فارس/ سخنگوی وزارت خارجه چین به اقدام امروز آمریکا در قرار دادن ۳۴ شرکت در لیست سیاه به بهانه ارتباط با چین، روسیه و ایران واکنش نشان داد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وزارت بازرگانی آمریکا روز پنجشنبه اسامی ۳۴ شرکت را به بهانه ارتباط با حکومت‌های ایران، چین و روسیه در فهرست سیاه همکاری‌های اقتصادی قرار داد.

وزارت بازرگانی آمریکا بهانه تحریم‌ها علیه شرکت‌های مستقر در چین را اتهامات حقوق بشری و نقض حقوق بشر در استان سین‌کیانگ اعلام کرده است. چند شرکت هم به بهانه کمک به نوسازی ارتش چین در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

«وانگ ونبین»، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به اقدام جدید آمریکا گفت: «لیست سیاه آمریکا در واقع، ابزاری برای سرکوب برخی شرکت‌ها و صنایع معین در چین به بهانه حقوق بشر است و ابزاری است که آمریکا از آن برای بی‌ثبات‌کردن سین‌کیانگ و مهار چین استفاده می‌کنند. چین، قاطعانه با این مخالف است.»

سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه افزود: «چین تمامی اقدامات لازم را برای حراست قاطع از حقوق و منافع شرکت‌های چینی و مقابله با تلاش‌های آمریکا جهت دخالت در امور داخلی چین به کار خواهد بست.»

شرکت‌هایی که در لیست‌ سیاه وزارت بازرگانی آمریکا قرار می‌گیرند از انجام هر گونه تجارت با شرکت‌های آمریکایی، مگر در صورت کسب مجوز از دولت فدرال آمریکا منع می‌شوند.

وزیر بازرگانی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد از میان ۳۴ شخص حقیقی و حقوقی که در فهرست سیاه همکاری‌های اقتصادی قرار گرفته‌اند ۸ شخص حقیقی و حقوقی به دلیل تسهیل صادرات اقلام آمریکایی به ایران در این فهرست قرار داده شده‌اند.

وزیر بازرگانی آمریکا در این بیانیه مشخص نکرده این شرکت‌ها در کدام کشورها مستقر هستند. در اطلاعیه‌ای که پیشتر روی وب‌سایت وزارت بازرگانی قرار گرفته بود آمده ۲ شخص حقیقی و حقوقی که مستقر در ایران هستند نیز در این فهرست سیاه قرار گرفته‌اند. در آن اطلاعیه نام شرکت «شیمی طب سینا» و مدیر عامل آن در فهرست سیاه قرار گرفته است.

وزیر بازرگانی آمریکا گفته ۶ شرکت دیگر به دلیل کمک به برنامه‌های نظامی روسیه در این فهرست قرار گرفته‌اند.

وزیر بازرگانی آمریکا گفته واشنگتن به استفاده از قوانین مربوط به کنترل صادرات جهت پاسخگو کردن دولت‌ها، شرکت‌ها یا اشخاصی که اقلام آمریکایی را به کشورهایی مانند چین، ایران و روسیه انتقال می‌دهند ادامه خواهد داد. 

دولت آمریکا در راستای اهداف خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی اسلامی ایران و پیشبرد جنگ اقتصادی علیه این کشور تحریم‌هایی را به بهانه‌های مختلف وضع کرده است. واشنگتن شرکت‌های آمریکایی و شرکت‌های مستقر در کشورهای ثالث را به تبعیت از این تحریم‌ها ملزم می‌کند.