذف سایر کاندیداها نیستم. اما آقای رئیسی درانتخابات ۹۶ حدود ۱۶ میلیون رای آورد و درانتخابات اخیر حدود ۱۹ میلیون. تظاهرات بخاطر مشکلات اقتصادی درگذشته هم بوده و درآینده هم ممکن است باشد اما این به معنی فروپاشی کشور نیست چون ایران درطول ۴۰ سال با سیاست تحریم و فشارو تغییر رژیم آمریکا دست و پنجه نرم کرده و آمریکا هم دراهدافش شکست خورده است. آمریکا ۴۰ سال دنبال انزوای ایران بوده اما حالا میگوید که چرا ایران بیشترین نفوذ درمنطقه را دارد. پس مشکل از سیاست آمریکاست و نه مقاومت ایران.

موسویان درپاسخ به سئوالی درمورد اینکه سایر کشورها دنبال صدور ایدئولوژی نیستند اما ایران دنبال صدور ایدئولوژی است، گفت:

گزارشهای آمریکایی میگوید که عربستان درچهل سال گذشته، ۱۱۰ میلیارد دلار برای صدور ایدئولوژی وهابیت هزینه کرده که منشاء پیدایش گروهای تروریستی مثل القاعده و داعش است و درعین حال متحد آمریکا هم هست.

وی افزود: اساس مشکلات منطقه بخاطر جنگ هایی است که درچند دهه گذشته توسط آمریکا، غرب و برخی از کشورهای عربی درمنطقه رخ داده است. حمله نظامی به ایران، کویت، عراق، افغانستان، لیبی و یمن همه توسط کشورهای غربی و عربی بود و ایران حمله نظامی به هیچ کشوری نداشته است. آمریکا ۱۸ سال افغانستان را اشغال کرد و نتیجه سلطه طالبان به بخش اعظم این کشور و گسترش تروریسم شد. لذا مقصر این اوضاع، آمریکا و متحدان غربی و عربی اش هستند و نه ایران.

موسویان درمورد این سئوال که حمایت ایران از حوثی ها موجب جنگ یمن است، گفت: حوثی ها نه مزدور ایران هستند و نه توسط ایران ایجاد شده اند. حوثی ها و زیدیها ۱۰۰۰ سال بر یمن حکومت کردند تا درسال ۱۹۶۲ که مصر به یمن تجاوز نظامی کرد و آنها را از قدرت برکنار کرد. بعد برای چندین دهه، زیدیها و حوثیها متحد عربستان بودند بطوریکه رئیس جمهور یمن از صدام درجنگ علیه ایران حمایت کرد. اوضاع به این دلیل تغییر کرد که عربستان درشش سال پیش به یمن حمله نظامی کرد و بدترین بحران انسانی تاریخ معاصر را باحمایت نظامی آمریکا درجنگ علیه یمن بوجود آورد. دراین شرایط بود که ایران از حوثی ها حمایت کرد. لذا مشکل یمن، تجاوز نظامی عربستان با حمایت آمریکاست و نه ایران.

موسویان درپاسخ به سئوالی درمورد توافق امارات و بحرین با اسرائیل درمورد روابط دیپلماتیک گفت:اصل باید براین باشد که به حاکمیت هرکشور احترام گذاشته شود. ایران کشوری بنام اسرائیل را برسمیت نمیشناسد و امارت به رسمیت شناخت. ایران و امارات دارای حاکمیت مستقل هستند که میتوانند درمورد روابط با سایر کشورها تصمیم مستقل بگیرند.

موسویان درمورد ادعای اسرائیل مبنی برقصد ایران برای نابودی این کشور گفت: در ایران هم صداهای مختلف در مورد اسرائیل شنیده میشود. اما اسرائیل از ابتدای انقلاب ، دنبال فروپاشی ایران، اعمال تحریمها و حمله نظامی توسط آمریکا بوده و ایران هم پاسخ خصومت را با خصومت می‌دهد. اما درسیاست خارجی رهبر عالی ایران مثل رئیس جمهور آمریکا، تصمیم گیرنده نهایی است. معظم له در مورد بحران فلسطین درحضور مقامات عالیرتبه ۱۲۰ کشور غیرمتعهد جهان گفت که راه حل مسئله فلسطین، انتخابات آزاد توسط مسلمانان و یهودیان و مسیحیان برای تعیین سرنوشت خود میباشد و ایران به رای آنها احترام خواهد گذاشت. ازنظرمن این فرمول درستی است و سیاست اصلی ایران هم همین است.  

موسویان درپاسخ به مکانیزم حل بحرانهای منطقه خلیج فارس گفت: ایجاد سازمان همکاری و امنیت جمعی درخلیج فارس بهترین مکانیزم برای تبدیل تقابلات به همکاریهای منطقه ای بین ایران و عربستان و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس است. این راه حلی است که من دردهسال گذشته مرتب گفته ام و اخیرا هم کتابی دراین مورد منتشر کردم. مسائل منطقه باید توسط خود کشورهای منطقه گفتگو شود. اعضاء دائم شورای امنیت هم طبق قطعنامه ۵۹۸ و منشور سازمان ملل، میتوانند نظارت داشته باشند. درقالب این سیستم میتوان منطقه ای عاری از سلاح هسته ای و سایر سلاح های کشتار جمعی بوجود آورد و اصول برجام را منطقه ای کرد تا هیچ کشوری نتواند بمب بسازد.