دولت سیزدهم اعتماد مردم به بازار سرمایه را فراهم کند

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ایرنا- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم، گفت: دولت سیزدهم به نحوی برنامه‌ریزی کند که مردم بتوانند به بازار سرمایه اعتماد کنند تا نقدینگی و سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی از طریق این بازار تامین شود.

سید جواد حسینی‌کیا روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره اولویت‌های دولت سیزدهم در حوزه اقتصادی گفت: دولت جدید باید منابع بانکی اختصاص یافته برای تولید و اشتغال را عملیاتی کند و به تعهد خود عمل کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم، فعال‌سازی معادن را اولویت مهم دولت سیزدهم ارزیابی کرد و گفت: دولت جدید باید تمام مجوزهای کاغذی را باطل کند و هر معدنی که فعال نیست را دوباره به مزایده بگذارد و با رعایت قوانین و اهلیت، به فرد دیگری واگذار تا آنرا فعال کند.

حسینی‌کیا با تاکید بر این موضوع که دولت جدید باید تمامی واحدهای تولیدی نیمه‌فعال را شناسایی و فعال کند، تصریح کرد: در حمایت از صنایع داخلی، دولت جدید باید مبارزه با قاچاق را خیلی جدی بگیرد زیرا مانع بزرگ توسعه تولید است.

وی گفت: دولت سیزدهم باید واردات هر کالایی را که ۵۰ درصد ظرفیت تولید داخلی دارد ممنوع کند تا صنایع داخلی بتوانند کل بازار را در اختیار بگیرد و ادامه حیات دهند. دولت باید به تمامی واحدهای تولیدی که جنس بی‌کیفیت تولید می‌کنند برای ارتقای کیفیت اتمام حجت کند و در غیر این صورت حمایت از آنها را قطع و مجوزهای آنها را باطل کند.

حسینی‌کیا، خواستار حمایت دولت جدید از واحدهای تولیدی در حوزه تسهیلات بانکی شد و افزود: خیلی از واحدهایی که به‌دلیل تحریم و کرونا شرایط بدی دارند و نمی‌توانند اقساط وام‌ها را پرداخت کنند باید مورد حمایت دولت قرار گیرند. لازم است دولت جدید یک تا ۲ سال ضمن «فریز»  سودشان، به آنها مهلت دهد تا بتوانند شرایط خود را بهبود دهند و وام ها را تصفیه کنند.

نماینده سنقرکلیایی (استان کرمانشاه) در مجلس یازدهم، توجه دولت به پیشران‌های اقتصادی چون مسکن، خودروسازی و پتروشیمی را اولویت دانست و خاطرنشان کرد: دولت به خودروسازان اولتیماتوم ‌دهد که ظرف ۲ سال یک خودروی ارزان‌قیمت، رقابت پذیر و صادرات محور تولید کنند و از طرف دیگر بگوید به عنوان سیاست‌گذار، طبق تعرفه واردات با آنها برخورد می‌کنم و اگر خودروی بی‌کیفیت تولید کنید تعرفه را صفر می‌کنم. اگر خودروسازان خودروی با کیفیت تولید کنند تعرفه هر چقدر هم پایین باشد باز برند ایرانی به فروش خواهد رسید و دولت باید انحصار در بازار خودرو را از بین ببرد.

وی، اساسی‌ترین چالش دولت سیزدهم را نقدینگی بالا ارزیابی کرد و گفت: دولت سیزدهم باید نقدینگی را به سمت تولید و اشتغال هدایت کند و طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی را با ۵۰ درصد قیمت واقعی با رعایت اهلیت طبق ضوابط به مردم واگذار کند و پنج سال هم مهلت دهد تا باقی‌مانده پول را پرداخت کنند تا به این ترتیب واحدهای نیمه فعال احیا شوند و اشتغال افزایش یابد.

حسینی کیا، وضعیت صادرات و واردات را کاملا تحت تاثیر سیاست‌گذاری دولت در حوزه نرخ ارز دانست و افزود: دولت باید سیاست ارزی خود را به شکلی تنظیم کند که حتی در صورت آزاد شدن ارزهای بلوکه شده ایران و رفع تحریم‌ها، تولید به صرفه باشد و واردات به تولید صدمه نزند.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، فعال شدن پیشران‌های اقتصادی را عامل فعال شدن بخش‌های دیگر دانست و گفت: فعال شدن این پیشران‌ها می‌تواند هم با مهار نقدینگی، تورم را کنترل کند و هم بیکاری را کاهش دهد.

وی با اشاره به متضرر شدن بخشی از مردم در بازار سرمایه گفت: دولت جدید باید با مافیایی که در بخشی از بازار سرمایه باعث متضرر شدن مردم شده‌اند مبارزه کند و شرایط را به نحوی برنامه‌ریزی کند که مردم بتوانند به این بازار اعتماد کنند تا نقدینگی و سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی از طریق این بازار تامین شود.