تسنیم/ نخست وزیر عراق ضمن تاکید بر پایبندی عراق به پرداخت بدهی‌ها بابت واردات برق و گاز از ایران، اعلام کرد که ایران در زمینه صادرات برق و گاز به عراق کوتاهی و قصوری نکرده است و ما فقط به شبکه برق جمهوری اسلامی ایران وصل هستیم که این کشور بر اساس توانمندیش در انتقال برق به عراق کوتاهی نمی‌کند و در برابر مردم خود نیز تعهد دارد،گفت: ما در خصوص حل این مساله و پرداخت همه بدهی‌های عراق به ایران بابت واردات گاز و برق سال‌های گذشته جدی هستیم و در این زمینه پیشرفت‌هایی هم محقق خواهیم کرد.

اظهارات نخست وزیر عراق درباره پرداخت بدهی‌ها به ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش المنار و بغداد الیوم، «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق نشستی اضطراری با استانداران با حضور اعضای کمیته حل بحران برق برگزار کرد.

وی در این نشست بر پایبندی عراق به پرداخت بدهی‌های بابت واردات برق و گاز از ایران تاکید کرد و گفت: تهران درباره صادرات برق و گاز به عراق کوتاهی نکرده است.

نخست وزیر عراق گفت: طی روزهای اخیر شاهد قطع برق بودیم. چه کسی شبکه برق را هدف قرار می‌دهد؟ چرا هدف قرار می‌دهد؟ به محض تکمیل تحقیقات به این سوالات پاسخ خواهیم داد که عناصر خرابکار چرا شبکه انتقال برق را مورد هدف قرار می‌دهند، این عملیات خرابکارانه علیه شبکه انتقال انرژی با انگیزه سیاسی است یا تروریستی؟

وی گفت: دولت تاوان سیاست‌های اشتباه و وصله پینه‌دار و اتلاف بیت‌المال طی 17 سال گذشته در همه زمینه‌ها به خصوص در حوزه انرژی را می‌پردازد. این مسئولیت تاریخی و اخلاقی ماست و باید با مردم صریح حرف بزنیم به ویژه پس از آنکه دولت‌های متوالی از بیم خشم افکار عمومی با مردم صریح سخن نگفتند، واقعیت آن است که همه اعم از دولت‌ها و سیاسون این مسئولیت را برعهده دارند.

ایران کوتاهی نکرده است

وی ادامه داد: من این سوال را مطرح می‌کنم که دلیل عدم اتصال خطوط برق با کشورهای همسایه و جهان طی 17 سال گذشته چیست؟ ما فقط به شبکه برق جمهوری اسلامی ایران وصل هستیم که این کشور بر اساس توانمندیش در انتقال برق به عراق کوتاهی نمی‌کند و در برابر مردم خود نیز تعهد دارد، همچنین پرونده بدهی‌های واردات برق از تهران و تحریم‌های آمریکا هم وجود دارد، ما در خصوص حل این مساله و پرداخت همه بدهی‌های عراق به ایران بابت واردات گاز و برق سال‌های گذشته جدی هستیم و در این زمینه پیشرفت‌هایی هم محقق خواهیم کرد.

ایران به صادرات گاز به عراق ادامه می‌دهد

نخست‌وزیر عراق در این باره افزود: در پرونده گاز هم، شبکه گاز عراق به ایران متصل است و آنها علیرغم مشکلات در دریافت طلب‌‌شان به دلیل تحریم‌های اعمالی، کوتاهی نکرده و به صادرات گاز به عراق ادامه می دهند، ما نیازمند زمان بیشتری برای یافتن منابع جایگزین گاز از کشورهای دیگر هستیم.

حل مشکل زمانبر است

الکاظمی افزود: چرا باید عراق در برابر نیازهای مردم این کشور در تنگنا باشد، از یک سال پیش تا به امروز تصمیماتی برای اتصال سیستم برق عراق به همه کشورهای همسایه اتخاذ کردیم، این امر نیازمند زمان و شکیبایی برای تکمیل شدن است تا بتوانیم با چالش‌های انرژی مقابله کنیم، وضعیت طبیعی در همه مناطق جهان این است که شبکه برق با همسایگان ارتباط داشته باشد اما ما این سوال را می‌پرسیم که چه‌کسی تصمیم به انزوای عراق و ممانعت از اتصال خطوط برق با کشورهای دیگر گرفته است؟

چرا در زمینه انرژی خورشیدی یا هسته‌ای کاری نشده است؟

وی گفت: تصمیم‌گیران در هر کشوری راهبردی بر اساس امکانات و برنامه‌های آتی خود تدوین می کنند بنابراین چرا ما طی 17 سال گذشته، ده‌ها نیروگاه‌ گازپایه برای تولید برق ساختیم در حالی که توان تامین گاز و یا طرحی برای تولید گاز یا تنوع‌بخشی به منابع واردات گاز در صورت نیاز را نداریم؟ چه کسی مسئول این اشتباه بزرگ است؟ چرا در زمینه انرژی خورشیدی یا هسته‌ای کاری نشده است.

2 تا 3 سال زمان نیاز داریم

الکاظمی خاطرنشان کرد: عراق در تولید گاز تاخیر بسیاری کرده است و ما نیازمند آن هستیم که سریعا تولید گاز را آغاز کنیم و ما این کار را کردیم اما برای آغاز تولید گاز و پوشش بخش اعظم نیازهای نیروگاه‌های خود به 2 تا 3 سال زمان نیاز داریم.

وی افزود: همه اقدامات لازم برای حل مشکل برق عراق نیازمند چندین سال زمان است، اگر ما در زمینه انرژی خورشیدی یا تولید گاز و یا نیروگاه‌های غیرگازی سرمایه‌گذاری کرده بودیم، اکنون مشکل برق نداشتیم و به جای وارد کردن، گاز صادر می‌کردیم و اگر در اتصال شبکه برق به همه کشورهای همسایه سرمایه‌گذاری کرده بودیم، اکنون می‌توانستیم بحران‌های اضطراری به خصوص در تابستان را پشت سر بگذاریم.

نخست وزیر عراق تصریح کرد: چند ماه پیش با فرانسوی‌ها درباره پروژه تولید انرژی هسته‌ای در عراق گفت‌وگو کردم. کشورهای جهان و فرانسه این مساله را درک می‌کنند اما موانعی وجود دارد که باید برای رفع آن تلاش کنیم.

وی گفت: عمر دولت کنونی یکسال و چند ماه است و هر آنچه که باید انجام می‌داد را انجام داده است.