فارس/ رئیس جمهور سابق افغانستان با تاکید بر این که هر چه زودتر باید صلح در افغانستان برقرار شود مذاکرات صلح در تهران را قدم مهمی عنوان کرد.

اظهارات جالب کرزای در مورد مذاکرات تهران برای افغانستان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حامد کرزای رئیس جمهور سابق افغانستان در سخنانی در نشست مجازی با موضوع "افغانستان، صلح و امنیت پایدار" گفت: کار مبارزه با تروریسم به گونه‌ای پیش برده شد که در تضاد آشکار با شعاری بود که تبلیغ می کردند. من از همان آغاز این گونه نحوه مبارزه با تروریسم که باعث تقویت افراطی آن شود مخالفت کردم تا جایی که پیمان امنیتی با آمریکا را به ضرر کشور دانستم.

وی افزود: اینک خروج نیروهای آمریکایی در شرایطی انجام می شود که جنگ مردم افغانستان را به ستوه آورده است.  هر چند باعث حل مشکلات امریکا با طالبان شد اما موجب خاتمه جنگ و خونریزی در کشور ما نشد .

کرزای خاطر نشان کرد: خروج غیر مسئولانه آمریکا از افغانستان در حالی که غبار جنگ، فضا را تیره ساخته می تواند شرایطی را ایجاد کند که قابل قبول نباشد.

وی در ادامه گفت: طرحی که از سوی جو بایدن برملا شد این بار به صورت ناخواسته بر مردم افغانستان تحمیل می شود. اما باید از پیامدهای آن در منطقه جلوگیری شود و برقراری صلح هرچه زودتر در افغانستان صورت گیرد.

رئیس جمهور سابق افغانستان با اشاره به مذاکرات در تهران گفت: مذاکرات صلحی که در تهران برگزار شد قدم مهمی در جهت دستیابی به صلح بود. بنده از برادران ایرانی تشکر می‌کنم.

وی ابراز امیدواری کرد که مذاکراتی که در قطر هم جریان دارد به نتیجه دلخواه برای مردم افغانستان برسد. و در بهترین و کوتاه‌ترین زمان صلح در افغانستان اتفاق افتد .

کرزای در پایان گفت: یکی از مکانیزم‌های مهمی که در حال انجام است از سوی روسیه و چین و آمریکا و پاکستان به صورت مشترک کار انجام می شود. پیوستن ایران به این مکانیزم می تواند توسعه روند صلح را فراهم کند.