معاون رهبر جنبش حماس با مستحکم، دیرینه و مستمر توصیف کردن روابط این جنبش با جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد که این جنبش به دنبال روابط خوب با ریاض و همه کشورها و دولت‌ها جز اشغالگران است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«خلیل الحیه» معاون «اسماعیل هنیه» رهبر جنبش حماس در یک گفت‌وگوی ویژه و تفصیلی با پایگاه خبری «عربی ۲۱»، که بخشهایی از آن، چند روز پیش منتشر شد، تاکید کرد که این جنبش، «روابط دیرین، مستحکم و مستمر» با ایران را حفظ می‌کند و این روابط طی مدت گذشته کمرنگ نشده است. همان‌طور که با حزب‌الله لبنان روابط خوبی داشته و دارد.

وی افزود که جنبش حماس، «مشتاق روابط خوب با همه است زیرا ما، وقت مازادی نداریم».

الحیه در خصوص روابط با عربستان سعودی گفت که حماس تلاش دارد تا با عربستان سعودی و سایر کشورهای جهان روابط خوبی برقرار کند.

این مقام حماس با اشاره به بازداشت شمار زیادی از فلسطینی‌های مقیم عربستان به اتهام ارتباط برخی از آنها با جنبش حماس و نیز دستگیری نماینده رسمی این جنبش در عربستان که با موافقت رسمی مقامات ریاض در این کشور حضور داشت، گفت که چه بسا که روابط میان ریاض و حماس دچار بی‌ثباتی بوده اما این امر به دلیل رفتار عربستان در قبال ماست و این امر از جانب این جنبش نیست.

تاکید بر روابط خوب حماس با حزب‌الله لبنان

وی در پاسخ به سوالی در خصوص موضوع مذاکرات او در لبنان توضیح داد: «به همراه هیأت جنبش حماس با سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله دیدار کردم و دیدارهایی نیز با روسای قوای سه‌گانه در لبنان داشتیم.و در دیدار با نصرالله، چندین مسأله مهم مربوط به قضیه فلسطین بررسی شد. همچنین نتایج نبرد «سیف القدس» که یک واقعیت جدید را چه برای فلسطینی‌ها و چه امت اسلام در رویارویی با دشمن صهیونیست و در آینده مجسم ساخت و چشم‌اندازهای آرمان فلسطین که دشمنان به دنبال عبور از آن و نادیده گرفتن حقوق ملت فلسطین هستند، ارائه شد».

الحیه توضیح داد که این نتایج در آینده به ترمیم اعتبار و اقتدار آرمان فلسطین کمک خواهد کرد و یکی از عوامل مهم در وحدت امت و طیف‌های مختلف آن در مقابله با خطرات و چالش‌های خواهد بود.

وی افزود که در گفت‌وگو با دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره شیوه‌های همکاری به گونه‌ای که در خدمت ملت فلسطین و دغدغه‌های فلسطینی‌ها حاضر در لبنان باشد و نیز امکان ایفای نقش حزب‌الله در رسیدن آوارگان فلسطینی به برخی حقوق اجتماعی و انسانی خود به گونه‌ای که تضادی با واقعیت لبنان نداشته باشد، نیز رایزنی شد.

وی افزود که در این دیدار تاکید شد که آوارگان فلسطینی موجود در اردوگاه‌ها مانند مهمان هستند تا زمانی که بتوانند به کشورشان بازگردند. اما برای بازگشت آنها، ما از کسانی که با آنها دیدار کردیم یعنی اجزای دولت لبنان از جمله روسای قوای سه‌گانه، خواستیم که حقوق طبیعی فلسطینیان حاضر در اردوگاه‌ها به آنها داده شود تا به کشورشان بازگردند. 

پاسخ مقامات لبنان به مطالبات حماس

خبرنگار عربی ۲۱ از الحیه، پرسید که پاسخ مقامات لبنانی به این مطالبات چه بود؟

وی پاسخ داد: «ما از برخی از آنها وعده‌های خوبی درباره بررسی این مطالبات دریافت کردیم. به ویژه که پارلمان برخی قوانین را در خدمت این مطالبات تصویب کرده است. امیدواریم که پاسخ‌های مثبتی در این زمینه دریافت کنیم». 

معاون هنیه گفت که ثبات  و وفاق ملی را برای لبنان آرزو می‌کند زیرا این امر به نفع مردم دوست و برادر لبنان است و در این که لبنان یکی از اجزای مهم و تاثیرگذار امت اسلام باشد، سهیم است.

هرگز تنشی میان حزب‌الله و حماس نبوده

وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان گفت که رابطه بین حماس و حزب‌الله پس از تنشی که در گذشته به وجود آمده بود، به روال طبیعی بازگشته، توضیح داد: «من نمی‌توانم بگویم که رابطه میان ما و حزب‌الله در دوره‌ای دچار تنش و بحران بود. چه بسا که ما در گذشته و حتی اکنون درباره برخی مسائل اختلاف[نظر] داشته باشیم اما هیج تنش و بحرانی میان ما و برادران حزب‌الله و سایر طیف‌ها و اجزای امت عربی و اسلامی وجود ندارد. زیرا ما به دنبال وفاق با همه هستیم هرچند که ممکن است با آنها در برخی مسائل و پرونده‌ها اختلاف داشته باشیم».

معاون رئیس دفتر جنبش حماس افزود که رابطه با حزب‌الله در راستای خدمت به حق مردم فلسطین در دستیابی به حقوقشان و باقی ماندن در سرزمینشان و حمایت از مقاومتشان، دیرین، عمیق، ثابت، پایدار و بلکه پیشرفته و گسترش‌‌یافته است.

روابط حماس با ایران دیرینه، مستحکم و مستمر است

وی در پاسخ به این سوال که در سایه فضای باز ایجاد شده در سطح بین‌الملل برای جنبش حماس، آیا روابط این جنبش با ایران نیز بهتر شده است، گفت: «رابطه با برادرانمان در ایران، مستحکم، دیرین و مستمر است. ما تاکید می‌کنیم که جنبش حماس به دنبال روابط خوب با همه است. ما وقت مازاد یا روابط مازادی نداریم. ما باید همه حمایت‌ها و پشتیبانی‌ها را برای ملت فلسطین در سایه شرایطی که حقوق آنها را نادیده می‌گیرند، بسیج کنیم. به این منظور، روابط مستحکمی با ایران داریم و به دنبال گسترش و تقویت آنها در راستای خدمت به آرمان فلسطین و مقاومت هستیم».

دلیل رایزنی حماس با کشورهایی که به عادی‌سازی روابط با تل‌آویو روی آورده‌اند

خبرنگار در ادامه پرسید: «از جنبش حماس برای سفر و رایزنی با مقامات کشورهایی که به عادی‌سازی روابط با اشغالگران روی آورده‌اند، انتقاد و گفته می‌شود که این کشورها از این دیدارها بهره‌برداری می‌کنند.. نظر شما چیست».

وی گفت: «روابط خارجی حماس مبتنی بر گشایش به روی همه است. ما هیچ رابطه‌ای جز رابطه با اشغالگران را رد نمی‌کنیم. ما با هیچ دولتی جز رژیم صهیونیستی که سرزمین ما را اشغال کرده است، خصومتی نداریم. از همین رو با تمام کسانی که به رابطه با ما تمایل دارند و نیز کسای که به این امر اجازه می‌دهند، رابطه برقرار می‌کنیم».

این مقام ارشد حماس افزود: «ما به عنوان ملت فلسطین و جنبش مقاومت تلاش می‌کنیم تا روابط خوبی با همه داشته باشیم. دیدگاه خود را ارائه می‌دهیم و به انها خطرات عادی‌سازی روابط با گوشزد می‌کنیم. به همه مخالفت خود با این عادی‌سازی را که یک هدیه رایگان به این اشغالگران به شمار می‌رود، اعلام می‌کنیم. ما این کشورها را نصیحت می‌کنیم که روابطشان با اشغالگر را که به نظر ما مضر است، قطع کنند اما در نهایت ما در امور داخلی این دولت‌ها دخالت نمی‌کنیم».

به دنبال روابط با عربستان سعودی هستیم

خلیل الحیه درباره رابطه با عربستان سعودی نیز گفت: «ما تلاش می‌کنیم که روابط خوب و متمایزی با عربستان سعودی داشته باشیم. شاید یک عدم ثبات در این روابط باشد اما این امر به دلیل رفتار سعودی‌ها است نه جنبش حماس».

معاون رئیس دفتر حماس در غزه در پاسخ به سوالی درباره تلاش‌ها برای پایان دادن به پرونده‌های بازداشت فلسطینی‌ها در عربستان گفت: «تماس‌های زیادی را با استفاده از برخی از کشورها و میانجیگران برقرار کردیم و با مقامات رسمی و غیررسمی زیادی در عربستان گفت‌وگو کردیم به این امید که این پرونده مختومه شود». 

وی افزود: «ما از برادران سعودی می‌خواهیم که این پرونده اهانت آمیز پایان دهند. بازداشت‌شدگان فلسطینی در عربستان، مهمانانی بودند که به عربستان آسیبی وارد نکرده‌اند و امنیت آن را به خطر نیانداخته‌اند و ما به آزادی قریب‌الوقوع آنها امیداواریم».

مهمترین مطالبات حماس در مذاکرات غیر‌مستقیم با تل‌آویو

خلیل الحیه در بخش دیگری از این مصاحبه درباره مذاکرات غیرمستقیم حماس و اشغالگران با میانجیگری مصر گفت: «ما پس از آتش‌بس و وارد شدن میانجیگران، می‌بایست مطالبات خود را برای موفقیت این آتش‌بس ارائه می‌کردیم که حول دو امر بود. نخست، رفتار اشغالگران در مسجد الاقصی و دوم، رفتار اشغالگران در محله الشیخ جراح و اطراف قدس..ما به میانجیگران این دو قضیه را ابلاغ کردیم که این دو امر، عامل انفجار اوضاع و بازگشت تنش‌ها و درگیری‌ها باشد. ما از میانجیگران انتظار داریم که اشغالگر را به صرف‌نظر از چنین تجاوزاتی ملزم کنند».

طرفدار جنگ نیستیم طرفدار آزادی هستیم

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است  در صورت تداوم تجاوزهای اسرائیل در قدس، بار دیگر شعله جنگ روشن شود، توضیح داد: «ما طرفدار جنگ نیستیم ما طرفدار آزادی هستیم. ما در درجه اول برای این مقابل این رژیم اشغالگر رمقاومت می‌کنیم که آن اشغالگر است، سپس به این جنایتش، جنایات دیگری چون تجاوز به قدس، الشیخ جراح و سایر مکان‌ها افزوده است. ما از خود با حقمان در مقاومت مقابل اشغالگر دفاع می‌کنیم».

معاون هنیه توضیح داد که بی‌تردید، جنگ اخیر به دلایل آشکار و روشنی آغاز شد اگر این عوامل بار دیگر تکرار شوند، ملت فلسطین تسلیم نخواهد شد همان‌گونه که مردم ما در قدس تسلیم نخواهند شد ما نیز نمی‌توانیم آن‌ها از این امر بازداریم. ما مردم متحدی هستیم. این نبرد ثابت کرد که ملت فلسطین نمی‌تواند به اشغالگر اجازه دهد که با قطعه قطعه اشغال کردن فلسطین، خشنود شود. 

مذاکرات متوقف نشده است

خبرنگار در ادامه سوال کرد: گفته می‌شود که حماس مطالبات را از طریق میانجیگر مصری ارائه کرده که به مخالفت اسرائیل و مانع‌تراشی در مسیر مذاکرات منجر شده، آیا این امر درست است؟

خلیل الحیه گفت: «مذاکرات و گفت‌وگو‌ها متوقف نشده است نه با برادران در مصر، نه قطر و نه سازمان ملل. اما بی‌تردید، اشغالگر در شرایط مختلفی قرار گرفته و همچنان از پایداری مردم فلسطین و جرأت ملت ما در مقاومت شوکه است. همان‌طور که با وحدت فلسطینی‌ها غافلگیر شد از ثبات مردم ما نیز شوکه شد. این شوک با ظهور یک دولت جدید ناهمگن و شکننده نیز همزمان شد..تمامی این امور منجر شد که نا اکنون در این وضعیت باشیم».

وی افزود: «اما من تاکید می‌کنم که اشغالگر چندین مطالبه دارد که مهمترین آنها، بازگشت شرایط به پیش از 11 می و اجرای اقدامات برای شکستن محاصره توافق شده پس از راهپیمایی های بازگشت. ما به هیچ وجه از آن‌ها دست نخواهیم کشید. باید محاصره پایان یابد و سپس بازسازی آغاز شود. علاوه بر آن باید اشغال مسجد الاقصی و محله شیخ جراح پایان یابد. این‌ها، شرایط لازم برای تثبیت آتش بس است».

جنگ غزه برای قدس آغاز شد نه غزه!

خبرنگار در ادامه پرسید: اما برخی اخبار حاکی از آن است که حماس با بازگشت به شرایط پیش از جنگ موافقت کرده است. پیش از جنگ محاصره غزه برقرار بود..این به آن معناست که شما در این جنگ هیچ دستاوردی نداشتید..آیا این‌طور نیست؟

این مقام ارشد حماس توضیح داد: «پیش از ۱۱ می، یک وضعیت وجود داشت که ما آن را «سازوکارهای شکستن محاصره» نامگذاری کرده‌بودیم که پس از راهپیمایی‌های حق بازگشت میسر شد و چندین طرح از آن منتج شد که «کمک قطر» و تسهیلاتی که پس از آن، چه در دریا، چه در گذرگاه‌ها و فعالیت‌های تجاری به وجود آمد از جمله آنهاست. اما با آغاز جنگ این امر آسیب دید اما سپس به تدریج در حال بازگشت است اما تا به این لحظه راضی‌کننده نیست. ما هنوز به دنبال آن هستیم و از آن دست بر نمی‌داریم».

وی این امر را ظالمانه و شتاب‌زده توصیف کرد که جنگ غزه از این زاویه ارزیابی شود زیرا این جنگ برای شکستن محاصره غزه آغاز نشد بلکه برای قدس، مسجدالاقصی و الشیخ جراح آغاز شد و از طریق آن میان قدس و غزه ارتباط برقرار شد لذا باید این جنگ از این زاویه و بعد بررسی و ارزیابی شود.

انتظار مقاومت مقابل تعلل تل‌آویو به درازا نخواهد کشید

الحیه افزود که مقاومت مطالباتی دارد که به میانجیگران ارائه کرده است. درهای مذاکرات هنوز بسته نشده است اما انتظار مقاومت در مقابل تعلل اشغالگران و تلاشهای آنها برای وقت‌کشی در بازسازی غزه یا شکستن محاصره آن، به درازا نخواهد کشید لذا اگر دولت اشغالگر می‌خواهد که منطقه آرام گیرد، شتاب کند در غیر این صورت، بار دیگر درگیری‌ها آغاز می‌شود