معاون وزیر خارجه روسیه در واکنش به گام هسته‌ای جدید ایران ضمن تأکید بر این که در صورت رعایت توافقنامه پادمانی با آژانس هیچ خطری وجود ندارد، خواهان افزایش تلاش طرف‌های مذاکرات وین برای حل مسائل باقی مانده شد.

واکنش معاون لاوروف به گام هسته‌ای جدید ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «ریانووستی» در واکنش به تصمیم جدید ایران برای ساخت اورانیوم فلزی غنی‌شده تا ۲۰ درصد از تمامی طرف‌های مذاکرات «وین» درخواست کرد که تلاش‌ها برای حل مسائل باقی مانده به منظور احیای برجام را افزایش دهند.

وی با اشاره به نگرانی برخی کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده آمریکا از گام جدید ایران در زمینه ساخت اورانیوم فلزی غنی‌ شده گفت: «باید این مسئله در نظر گرفته شود که به شرط رعایت توافق جامع پادمانی با آژانس، هرگونه اقدامات ایران در زمینه توسعه برنامه هسته‌ای، خطر اشاعه را به همراه ندارد».

ریابکوف با اشاره به این مسئله ادامه داد: «مسئله اصلی در این جا، اجرای کامل توافق مذکور است و ما از ایران می‌خواهیم که این توافق (پادمانی با آژانس) را رعایت کند».

خبرگزاری رویترز روز گذشته (سه شنبه) به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: «ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده که قصد دارد تا به تولید اورانیوم فلزی غنی شده تا خلوص ۲۰ درصد برای سوخت راکتور بپردازد».

«کاظم غریب آبادی»، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به این خبر گفت: «برنامه سازمان انرژی اتمی برای تولید یک صفحه سوخت سیلیساید برای استفاده در رآکتور تهران، ۹ روز قبل به اطلاع آژانس رسید و بلافاصله امور عملیاتی آن آغاز شد». 

از طرف دیگر، تروئیکای اروپا (آلمان، فرانسه و انگلیس) نیز به سرعت با انتشار بیانیه‌ای از تصمیم ایران ابراز نگرانی کردند و گفتند: «ما، وزیران خارجه فرانسه، آلمان و پادشاهی متحده مراتب نگرانی شدید خود را از جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که تأیید می‌کند ایران گام‌هایی برای تولید اورانیوم فلزی غنی‌شده برداشته، ابراز می‌داریم.»

«ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز ضمن ابراز نگرانی از گام جدید هسته‌ای ایران در نشست خبری روزانه خود (۱۵ تیرماه)، تصمیم ایران را «گامی ناگوار به عقب» توصیف کرد.

سه کشور اروپایی و آمریکا در حالی ایران را به نقض تعهدات برجامی متهم کرده‌اند که اقدامات ایران، با توجه به نقض عهد طرف غربی ذیل مفاد همین توافق انجام می‌شود. 

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.