آدمیرال لیومینیوف، فرمانده نیروی دریایی روسیه در دیدار با امیردریادار «حسین خانزادی»، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت که حضور دو ناو ایرانی در جشن رژه ما افتخار بزرگی برای نیروی دریایی روسیه است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 به گزارش ایرنا از مسکو، فرمانده نیروی دریایی روسیه در این نشست که روز دوشنبه در سنت پترزبورگ انجام شد تصریح کرد: افسران ایرانی خیلی خوب و برجسته توانایی و مهارت خود را نشان دادند و نحوه آموزش و اقدامات آنها در سطح خوبی قرار دارد و  زحمات فرماندهی نیروی دریایی ایران، آن را میسر کرده است.

لیومینیوف گفت: خدمه ناوهای ایرانی نشان دادند که از آمادگی رزمی کامل برخوردارند و می توانند در هر نقطه ای از اقیانوس ها و در هر لحظه ای عمل کنند.  

وی از نیروی دریایی ایران دعوت کرد که در مراسم های مختلف در روسیه حضور داشته و اینجا را مانند خانه خود فرض کنند.

امیردریادار خانزادی در این دیدار اظهار داشت: شرکت ناوهای ایرانی در رژه بزرگ روز نیروی دریایی روسیه در سن پترزبورگ، نشانگر تعمیق همکاریهای تهران و مسکو است.  

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: زمانی که همکاریهای نظامی به این سطح ارتقاء می یابد، نقش بازی می کند زیرا وضعیت در سطح جهانی را تعیین می کند.  

وی خاطرنشان کرد که در رژه نیروی دریایی روسیه در سن پترزبورگ دو ناو ایرانی سهند و مکران شرکت کردند.

دریادار خانزادی تصریح کرد که ناوهای ایرانی در آبهای بین المللی حتی در یک بندر لنگر نینداختند و مسیر تا روسیه را مستقیم پیمودند.  

ضرورت اقدامات مشترک در راستای تقویت همه‌جانبه مناسبات دفاعی و امنیتی، برگزاری رزمایش‌های مشترک دریایی، افزایش حضور ناوگان دریایی دو کشور در مناطق راهبردی جهان، تبادل تجربیات دریایی در زمینه تجهیزات و ادوات رزمی و ترابری، آموزش نیروها و همگرایی هرچه بیشتر دوکشور در مقابله با تهدیدات مشترک، محور رایزنی فرماندهان نیروی دریایی ایران و روسیه بود.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران، معاونان راهبردی و آموزش نیروی دریایی ارتش و وابسته نظامی کشورمان، امیر دریادار خانزادی را در این دیدار همراهی می‌کردند.

پس از حضور مقتدرانه ناو گروه هفتاد و پنجم نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در رژه بزرگ سالانه دریایی روسیه، که روز گذشته در بندر سن پترزبورگ و خلیج فنلاند برگزار شد، امیر دریادار خانزادی با فرماندهان و مقامات بلندپایه روسیه و کشورهای شرکت کننده در این مراسم دیدار و رایزنی کرد.

روز گذشته بزرگترین رژه گرامیداشت روز نیروی دریایی روسیه با حضور ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور و برخی مهمانان خارجی از جمله امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی راهبردی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و با شرکت دهها کشتی جنگی از جمله دو ناو ایرانی در سنت پترزبورگ برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار ایرنا،  در رژه دریایی سن پترزبورگ،  ۵۴ فروند کشتی جنگی شامل ناو، ناوشکن، ناوچه موشک‌انداز، زیردریایی‌های اتمی و دیزلی ۴۸ فروند شکاری و بمب افکن و بالگرد تهاجمی و شناسایی از مقابل جایگاه عبور کردند.

رژه عظیم دریایی روسیه به مناسبت سیصد و بیست و پنجمین سالگرد تاسیس ناوگان دریایی روسیه در رودخانه نوا که از شهر سن پترزبورگ عبور می کند، برگزار شد.