عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم گفت: بعید به نظر می رسد که مذاکرات قطع شود؛ آمریکایی ها خود را آماده کرده و بر ایران فشار وارد می کنند، به خصوص فروش نفت ایران به چین را به عنوان یک حربه جدید در نظر دارند و به عنوان ابزار فشار بر تیم مذاکره کننده جدید، به کار خواهند برد.

عراقچی مذاکره مخفی نکرده
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«محمدجواد جمالی نوبندگانی»، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم، در گفت و گو با برنا در خصوص برخی اظهارات مبنی بر اعلام جرم علیه دولت و رئیس جمهور در بحث مذاکرات و برجام گفت: مذاکرات وین دو قسمت داشته است یک قسمت آن در رابطه با مذاکراتی بوده که با 1+4 بوده و یک قسمت، مذاکرات غیرمستقیمی بوده که با آمریکایی ها وجود داشت. مجلس طرحی تصویب کرده که، چه مطالبی و چه خطوطی و چه نقشه راهی برای این مذکرات باید وجود داشته باشد. اصل مذاکره را هم چون مجلس یازدهم تصویب کرده نه خلاف بوده و نه جرم است.

او افزود: خود مجلس آن را تصویب کرده و آقای عراقچی هم به عنوان معاون سیاسی وزارت خارجه مذاکرات را انجام داده و مذاکره سرخود، مخفی و سری وجود نداشته است. بنابراین من فکر می کنم که این نوع ادبیات در حال حاضر خیلی مناسب نیست و اعلام جرم و این مسائل باعث تضعیف مذاکره کننده خواهد شد و حتی اگر که گوینده این مطالب به منافع ملی خیلی معتقد و پایبند هم باشد، این نوع مباحث جز تضعیف منافع ملی چیز دیگری ندارد.

این نماینده مجلس دهم اضافه کرد: فارغ از اینکه نوع مذاکرات چه باشد باید به هیات تطبیق تصویب برود و بررسی شود. تصمیم نهایی توسط تیم مذاکرات گرفته نشده و بنابراین من فکر می کنم که در دولت آینده هم، این مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد. منتها قطعا تیم مذاکره کننده و افرادی که برای مذاکرات تعیین خواهند شد، برخی روندها را تصحیح خواهند کرد.

او تصریح کرد: بعید به نظر می رسد که مذاکرات قطع شود. آمریکایی ها خود را آماده کرده اند و بر ایران فشار وارد می کنند، به خصوص فروش نفت ایران به چین را به عنوان یک حربه جدید در نظر دارند و به عنوان ابزار فشار بر تیم مذاکره کننده جدید به کار خواهند برد. بنابراین من فکر می کنم، چون موضوع مذاکرات ملی است و با منافع ملی سروکار دارد باید دست از تخریب های سیاسی و تضعیف تیم های مذاکره کننده برداریم.

جمالی نوبندگانی خاطرنشان کرد: می بینیم که چگونه آمریکایی ها، دموکرات ها و جمهوری خواهان در یک مسیر حرکت می کنند و ما هم در این موضوع باید یکصدا باشیم و به آن چیزی که مربوط به منافع ملی است، فکر کنیم.