در این مطلب با 5 سوال مهم و ساده که هر کس باید هنگام خرید عسل از زنبوردار و یا فروشنده عسل بپرسد تا خرید بهتر و مطمئن تری داشته باشد آشنا می شویم.

5 سوال مهم که هنگام خرید عسل باید از فروشنده یا زنبوردار بپرسیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اگر شما هم خواننده این متن هستنید قطعا می دانید که خرید عسل آن هم عسلی که طبیعی باشد یکی از سخترین خریدها در بین کالا های مصرفی است.

از یک طرف قیمت نسبتا بالای عسل باعث شده تقلب در این بازار زیاد باشد و شیوه های متعددی برای تقلب به وجود بیاید و از طرف دیگر عملا تشخیص عسل طبیعی از غیر طبیعی برای مخاطب عادی غیر ممکن است.

چرا که بخش بزرگی از تقلب بازار عسل مربوط به عسل های تغذیه ای است. یعنی عسل هایی که زنبور آن را تولید کرده اما با جای اینکه زنبور از شهد گل تغذیه کرده باشد، زنبوردار، زنبورها را با تغذیه مصنوعی که اغلب آب و شکر است تغذیه کرده است.

این نوع عسل تولید شده که به آن عسل تغذیه ای گفته می شود از نظر خواص فیزیکی کاملا شبیه به عسل طبیعی است و حتی گاهی به خاطر اینکه زنبور در کنار تغذیه با آب و شکر از شهد گل ها نیز نوشیده است طعم و عطر عسل طبیعی را هم می دهد.

در نتیجه تنها دو راه برای مشتری عادی برای تشخیص طبیعی بودن عسل وجود دارد یا اینکه عسل را به یک آزمایشگاه معتبر ببرد تا از روی مشخصات شیمیایی عسل، طبیعی بودن آن را تشخیص دهند و یا آن را از یک فروشنده و یا زنبوردار معتمد تهیه کند.

راه اول اگر چه درست ترین راه ممکن است اما به خاطر هزینه های که برای مشتری دارد عملا به صرفه نیست مگر آنکه مشتری بخواهد عسل را در حجم های بالا مثلا 30 کیلوگرم تهیه کند. پس اگر عسل را در حجم های کم تهیه می کنید بهتر است به دنبال یک فروشنده مورد اطمینان باشید.

اگر چنین فروشنده ای را می شناسید می توانید با پرسیدن سوالات زیر از خرید خود اطمینان حاصل کنید.

سوالاتی که حین خرید عسل باید بپرسیم 

توجه داشته باشید که پیش نیاز پرسیدن چنین سوالاتی این است که به زنبوردار اطمینان داشته باشید در غیر این صورت جواب های هم که می شنوید قابل اطمینان نیستند.

1.آیا این عسل برگه آزمایش دارد؟ 

وظیفه ی هر زنبوردار و فروشنده ای است تا عسل خود را قبل از فروش آزمایش کند. چرا که عسل را درحجم های زیاد خرید و یا تولید می کند و هزینه ی آزمایش در مقابل این حجم بسیار ناچیز است. مثلا برای یک تن عسل تنها یک آزمایش انجام می شود.

2

دقت داشته باشید که در برگه آزمایش عسل نیز تنها نباید به ساکاروز عسل استناد کنید چرا که بسیاری از تقلب هایی که در عسل صورت می گیرد تاثیری بر روی ساکارز ندارد.

پیشنهاد می کنیم حتما فاکتورهای مختلف کیفیت سنجی عسل مثل ساکارز، نسبت فروکتوز به گلوکز، میزان پرولین، میزان فعالیت دیاستازی را مد نظر قرار دهید تا همه ی آنها در محدوده مجاز باشد.

2. آیا این عسل خام است؟ 

عسل خام به عسلی گفته می شود که حرارت ندیده باشد و درست به همان صورت که از کندو برداشت می شود به دست مشتری برسد. این نوع عسل بهترین نوع عسل است چرا که تمام خواص عسل حفظ می شود.

اما نکته ی مهم این است که این نوع عسل بعد از مدتی شکرک می زند و یا اصطلاحا رس می بندد که اگر چه این امر کاملا طبیعی است اما بسیاری از خریداران چنین نوع عسل های را دوست ندارد.

به همین دلیل معمولا عسل هایی که درب مغازه و به صورت شرکتی عرضه می شود به منظور جلوگیری از رس بستن عسل به آن حرارت بالایی می دهند که سبب می شود بخش زیادی از خواص عسل از بین برود.

پس حتما قبل از خرید عسل اطمینان حاصل کنید که عسلی که می خرید حرارت ندیده باشد و یا در صورت حرارت دیدن دمای آن بیش از 50 تا 55 درجه سانتی گراد نبوده باشد.

خود شما نیز برای از بین بردن شکرک عسل می توانید به صورت غیر مستقیم (قرار دادن عسل در ظرف آب و حرارت دادن آب) تا دمای 50 درجه سانتی گراد شکرک آن را از بین ببرید.

پیشنهاد می شود اگر خواص عسل برای شما مهم است حتما از عسل خام استفاده کنید.

3. عسل برای چه زمانی است؟

سوال مهم دیگری که باید قبل از خرید عسل از فروشنده بپرسید این است که عسل برای چه زمانی است؟

اگر چه عسل یک ماده فساد ناپذیر است اما باید توجه داشته باشید که خواص آن به مرور زمان از بین می رود. قطعا هر چه عسل تازه تر باشد خواص آن بیشتر است و طعم مطلوب تری هم دارد.

پیشنهاد می شود که عسلهایی را خریداری کنید که حداکثر برای یک یا دو سال قبل باشد و از خرید عسل هایی که مثلا برای 5 یا 10 سال پیش است خودداری کنید چرا که بخش زیادی از خواص عسل مربوط فعالیت های آنزیم های عسل است که در عسل های چند ساله این مقدار بسیار کم است.

4. این عسل چه نوع عسلی است؟ 

به طور کلی عسل ها بسته به این که زنبور از شهد چه گلی نوشیده باشد انواع گوناگونی دارد. عسل ها را معمولا بر اساس پوشش گیاهی ای که کندو در آنجا قرار گرفته است نامگذاری می کنند مثلا اگر پوشش گیاهی غالب یک منطقه آویشن باشد. به عسل تولید شده عسل آویشن می گویند.

دانستن این موضوع به شما کمک می کند تا بتوانید تخمین خوبی از کیفیت و قیمت عسل داشته باشید. برای نمونه اگر بدانید عسلی که می خرید عسل گون است باید انتظار رنگی زرد تا قهوه ای روشن و طعمی ملایم را داشته باشید و اگر بدانید عسل آویشن است باید انتظار رنگ تیره با طعم و بوی تندتری را داشته باشید.

اگر چه فاکتورهای بسیاری در قیمت عسل نقش دارند اما نوع عسل نیز یک فاکتور تعیین کننده است و معمولا عسل هایی که فراوانی کمتری دارند قیمت بالاتری هم دارند برای همین است که معمولا عسل آویشن قیمت بیشتری نسبت به عسل گون دارد.

5. این عسل برای کدام منطقه است؟

اگر چه کیفیت عسل به پارامترهای بسیاری بستگی دارد و نمی توان گفت مثلا عسل فلان منطقه از جاهای دیگر بهتر است، اما دانستن محل تولید عسل می تواند اطلاعات خوبی در مورد عسل به ما بدهد.

به طور کلی برخی از عسل ها مختص به مناطق خاصی از کشور هستند و یا کیفیت بهتری در برخی از مناطق خاص دارند. به عنوان مثال عسل کنار مختص به مناطق جنوبی کشور مثل خوزستان، فارس، بوشهر، سیستان و بلوچستان است و هیچ فروشنده ای نمی تواند بگوید این عسل برای کردستان است!

یا مثلا بهترین عسل گشنیز در نهاوند همدان تولید می شود چرا که بخش بزرگی از مزارع گشنیز کشور در این شهر وجود دارد به همین دلیل می تواند عسل خالص گشنیز برداشت کرد چرا که هیچ گلی به غیر از گشنیز تا کیلومترها وجود ندارد.

این پنج سوال به شما کمک می کند تا در نگاه فروشنده و یا زنبوردار به عنوان یک متخصص جلوه کنید و به مرور با اطلاعاتی که از این سوالات کسب می کنید تصمیم بهتری هنگام خرید عسل بگیرید و عسل های باکیفیت تری تهیه کنید.

اگر در میان دوستان و آشنایان خود زنبوردار و یا فروشنده ی عسلی را نمی شناسید که به صداقت آن اطمینان داشته باشید می توانید از طریق سایت روستایی انواع عسل های طبیعی را مشاهده و خرید کنید.