فارس/ وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در ششمین سالگرد برجام در توییتی نوشت: شش سال پیش در چنین روزی برجام یک موضوع فصل هفتمی شورای امنیت ملل متحد را بدون توسل به جنگ، حل و فصل کرد.

توئیت ظریف درباره ششمین سالگرد برجام
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ظریف افزود: اوباما فهمید که «تحریم‌های فلج کننده» ایران یا سانتریفیوژهای آن را فلج نخواهد کرد. ترامپ به غلط فکر کرد فشار حداکثری می‌تواند. هرگز نخواهد کرد. 
او سپس جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا را به آمار و ارقام جدولی در خصوص پیشرفت برنامه هسته ای ایران که در پیوست این توییت قرار داده، ارجاع داد و نوشت: رئیس‌جمهور آمریکا باید از نزدیک به این ارقام نگاهی بیاندازد. 

Y5688180.png

در حالی ششمین سالگرد توافق هسته‌ای سال 2015 ایران فرا رسیده که در پی خروج آمریکا از این توافق و بی‌مسئولیتی طرف‌های اروپایی آن، ایران از منافع آن بهره‌ای نبرده و مذاکرات وین برای احیای برجام از مدتی پیش آغاز شده است. 

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت جو بایدن گرچه بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تاکنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

واشنگتن می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به برجام بازگرداند حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها به دست‌کم سه تا شش ماه زمان نیاز دارد.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.